Rekord för sponsring och event

Det fortsätter att gå bra för sponsring och event. Investeringarna nådde nytt all-time high 2015. Sponsringen ökar med 4,8 procent relativt föregående år och omsätter 6,9 miljarder kronor.
Elfsborg är en av de idrottsföreningar som har flest sponsorer. De uppgår till drygt 500 och det avspeglas delvis på matchdressen. Foto: TT

 

Liksom tidigare år domineras sponsringsintäkterna av idrotten dit nära tre fjärdedelar av sponsringsinvesteringarna går. 

- Att sponsring och event omsätter mer än någonsin och drar ytterligare ifrån den övriga reklammarknaden förutom internet är ett riktigt glädjande styrkebesked, säger Niklas Birgetz, VD på Sponsrings & Eventföreningen.

Social sponsring ökade

Sponsringen uppgår under 2015 till 10 procent av de totala reklaminvesteringarna. 

Den årliga mätningen av investeringarna i sponsring och event utförs av IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) i samarbete med Sponsrings & Eventföreningen (SEFS). 

Social sponsring ökade med hela 24 procent och det är ett tecken på hur sponsringen kan bidra till att lyfta fram människors intressen och passion för att göra samhällsnytta. 

En förklaring är att troligen långsiktiga trender inom socialt ansvarstagande, samtidigt som flyktingsituationen under 2015 kan ha bidragit. 

Rapporten visar vidare att sponsringen är stark regionalt, cirka 60 procent av sponsorinvesteringarna gäller lokala / regionala rättighetsinnehavare och organisationer, och den lokala sponsringen har stärkt sin position jämfört med 2014. 

Fortsätter att växa

Event ökade med 1 procent och därmed är omsättningen nu 6,8 miljarder kronor.

Eventintäkterna delas upp i eventmarknadsföring (genomfört i externt marknadsföringssyfte) och interna företagsevent. Under 2015 utvecklades eventmarknadsföringen bäst, tillväxten uppgick till knappt 4 procent relativt 2014. För företagsinterna events gick det däremot sämre; där noterades en minskning om 3 procent relativt föregående år. 

- Sponsring och event fortsätter att växa snabbare än övrig marknadskommunikation, och IRM tror att denna positiva trend fortsätter, kommenterar Madeleine Thor, VD på IRM. 

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.