Elitloppet slog alla rekord

Publikökning. Sport i världsklass. Omsättningsökning. Elitloppshelgen blev en succé som överträffade alla förväntningar.
Publiken hade det skönt i det varma vårvädret på Solvalla och det visade sig i omsättningen som blev rekordstor. Foto: Sören Andersson, TT

 

- Lägg därtill ett strålande väder, säger ATG:s vd Hasse Skarplöth nöjt.

Det är dagen efter på Solvalla och i Hästsportens Hus där ATG och Svensk Travsport finns. Nu ska tre intensiva travdagar summeras och jämföras med tidigare år.

40 lopp totalt

Här följer några fakta och reflektioner från Elitloppshelgen 2014.

Tore Fyrand, sportchef Solvalla:

- Det finns hur mycket positivt som helst att säga om den här helgen där aktiva och publik från hela världen samsas och möts för att uppleva 40 högklassiga travlopp.

- Jag tycker alla som besöker Solvalla de här dagarna kan kalla sig vinnare för tillsammans gör de Elitloppshelgen till den enorma travfest som den är.

"Min finaste helg"

Till hösten slutar Fyrand och kan då summera fem Elitloppshelger som sportchef. Vilken har varit bäst?

- Den senaste. Det är den finaste helgen jag haft under mina år på Solvalla.

För ATG:s Hasse Skarplöth var det andra Elitloppshelgen som vd och han stämmer in i Fyrands tankar och omdömen.

- Allt kan givetvis bli bättre, men vi har flera skäl att vara nöjda efter den här helgen och då tänker jag både sportsligt och spelmässigt.

Ökade med fyra procent

Här är siffror som understryker Skarplöths reflektioner.

Omsättning 2014 (2013 inom parentes):

Fredag: 18 801 275 kronor (19 246 160 kronor).

Lördag: 198 349 677 kronor (189 940 709 kronor).

Söndag: 147 181 574 kronor (141 132 804 kronor).

Totalt: 364 332 526 kronor (350 319 673 kronor).

- Det lilla tappet på fredagen tog vi igen på lördagen och söndagen och spelmässigt landade vi på en ökning med fyra procent, kommenterar Skarplöth.

Publiken ökade

Siffrorna för 2014 (2013 inom parentes):

Fredag: 4 220 (3 398).

Lördag: 25 211 (21 412).

Söndag: 27 357 (26 625).

Totalt: 56 788 (50 435).

- Bra sport i kombination med det fina vädret gör att Elitloppshelgen åter framstår som ett Sveriges största och publikdragande event, fastslår ATG:s vd.

Byggaren Michael Cocozza i Linköping fyllde 60 år på torsdagen – då skänkte han 20 mijoner till elva idrottsklubbar plus  Linköpings stadsmission. En total överraskning för mottagarna.

När nykomlingen Åby-Tjureda i elitserien basunerade ut att vi ska bygga en bandyhall var det många som hånlog. En bandyhall mitt i skogen i Åby-Tjureda socken med 750 invånare? Det går inte, var andemeningen. Underskatta aldrig smålänningar. Nu är hallen klar. Bygget tog fem månader. Världsrekord?

Kostnad: 43 miljoner kronor. Hallen är stålklädd men fullisolerad. Ljus och fin invändigt med träläktare som ger ett varmt intryck, Yta: 78x120 meter. Plats för 2 000 stående, plus 102 stolar som monterades på torsdagen. Takhöjd tolv meter till lamporna enligt Bandyförbundets bestämmelser.

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

Rättigheter att sända stora idrottstävlingar i tV  halkar hit och dit. Köpslåendet är intensivt och som konsument är det inte lätt att alltid hänga med. De gäller att ha rätt abonnemang.

Glädjen över att SVT var tillbaka i en huvudroll vid ishockey-VM i fjol blev kortvarig. Förvisso är SVT kvar VM t o m 2023, men sedan tar Nent Group med Viasat-kanalerna, Viaplay, TV3 och TV6 tillbaka ett eget herravälde. Kontraktet är signerat och gäller fem år, 2024–2028.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.