Zlatan blir - huvudsponsor!

Han älskar inte bara att spela fotboll. Vi vet också att Zlatan Ibrahimovic är förtjust i Alexander "The Mauler" Gustafsson. Dit är det inte långt till Tough Viking där Zlatan nu blir huvudsponsor.
Zlatan Ibrahimovic tar en ny roll igen - som huvudsponsor för en tävling.

 

Före avspark i måndagens bortamatch mot Liverpool blev det känt att Zlatans klädesmärke, A-Z Sportswear, går in som officiell huvudsponsor till tävlingen.

Zlatan Ibrahimovic nobbade alla etablerade varumärke och lanserade sitt eget klädmärke A-Z tidigare i år.  

Personkemin stämde

Allt hade sin början i ett möte mellan Zlatan Ibrahimović och Petter Varner, vd för bolaget Dressmann AS. Personkemin ska ha stämt perfekt och snart nog enades de om ett samarbete i Varner Ibrahimović AS.

- Vi är otroligt stolta över att ha kopplat till oss en av världens största idrottsstjärnor. Vi har stor respekt för hans engagemang och värderingar, sa Petter Varner och lät förstå att Zlatan hade en mycket bestämd uppfattning om kläder och design.

Zlatan själv uttryckte sig i pressreleasen: 

- För mig är det stort att starta ett bolag inom sport tillsammans med Dressmann. Deras företagskultur och vinnarmentalitet matchar mig perfekt.

Dressman tillhör norska Varner-Gruppen som drivit butiker i mer än 50 år och är ett av Nordeuropas ledande textilföretag med över 1 400 butiker och 10 000 medarbetare.

Utmana sig själv

Tough Viking handlar framför allt om att utmana sig själv i de mest extrema proven och karaktären på banan beskrivs egentligen bäst av att Kustjägarna är med och utformar banan. 

Banorna kräver att deltagarna är uthållighet och att de har både fysisk och mental styrka för att ta sig igenom loppet.  Alltså, det här är ett upplägg som passar Zlatan med hans tävlingsinstinkt.

Från och med den 1 januari 2017, går A-Z Sportswear in som tävlingens officiella huvudsponsor. 

Klint en segrare

- Tävlingen handlar om mental styrka och uthållighet, och det är värden som vi står för och vill främja. Vi kommer att göra många spännande saker tillsammans med Tough Viking framöver, säger Knut-Erik Kollberg, CEO på A-Z.

David Klint, Race Director för Tough Viking, ser hur tävlingen bara växer i alla avseenden:

- Det handlar om ett extremt högt engagemang, både från deltagare och åskådare. I fjol lockades över 30 000 deltagare och 200 000 åskådare. I och med att man kan tävla både individuellt och som lag kan man välja nivån på sin insats. 

David Klint har kraftig medvind i det han grundade och det lär inte bli mindre i fortsättningen – med en viss Zlatan Ibrahimovic på ett hörn.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna har mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i dagens bronsmatch i VM. Segern ger varje spelare 33 000 kronor. Men en seger betyder i slutändan att varje spelare får 98 000 kronor skriver Sportbladet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.