En jakt på nya pengar

Orienteringsförbundet gör ett försök att utveckla idrotten och få in mer pengar via ett avtal med två sponsorkonsulter. De senaste årens tävlingsframgångar ska utnyttjas.
Gustav Bergman är en i orienteringens landslagstrupp. Foto: Adam Ihse, TT

 

Orienteringsförbundet inleder ett samarbete med Bertil Petersen och Stig Carlsson för att försöka utveckla och öka samarbetet med näringslivet.  

- Vi vill att företaget ska upptäcka värdet av orientering, menar förbundschefen Susanne Söderholm.

Varför just dem?

Att man har valt just de två konsulterna är att båda är välbekanta med sporten och att de har stora kontaktnät. 

Stig Carlsson har varit generalsekreterare i olika idrottsförbund, däribland sju år hos orienteringen. Att utveckla och paketera kommersiella rättigheter och hitta företag behärskar även Bertil Petersen. 

De två skapade tillsammans SB-konceptet som bygger på en kommersiell struktur och ett sätt att bearbeta marknaden för att slutligen göra en analys av vilka förutsättningar som finns hos olika idrottsförbund. 

- Det är kombinationen av våra erfarenheter och karriärer som är vårt koncept, menar Bertil Petersen. 

Finns det potential?

- Det är ett spännande förbund med en bred målgrupp, betonar Stig Carlsson.

Orienteringens kärnvärden överensstämmer med trenderna i samhället. 

- Ett aktivt idrottande i naturen samt något som passar alla, det är vad vi vill framhålla. 

Orienteringen har via tävlings- och ungdomsverksamhet, plus motionsorientering för allmänheten, 81 000 medlemmar i 600 olika föreningar runt om i Sverige. 

Varje år arrangeras runt 600 tävlingar med O-ringen och Tiomila som de absolut största. 

2013 hade förbundet sina lägsta siffror i antal medlemmar, men därefter har antalet stigit med 5-6 procent varje år. Idag har folk som inte tidigare hade någon kunskap om orienteringen fått upp ögonen om sporten. 

- Sporten har de senaste åren fått stor massmedial uppmärksamhet, säger Susanne Söderholm.

Framgångar, inte minst vid årets VM på hemmaplan, har bidragit. Nu engageras två sponsorkonsulter och dessutom förstärks förbundets hemsida.

Marina Ström

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

När bandy-VM avgjordes i Vänersborg 2013 blev det en hejdundrande succé. VM-general och ordförande i IFK Vänersborg var då Stig Bertilsson, en gång idrottsminister (M) i den borgerliga regeringen. Stig skötte sina uppgifter så bra att han valdes till ordförande i Svenska Bandyförbundet året efter. Göran Söderlund berättar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.