En jakt på nya pengar

Orienteringsförbundet gör ett försök att utveckla idrotten och få in mer pengar via ett avtal med två sponsorkonsulter. De senaste årens tävlingsframgångar ska utnyttjas.
Gustav Bergman är en i orienteringens landslagstrupp. Foto: Adam Ihse, TT

 

Orienteringsförbundet inleder ett samarbete med Bertil Petersen och Stig Carlsson för att försöka utveckla och öka samarbetet med näringslivet.  

- Vi vill att företaget ska upptäcka värdet av orientering, menar förbundschefen Susanne Söderholm.

Varför just dem?

Att man har valt just de två konsulterna är att båda är välbekanta med sporten och att de har stora kontaktnät. 

Stig Carlsson har varit generalsekreterare i olika idrottsförbund, däribland sju år hos orienteringen. Att utveckla och paketera kommersiella rättigheter och hitta företag behärskar även Bertil Petersen. 

De två skapade tillsammans SB-konceptet som bygger på en kommersiell struktur och ett sätt att bearbeta marknaden för att slutligen göra en analys av vilka förutsättningar som finns hos olika idrottsförbund. 

- Det är kombinationen av våra erfarenheter och karriärer som är vårt koncept, menar Bertil Petersen. 

Finns det potential?

- Det är ett spännande förbund med en bred målgrupp, betonar Stig Carlsson.

Orienteringens kärnvärden överensstämmer med trenderna i samhället. 

- Ett aktivt idrottande i naturen samt något som passar alla, det är vad vi vill framhålla. 

Orienteringen har via tävlings- och ungdomsverksamhet, plus motionsorientering för allmänheten, 81 000 medlemmar i 600 olika föreningar runt om i Sverige. 

Varje år arrangeras runt 600 tävlingar med O-ringen och Tiomila som de absolut största. 

2013 hade förbundet sina lägsta siffror i antal medlemmar, men därefter har antalet stigit med 5-6 procent varje år. Idag har folk som inte tidigare hade någon kunskap om orienteringen fått upp ögonen om sporten. 

- Sporten har de senaste åren fått stor massmedial uppmärksamhet, säger Susanne Söderholm.

Framgångar, inte minst vid årets VM på hemmaplan, har bidragit. Nu engageras två sponsorkonsulter och dessutom förstärks förbundets hemsida.

Marina Ström

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.