Och när tidningen ringde...

Det är tradition att idrottsförbund bjuder sin sponsorer och partners till internationella mästerskap. Så gör också Svenska Fotbollförbundet till EM. Många företag säger ja – Folksam säger nej.
I orten Champagne skulle fotbollförbundets sponsorer umgås och vid ett tillfälle provsmaka vin. Men nu hoppar allt flera av.

 

En vinprovning ställer till det och är uppenbarligen svår att förhålla sig till, enligt flera företag.

Folksam finner det så graverande att det inte blir någon resa överhuvud taget.

De får stanna hemma

- Den här typen av event ska vi tacka nej till, säger Ylva Wessén som är chef för regelefterlevnad på Folksam, till SvD Näringsliv.

100 personer är inbjudna från ett stort antal sponsorer. De har i sina avtal med förbundet inskrivet att de ska få möjlighet att närvara på mästerskap. Erbjudandet gäller resa, hotell, middag och biljetter.

I programmet ingår också en föreläsning av förbundets förre mediaansvarige Jonas Nystedt plus att alla ser ett värde i att träffa andra sponsorer och nätverka.  

Men Svenska Dagbladet synade fakta och då började några företag att backa. Folksam gick allra längst...

Två personerna skulle representera Folksam, men de går nu miste om hela äventyret inklusive utflykten till distriktet Champagne för att smaka på vin hos Taittinger.

De personerna får helt enkelt stanna hemma.

"Våra etiska regler"

- Det har att göra med Folksams etiska regler. Den här typen av event ska vi tacka nej till, säger Ylva Wessén som är chef för regelefterlevnad på Folksam.

- Vi kan också välja att delta, men bekosta vissa delar själva. Vi har valt att avstå resan helt, säger Ylva Wessén.

Från Svenska Fotbollförbundet uppges att resan inte är annat än en sponsorresa och ingår i de avtal som är upprättade. 

Svenska Spel deltar med nio personer, men så har de också ett kontrakt som ger fotbollen 900 miljoner över sex år. Bland övriga företag finns exempelvis Ica, Aftonbladet, Intersport och Adidas. 

Fast nu är det flera i gruppen som struntar i vinet.

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..