Elitloppet större succé än någonsin
Sport i form av 38 högklassiga lopp där russinet i kakan givetvis var Brionis sagolika seger i Elitloppet, men där andra femstjärniga prestationer också stack ut.
Spänning i form av den magiska sekundlånga väntan på resultatet som skulle förkunna att Brioni och Joakim Lövgren vunnit på målfoto mot Rapide Lebel och Eric Raffin.
Spel i alla dess former med Solvalla, ATG och Svensk Travsport som de stora vinnarna med flera nya omsättningsrekord.
21 länder spelade
- Under Solvallas Elitloppsmeeting står givetvis sporten i centrum, men självklart följer vi också utvecklingen av spelet med stort intresse och efter årets tre dagar har vi anledning att jubla åt både den sevärda sporten och de fina omsättningssiffrorna, fastlår Kent Öhlander, Försäljnings- och Marknadsdirektör på ATG.
I år spelade 21 länder till Elitloppet och omsatte totalt 379,5 miljoner kronor, att jämföra med 354,9 miljoner 2010 och 317,4 miljoner 2009. En ökning med 6,9 procent.
Dessutom så spelades det för ytterligare drygt 25 miljoner kronor i lokala potter utomlands.
Störst ökning på V75
Den största ökningen kom i V75 där de dubbla omgångarna omsatte 206,7 miljoner kronor, att jämföra med 188,5 miljoner 2010 och 165,8 miljoner 2009. En ökning med 9,6 procent.
- Vi inledde med en Jackpot och lämnar över en Jackpot till Mantorp. V75 är och förblir vårt draglok, betonar Kent Öhlander.
Det osäkra vädret, med inslag av regn under de tre dagarna, innebar ett mindre publiktapp jämfört med 2010. Då kom sammanlagt 54 852 åskådare till Solvalla. I år kom totalt 52 264 åskådare.
- Som alla andra utomhusidrotter är vi beroende av vädret så jag tycker inte att vi ska se alltför negativt på det lilla publiktappet, summerar Kent Öhlander.
Antalet tittade ökade
Apropå publik. Antalet tittare som bänkade sig framför TV:n ökade rejält jämfört med 2010.
I söndags följde 411 000 Elitloppet Direkt, att jämföras med 273 000 året innan, en ökning med 34,3 procent.
I lördags följde 233 000 tittare V75 Direkt, en ökning med 24,8 procent. Vinnarfesten sågs av 207 000, en ökning med 11,9 procent jämfört med lördagen innan.
14 000 loggade in och följde tävlingarna via datorn i ATG Live. Både på lördagen och söndagen.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.