Startar team i egna hallen

Ola Serneke är affärskometen från Göteborg som älskar att starta nya byggprojekt – och att vara sponsor!
Männen bakom ett nytt skidstall i långloppscupen, fr.v Magnus Johnson, vd Staxered Invest, Teamchef Martin Holmstrand och Ola Serneke, vd Serneke Group.

 

Samtidigt som det nya träningsåret drar igång introduceras en ny Sverigebaserad satsning på långlopp och Visma Ski Classics. Byggkoncernen Serneke går in som huvudsponsor i ett skidteam med sju åkare från hela landet. 

Ytterligare en sponsring

Serneke är för många känt som ett företag med stort engagemang inom idrotten och är stor sponsor till bl a IFK Göteborg, Frölunda Hockey och Alingsås handboll. Men företaget har även ett UCI-team i mountainbike, Serneke Allebike Crosscountry Team. 

Skidåkning är ännu mer förknippat med både chefen och företaget. Ola Serneke är själv entusiastisk skidåkare och tränar flitigt i multiarenan i Kviberg som han står bakom.

Nu uppstod chansen att få ett eget skidteam, tillsammans med bolaget Staxered Invest, och då greppade Ola Serneke möjligheten omedelbart.

Värmlänningens initiativ

- Att kunna koppla ihop idrottare med egna anläggningar, arrangemang och varumärken blir både unikt och skapar mycket värdefulla synergieffekter, säger Martin Holmstrand som äger och driver teamet. 

Martin är en 28-årig värmlänning som tidigare har drivit Team Arkmek.

Ola Serneke är entusiastisk:

- Det är extra kul att gå in och stötta nya satsningar. Visma Ski Classics har, precis som vi, växt rejält de senaste åren. Långloppssatsningen kan inspirera våra medarbetare och andra att utöva skidåkning som är en utmärkt motionsform. 

Team Serneke ska presenteras i samband med Alliansloppet i augusti. Några åkare kommer bli officiella under juni och juli.

Loui Eriksson skrev ett sexårskontrakt med Vancouver värt 306 miljoner kronor. För en del av pengarna investerade han 50 miljoner kronor i fyra krogar i centrala Göteborg. Det blev ingen bra affär.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Ironman i Kalmar blivit det yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

EM-veckan 2-10 augusti blev en succé i TV-sändningar världen över. 567 miljoner tittare kunde gotta sig åt tio timmars sändningar om dagen. På TV, radio och digitala plattformar. Söndagen med det sensationella stavhoppet sågs av 20 miljoner tittare. Sportsligt och ekonomiskt fick värdstäderna Glasgow och Berlin massor av gratisreklam.