Zlatan tar allt fler uppdrag

Zlatan och Volvos samarbete fortsätter med en ny reklamfilm. Ett briljant drag, enligt sponsringsexperten Niklas Birgetz.
Volvos vd och koncernchef Håkan Samuelsson och Zlatan Ibrahimovic har gemensamma återkommande affärer.

 

Zlatan var i Malmö under torsdagen för att spela in en ny film för Volvo, den här gången för nya V90. 

Kastade en smällare

Hans närvaro i Rosengård väckte förstås stor uppmärksamhet. Det slutade dock med att någon kastade en smällare, varpå Zlatan och hans kamerateam lämnade platsen. Om det hade med smällaren att göra, eller inte, är oklart.

Helt klart är att PSG åkte ur Champions League i onsdags, efter 0-1 borta mot Manchester City (2-2 hemma) – och att Zlatans hett eftertraktade Champions League-titel får vänta.

En ny film för Volvo är inget som förvånar, enligt Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen som organiserar drygt 300 företag som arbetar med sponsring, event och rättigheter.

Fler har följt efter

- Zlatan har lika högt ställda mål i affärsvärlden som på fotbollsplanen. Jag är därför inte alls förvånad över om att han gör en uppföljare till succén Made By Sweden som Volvo Car Sweden släppte i januari för två år sedan – och där fler stjärnor följt i Zlatans fotspår, bland andra Robyn, säger Niklas Birgetz och fortsätter: 

- Att låta Zlatan återvända till Rosengård efter senaste succén Made By People är briljant! Som han själv har skrivit gör han inte filmerna för att tjäna pengar, utan för skapa historia. Samarbetet med Volvo Cars Sweden gör båda till vinnare och skapar sponsringshistoria!

En film för Gyllene Hjulet

Det finns även en annan vinnare i Volvos filmer med Zlatan, enligt Niklas Birgetz: Svenska fotbollförbundet.

- Svenska fotbollförbundets samarbetsavtal med Volvo får en extra skjuts av Zlatan-filmerna. Även om han uppträder som personen Zlatan är han förstås starkt förknippad med fotbollslandslaget, speciellt under ett mästarskapsår som i år där EM i Frankrike närmar sig. 

- Nu hoppas jag bara att Volvo är med och tävlar med filmerna i nästa Gyllene Hjulet – branschens årliga utdelning till bästa sponsrings- och eventaktiviteter – kanske främst i kategorin endorsement!

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.