En jakt på nya pengar

Orienteringsförbundet gör ett försök att utveckla idrotten och få in mer pengar via ett avtal med två sponsorkonsulter. De senaste årens tävlingsframgångar ska utnyttjas.
Gustav Bergman är en i orienteringens landslagstrupp. Foto: Adam Ihse, TT

 

Orienteringsförbundet inleder ett samarbete med Bertil Petersen och Stig Carlsson för att försöka utveckla och öka samarbetet med näringslivet.  

- Vi vill att företaget ska upptäcka värdet av orientering, menar förbundschefen Susanne Söderholm.

Varför just dem?

Att man har valt just de två konsulterna är att båda är välbekanta med sporten och att de har stora kontaktnät. 

Stig Carlsson har varit generalsekreterare i olika idrottsförbund, däribland sju år hos orienteringen. Att utveckla och paketera kommersiella rättigheter och hitta företag behärskar även Bertil Petersen. 

De två skapade tillsammans SB-konceptet som bygger på en kommersiell struktur och ett sätt att bearbeta marknaden för att slutligen göra en analys av vilka förutsättningar som finns hos olika idrottsförbund. 

- Det är kombinationen av våra erfarenheter och karriärer som är vårt koncept, menar Bertil Petersen. 

Finns det potential?

- Det är ett spännande förbund med en bred målgrupp, betonar Stig Carlsson.

Orienteringens kärnvärden överensstämmer med trenderna i samhället. 

- Ett aktivt idrottande i naturen samt något som passar alla, det är vad vi vill framhålla. 

Orienteringen har via tävlings- och ungdomsverksamhet, plus motionsorientering för allmänheten, 81 000 medlemmar i 600 olika föreningar runt om i Sverige. 

Varje år arrangeras runt 600 tävlingar med O-ringen och Tiomila som de absolut största. 

2013 hade förbundet sina lägsta siffror i antal medlemmar, men därefter har antalet stigit med 5-6 procent varje år. Idag har folk som inte tidigare hade någon kunskap om orienteringen fått upp ögonen om sporten. 

- Sporten har de senaste åren fått stor massmedial uppmärksamhet, säger Susanne Söderholm.

Framgångar, inte minst vid årets VM på hemmaplan, har bidragit. Nu engageras två sponsorkonsulter och dessutom förstärks förbundets hemsida.

Marina Ström

Makthavarna i FIFA har tagit till sig av fotbollsdamernas kritik om snedfördelningen mellan damer och herrar i penningfrågan. Nu får damerna påökt men skillnaden mellan herrar och damer växer ändå.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

I floran av OS-nyheter dyker det upp en mycket oväntad. Nord- och Sydkorea vill samarbeta runt ett OS-arrangemang. De båda länderna har i en gemensam skrivelse kontaktat IOK med budskapet att de vill samverka runt sommar-OS 2032

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

2 100 cyklister och 500 funktionärer cyklar sedan 17 år till Paris för att samla in pengar till Barncancerfonden. I år har Team Rynkeby samlat in 97,7 miljoner kronor. Totalt har de här motionscyklisterna fått in fantastiska 451 miljoner kronor!

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Vi har slutat att förvånas över fotbollsstjärnornas enorma inkomster. Men det franska underbarnet Kylian Mbappés övergång från Monaco till Paris S G får den mest garvade att åtminstone höja på ögonbrynen.