En jakt på nya pengar

Orienteringsförbundet gör ett försök att utveckla idrotten och få in mer pengar via ett avtal med två sponsorkonsulter. De senaste årens tävlingsframgångar ska utnyttjas.
Gustav Bergman är en i orienteringens landslagstrupp. Foto: Adam Ihse, TT

 

Orienteringsförbundet inleder ett samarbete med Bertil Petersen och Stig Carlsson för att försöka utveckla och öka samarbetet med näringslivet.  

- Vi vill att företaget ska upptäcka värdet av orientering, menar förbundschefen Susanne Söderholm.

Varför just dem?

Att man har valt just de två konsulterna är att båda är välbekanta med sporten och att de har stora kontaktnät. 

Stig Carlsson har varit generalsekreterare i olika idrottsförbund, däribland sju år hos orienteringen. Att utveckla och paketera kommersiella rättigheter och hitta företag behärskar även Bertil Petersen. 

De två skapade tillsammans SB-konceptet som bygger på en kommersiell struktur och ett sätt att bearbeta marknaden för att slutligen göra en analys av vilka förutsättningar som finns hos olika idrottsförbund. 

- Det är kombinationen av våra erfarenheter och karriärer som är vårt koncept, menar Bertil Petersen. 

Finns det potential?

- Det är ett spännande förbund med en bred målgrupp, betonar Stig Carlsson.

Orienteringens kärnvärden överensstämmer med trenderna i samhället. 

- Ett aktivt idrottande i naturen samt något som passar alla, det är vad vi vill framhålla. 

Orienteringen har via tävlings- och ungdomsverksamhet, plus motionsorientering för allmänheten, 81 000 medlemmar i 600 olika föreningar runt om i Sverige. 

Varje år arrangeras runt 600 tävlingar med O-ringen och Tiomila som de absolut största. 

2013 hade förbundet sina lägsta siffror i antal medlemmar, men därefter har antalet stigit med 5-6 procent varje år. Idag har folk som inte tidigare hade någon kunskap om orienteringen fått upp ögonen om sporten. 

- Sporten har de senaste åren fått stor massmedial uppmärksamhet, säger Susanne Söderholm.

Framgångar, inte minst vid årets VM på hemmaplan, har bidragit. Nu engageras två sponsorkonsulter och dessutom förstärks förbundets hemsida.

Marina Ström

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.