En affär som splittrar hockeyn

Svenska Hockeyligan (SHL) har tagit det sensationella beslutet att skriva sponsoravtal med ett utländskt spelbolag. Det är första gången någonsin som ett liknande samarbete sker och dessutom har SHL redan ett avtal med ATG.
Anders Källström, ordförande i SHL, måste nu försvara beslutet att skriva avtal med Nordic Bet.

 

Nyheten släpptes på fredagsmorgonen - NordicBet går in som ny huvudsponsor och exklusiv sportspelspartner till Svenska Hockeyligan (SHL). 

Under 2015 tappade SHL sponsorintäkter på runt 2 miljoner kronor per klubb. Försäljningen misslyckades och inte något företag köpte mittcirkeln på arenorna. 

Därför välkomnas samarbetet mellan det Maltabaserade spelbolaget NordicBet och SHL, men det kommer att väcka reaktioner. 

Oväntad uppgörelse

Uppgörelsen är oväntad av flera skäl.

Alla aktörer i spelbranschen tassar nu omkring på tå i väntan på en spelutredning som bara är några månader bort. En ny främjandeförbundslagstiftning är högaktuell och kan förändra principerna.

Och i ett nytt regelverk riskerar utländska bolag att en licensansökan inte behandlas lika välvilligt av en uppretad myndighet...

Dessutom bryter SHL:s beslut mot lojaliteten inom ishockeyn. Svenska Ishockeyförbundet liksom flertalet större förbund har ett omfattande samarbete med Svenska Spel. Den nya affären skapar splittring.

Samtidigt sker det märkliga att ATG uppenbarligen inte har bevakat sin ensamrätt som spelbolag i sitt sponsorkontrakt med SHL:

Internationelt perspektiv

Parterna bakom dagens sponsornyhet är givetvis nöjda:

- Vi brinner för hockeyn som sport och vill erbjuda våra kunder marknadens främsta hockeyprodukt. Sponsorskapet är ett stort och viktigt steg för oss, säger Jesper Svensson, kommersiell chef NordicBet.

NordicBet har sedan tidigare ett sponsorskap av europeiska CHL där även SHL är delägare.

- Hockeyintresset bland våra kunder är enormt. Det här är en långsiktig satsning som ger såväl oss som SHL möjlighet att växa ytterligare tillsammans, fortsätter Jesper Svensson.

Jörgen Lindgren, vd vid SHL, ser en avsevärd ekonomisk utväxling, som ger större resurser med sikte på Europa.

- SHL har letat efter en partner som vill hjälpa till att utveckla ligan och ishockeyn. Både vi och NordicBet är övertygade om att samarbetet kommer bidra med just detta – det vill säga mer än bara pengar, säger.

Avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till ett års förlängning. 

Björn Eriksson fördömde

Senare uner torsdagen fördömde också RF:s ordförande Björn Eriksson sponsoraffären:

- Det är enligt svensk lag förbjudet att göra reklam för spelbolag som inte har tillstånd att verka i Sverige, vilket Nordic bet inte har. Lagen är tandlös, men likväl ska lagen följas. Därför tar RF avstånd från SHL:s samarbete med Nordic bet.

- Jag är mycket förvånad över att detta kommer nu. Vi har en tät dialog med idrottsförbunden, inte minst Svenska ishockeyförbundet med anledning av att regeringen gett utredaren Håkan Hallstedt i uppdrag att ta fram ett förslag på en modell som ska möjliggöra för utländska bolag att lagligt verka i Sverige, säger Björn Eriksson.

Från RF till SHL

Nyheten om det rekordstora sponsoravtalet presenterades vid SHL:s bolagsstämma på onsdagen då ytterligare nyheter tog form.

Styrelsen fick två kvinnliga ledamöter och en av dem är RF:s förre ordförande Karin Mattsson Weijber, i dag bl a ordförande för bl a Flyinge AB och Ridskolan Strömsholm AB samt för World Championship Region 2019 (VM-bolagen i Jämtland).

Dessutom tar Carola Määttä, kommunikationsdirektör på Försäkringskassan, innan dess Proffice Group och VD/Sverigechef för Ogilvy Group, klivet in i styrelsen.

SHL:s styrelse består i fortsättningen av sju ledamöter där fyra ledamöter representerar ägarklubbarna och tre är oberoende ledamöter. 

Ett nytt så kallat ägarforum, ger alla klubbar tillika ägare, ska backa upp styrelsen.

Anders Källström, vd för LRF Koncernen, omvaldes som styrelseordförande. Ägarna representeras i styrelsen av Kaarel Lehiste, Mats Grauers, Michael Marchal och Pär Nordlund.

Thomas Ejderhov

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.