Rekord för sponsring och event

Det fortsätter att gå bra för sponsring och event. Investeringarna nådde nytt all-time high 2015. Sponsringen ökar med 4,8 procent relativt föregående år och omsätter 6,9 miljarder kronor.
Elfsborg är en av de idrottsföreningar som har flest sponsorer. De uppgår till drygt 500 och det avspeglas delvis på matchdressen. Foto: TT

 

Liksom tidigare år domineras sponsringsintäkterna av idrotten dit nära tre fjärdedelar av sponsringsinvesteringarna går. 

- Att sponsring och event omsätter mer än någonsin och drar ytterligare ifrån den övriga reklammarknaden förutom internet är ett riktigt glädjande styrkebesked, säger Niklas Birgetz, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

Social sponsring ökade

Sponsringen uppgår under 2015 till 10 procent av de totala reklaminvesteringarna. 

Den årliga mätningen av investeringarna i sponsring och event utförs av IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) i samarbete med Sponsrings & Eventföreningen (SEFS). 

Social sponsring ökade med hela 24 procent och det är ett tecken på hur sponsringen kan bidra till att lyfta fram människors intressen och passion för att göra samhällsnytta. 

En förklaring är att troligen långsiktiga trender inom socialt ansvarstagande, samtidigt som flyktingsituationen under 2015 kan ha bidragit. 

Rapporten visar vidare att sponsringen är stark regionalt, cirka 60 procent av sponsorinvesteringarna gäller lokala / regionala rättighetsinnehavare och organisationer, och den lokala sponsringen har stärkt sin position jämfört med 2014. 

Fortsätter att växa

Event ökade med 1 procent och därmed är omsättningen nu 6,8 miljarder kronor.

Eventintäkterna delas upp i eventmarknadsföring (genomfört i externt marknadsföringssyfte) och interna företagsevent. Under 2015 utvecklades eventmarknadsföringen bäst, tillväxten uppgick till knappt 4 procent relativt 2014. För företagsinterna events gick det däremot sämre; där noterades en minskning om 3 procent relativt föregående år. 

- Sponsring och event fortsätter att växa snabbare än övrig marknadskommunikation, och IRM tror att denna positiva trend fortsätter, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM. 

Kambua International är ett spelbolag registrerat i skatteparadiset Seychellerna. Bolaget med kontor i Stockholm har värvat idrottskändisarna Tomas Brolin, Frank Andersson och J-O Waldner.

Karlstad satsar 400 miljoner kronor på nya arenor. De politiska partierna är överens. Det formella beslutet tas vid kommunfullmäktiges budgetsammanträde den 19 juni. De nya arenorna ska byggas på Sannafältet.

Revisionsföretaget KMPG har värderat de största fotbollsklubbarna i världen. Manchester United toppar listan för andra året i rad med ett värde upp till 32,7 miljarder kronor skriver SVT Sport.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elitfotboll Dam har skrivit tidernas största avtal med Svenska Spel. Dameliten får 145 miljoner kronor till och med 2023.

Det tidigare avtalet var på 90 miljoner kronor.

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Från Parneviks, Wahlgrens till Hysén. I höst får svenska folket stifta bekantskap med en ny TV-familj när Hyséns har premiär på Kanal 5 och Dplay. Inspelningarna pågår  och i centrum står Glenn och Anton Hysén som ger tittarna en inblick i deras vardagsliv i Göteborg.

Helgläsning: Svante Samuelsson var klubbchef i Kalmar FF 2006-2016. Under 2013-2014 upplevde Svante sin mest dramatiska tid i KFF.  Klubbens målvakt Etrit Berisha plötsligt var registrerad för två klubbar i italienska Serie A.