Zlatan blir - huvudsponsor!

Han älskar inte bara att spela fotboll. Vi vet också att Zlatan Ibrahimovic är förtjust i Alexander "The Mauler" Gustafsson. Dit är det inte långt till Tough Viking där Zlatan nu blir huvudsponsor.
Zlatan Ibrahimovic tar en ny roll igen - som huvudsponsor för en tävling.

 

Före avspark i måndagens bortamatch mot Liverpool blev det känt att Zlatans klädesmärke, A-Z Sportswear, går in som officiell huvudsponsor till tävlingen.

Zlatan Ibrahimovic nobbade alla etablerade varumärke och lanserade sitt eget klädmärke A-Z tidigare i år.  

Personkemin stämde

Allt hade sin början i ett möte mellan Zlatan Ibrahimović och Petter Varner, vd för bolaget Dressmann AS. Personkemin ska ha stämt perfekt och snart nog enades de om ett samarbete i Varner Ibrahimović AS.

- Vi är otroligt stolta över att ha kopplat till oss en av världens största idrottsstjärnor. Vi har stor respekt för hans engagemang och värderingar, sa Petter Varner och lät förstå att Zlatan hade en mycket bestämd uppfattning om kläder och design.

Zlatan själv uttryckte sig i pressreleasen: 

- För mig är det stort att starta ett bolag inom sport tillsammans med Dressmann. Deras företagskultur och vinnarmentalitet matchar mig perfekt.

Dressman tillhör norska Varner-Gruppen som drivit butiker i mer än 50 år och är ett av Nordeuropas ledande textilföretag med över 1 400 butiker och 10 000 medarbetare.

Utmana sig själv

Tough Viking handlar framför allt om att utmana sig själv i de mest extrema proven och karaktären på banan beskrivs egentligen bäst av att Kustjägarna är med och utformar banan. 

Banorna kräver att deltagarna är uthållighet och att de har både fysisk och mental styrka för att ta sig igenom loppet.  Alltså, det här är ett upplägg som passar Zlatan med hans tävlingsinstinkt.

Från och med den 1 januari 2017, går A-Z Sportswear in som tävlingens officiella huvudsponsor. 

Klint en segrare

- Tävlingen handlar om mental styrka och uthållighet, och det är värden som vi står för och vill främja. Vi kommer att göra många spännande saker tillsammans med Tough Viking framöver, säger Knut-Erik Kollberg, CEO på A-Z.

David Klint, Race Director för Tough Viking, ser hur tävlingen bara växer i alla avseenden:

- Det handlar om ett extremt högt engagemang, både från deltagare och åskådare. I fjol lockades över 30 000 deltagare och 200 000 åskådare. I och med att man kan tävla både individuellt och som lag kan man välja nivån på sin insats. 

David Klint har kraftig medvind i det han grundade och det lär inte bli mindre i fortsättningen – med en viss Zlatan Ibrahimovic på ett hörn.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.