Zlatan blir - huvudsponsor!

Han älskar inte bara att spela fotboll. Vi vet också att Zlatan Ibrahimovic är förtjust i Alexander "The Mauler" Gustafsson. Dit är det inte långt till Tough Viking där Zlatan nu blir huvudsponsor.
Zlatan Ibrahimovic tar en ny roll igen - som huvudsponsor för en tävling.

 

Före avspark i måndagens bortamatch mot Liverpool blev det känt att Zlatans klädesmärke, A-Z Sportswear, går in som officiell huvudsponsor till tävlingen.

Zlatan Ibrahimovic nobbade alla etablerade varumärke och lanserade sitt eget klädmärke A-Z tidigare i år.  

Personkemin stämde

Allt hade sin början i ett möte mellan Zlatan Ibrahimović och Petter Varner, vd för bolaget Dressmann AS. Personkemin ska ha stämt perfekt och snart nog enades de om ett samarbete i Varner Ibrahimović AS.

- Vi är otroligt stolta över att ha kopplat till oss en av världens största idrottsstjärnor. Vi har stor respekt för hans engagemang och värderingar, sa Petter Varner och lät förstå att Zlatan hade en mycket bestämd uppfattning om kläder och design.

Zlatan själv uttryckte sig i pressreleasen: 

- För mig är det stort att starta ett bolag inom sport tillsammans med Dressmann. Deras företagskultur och vinnarmentalitet matchar mig perfekt.

Dressman tillhör norska Varner-Gruppen som drivit butiker i mer än 50 år och är ett av Nordeuropas ledande textilföretag med över 1 400 butiker och 10 000 medarbetare.

Utmana sig själv

Tough Viking handlar framför allt om att utmana sig själv i de mest extrema proven och karaktären på banan beskrivs egentligen bäst av att Kustjägarna är med och utformar banan. 

Banorna kräver att deltagarna är uthållighet och att de har både fysisk och mental styrka för att ta sig igenom loppet.  Alltså, det här är ett upplägg som passar Zlatan med hans tävlingsinstinkt.

Från och med den 1 januari 2017, går A-Z Sportswear in som tävlingens officiella huvudsponsor. 

Klint en segrare

- Tävlingen handlar om mental styrka och uthållighet, och det är värden som vi står för och vill främja. Vi kommer att göra många spännande saker tillsammans med Tough Viking framöver, säger Knut-Erik Kollberg, CEO på A-Z.

David Klint, Race Director för Tough Viking, ser hur tävlingen bara växer i alla avseenden:

- Det handlar om ett extremt högt engagemang, både från deltagare och åskådare. I fjol lockades över 30 000 deltagare och 200 000 åskådare. I och med att man kan tävla både individuellt och som lag kan man välja nivån på sin insats. 

David Klint har kraftig medvind i det han grundade och det lär inte bli mindre i fortsättningen – med en viss Zlatan Ibrahimovic på ett hörn.

Stjärnklubben Sandvikens AIK med nio SM-guld är illa ute ekonomiskt. Det är tomt i kassaskåpet. Därför säger klubben upp alla spelarkontrakt från och med den 31 mars. Så sent som i mars spelade SAIK SM-final, 4-0-förlust mot Edsbyn.

SAIK ligger efter med inbetalningar till flera leverantörer. 

Många kubbar i bandy-Sverige har problem i dag

Försäljningen av AIK-fotbollens Evighetskort är med stor marginal det dyraste sålda årskortet genom tiderna i Norden och blir en milstolpe i klubbens historia. Magnus Käck från Sollentuna hsr nu köpt det första kortet – för 189 100 kr!

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..