Zlatan tar allt fler uppdrag

Zlatan och Volvos samarbete fortsätter med en ny reklamfilm. Ett briljant drag, enligt sponsringsexperten Niklas Birgetz.
Volvos vd och koncernchef Håkan Samuelsson och Zlatan Ibrahimovic har gemensamma återkommande affärer.

 

Zlatan var i Malmö under torsdagen för att spela in en ny film för Volvo, den här gången för nya V90. 

Kastade en smällare

Hans närvaro i Rosengård väckte förstås stor uppmärksamhet. Det slutade dock med att någon kastade en smällare, varpå Zlatan och hans kamerateam lämnade platsen. Om det hade med smällaren att göra, eller inte, är oklart.

Helt klart är att PSG åkte ur Champions League i onsdags, efter 0-1 borta mot Manchester City (2-2 hemma) – och att Zlatans hett eftertraktade Champions League-titel får vänta.

En ny film för Volvo är inget som förvånar, enligt Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen som organiserar drygt 300 företag som arbetar med sponsring, event och rättigheter.

Fler har följt efter

- Zlatan har lika högt ställda mål i affärsvärlden som på fotbollsplanen. Jag är därför inte alls förvånad över om att han gör en uppföljare till succén Made By Sweden som Volvo Car Sweden släppte i januari för två år sedan – och där fler stjärnor följt i Zlatans fotspår, bland andra Robyn, säger Niklas Birgetz och fortsätter: 

- Att låta Zlatan återvända till Rosengård efter senaste succén Made By People är briljant! Som han själv har skrivit gör han inte filmerna för att tjäna pengar, utan för skapa historia. Samarbetet med Volvo Cars Sweden gör båda till vinnare och skapar sponsringshistoria!

En film för Gyllene Hjulet

Det finns även en annan vinnare i Volvos filmer med Zlatan, enligt Niklas Birgetz: Svenska fotbollförbundet.

- Svenska fotbollförbundets samarbetsavtal med Volvo får en extra skjuts av Zlatan-filmerna. Även om han uppträder som personen Zlatan är han förstås starkt förknippad med fotbollslandslaget, speciellt under ett mästarskapsår som i år där EM i Frankrike närmar sig. 

- Nu hoppas jag bara att Volvo är med och tävlar med filmerna i nästa Gyllene Hjulet – branschens årliga utdelning till bästa sponsrings- och eventaktiviteter – kanske främst i kategorin endorsement!

Den allsvenska säsongen har inte ens börjat, men AIK Fotboll skördat redan segrar, Försäljningen av mittfältaren Kristoffer Olsson innebär intäkter till klubbrn på rut 30 miljoner kronor. Nu kommer rapporter om att klubbens försäsongströja sålt slut i rekordfart.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.