Annnorlunda initiativ i Uppsala

Uppsala Convention Bureau (UCB), en del av Destination Uppsala, har skapat något synnerligen annorlunda inom sponsring. Ett Draknäste, eller Dragons Den. Köpare av sponsring och säljare av rättigheter ska mötas under ett och samma tak !

Illustration: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Med Tv-programmet som förebild gäller sälj och köp för föreningar och företag. Här är Uppsala först i landet och frågan är om det är en framgångsmodelll, där flera kommuner tar efter.

Den 18 januari 2018 står Destination Uppsala för Draknästet för andra gången.

Genombrott i Storbritanien

Då inbjuds Uppsalas näringsliv för inspiration i ämnet modern sponsring och får också chansen till nya samarbeten och fler affärer. Det gäller att föreningarna är förberedda och kan stå för bra presentationer.

TV-programmet är baserat på det japanska formatet Dragons' Den från japanska "Money no Tora" med ägande av av japanska Sony och med Microsoft och Taimoor som minoritetsägare. Programmet etablerades på 2000-tal, först i hemlandet, men gick sedan på export, bl a till Storbritannien  där BBC nådde storframgång med höga tittarsiffror.

Sändes i tv även i Sverige

Till Sverige kom programmet 2009 och har visats i olika kanaler. Programmet sändes på SVT2 mellan 2009 och 2010 med Ebba Blitz som programledare. 2014 kom programmet tillbaka, men nu i TV8 med Patrick Grimlund som programledare.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Så sent som 2016 ingick Erkan Zengini det svenska landslaget.

Nu är han försatt i personlig konkurs av Södertörns tingsrätt. Detta trots en tio-årig karriär i bland annat Hammarby och flera turkiska klubbar. 

Nu börjar den ena efter den andra kommunen i och runt Stockholm att vilja göra sig gällande på området utbyggnad av idrottsplatser. Solna Stad  lanserar en ny idrottsplats med tre fotbollsplaner och ny entré till naturreservatet på Norra Järvastaden. Först ska samråd genomföras för planförslaget.

De turister som besökte VM i Åre respektive Östersund spenderade nästan exakt lika mycket pengar per dag. Det är en slutsats i den stora VM-studien från Mittuniversitetets turismforskningscentrum ETOUR. Deras svar: 1 552 kronor/dag

Den totala ekonomiska effekten av världsmästerskapen i alpint och skidskytte för Jämtlands län beräknas uppgå till minst 176 miljoner kronor

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Nu gör SVT en egen lansering. ”SVT – kanalen för damfotboll!”

Sportevenemang och tv – men i vilken kanal… Den här gången är det SVT som har varit på tårna. SVT har klart med större delen av det svenska damlandslagets kvalmatcher och landskamper och nu står det klart att EM 2021 sänds i SVT. 

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.