Han skapade idrottens eget lotteri

Får vi lov att presentera mannen som lade ned 5 000 timmar under 17 år för att idrottsrörelsen skulle få ett eget lotteri: Ingemar Nilsson, 68 år, med rötterna i nykterhetsrörelsen.
Kärleken till Hammarby har drivit Ingemar Nilsson att inte överge sin idé om ett nytt lotteri för idrotten. Nu efter 17 år kan han se hur hans tankar blir förverkligade.

 

Lotteriets namn är Klubblo. Det har mognat fram likt ett årgångsvin. 17 år har det nämligen tagit för idén att bli verklighet.

Folkrörelselotterierna förebilden

Idén att skapa ett lotteri där 100 procent av överskottet går direkt tillbaka till idrotten, och där spelet drivs av att spelarna i form av medlemmar och supportrar styr vinsten till favoritklubben, fick Ingemar Nilsson i slutet av 90-talet.

Då hade han ett uppdrag för Folkspels utvecklingsbolag FINAB och Miljonlotteriet. Han var med och skapade laguppställningen för folkrörelselotterierna A-lotteriet och Miljonlotteriet i samarbete med Aftonbladet och Ålands Penningautomatförening, Paf, som senare blev Spero-online – det första folkrörelselotteriet på nätet.

1997 fyllde Hammarby, laget i Ingemar Nilssons hjärta, 100 år. Nilsson kom i kontakt med Hammarbys kassör Henrik Östling och presenterade idén om ett spel som skulle kunna bli Bajens egen kassako. Östling tände på alla cylindrar, men hänvisade till den nyvalde kassören Henrik Appelqvist som senare blev vd i Hammarby Fotboll.  

Insåg potentialen

Appelqvist tände också på idén, men insåg även dess stora potential och skickade därför Nilsson till Svenska Fotbollförbundet. Där mötte dåvarande marknadschefen Mikael Salzer med öppna armar och orden. ”Precis vad vi har sökt efter! Den här idén skulle passa perfekt hos Svenska Spel!”. 

På Svenska Spel sken medarbetarna Ove Kindvall och Pelle Kotschack upp, men ledningsgruppen gjorde tummen ned. 

Nu är vi framme vid 2006. Ingemar Nilsson var på väg att ge upp. Då fick han kontakt med Bonnier vars bolag Bonnier Gaming visade intresse. Ledningen där ville dock ha en spelaktör med och föreslog Folkspel, som så småningom valde att tacka ”Nej”… Ingemar Nilsson insåg att han hamnat i en återvändsgränd och tog beslutet att utveckla idén på egen hand, med hjälp av ett antal starka samarbetspartners.

Bearbetade specialförbunden

Henrik Appelqvist och Lars Liljegren hade tillsammans med Ingemar Nilsson under flera års tid fungerat som en arbetsgrupp för Klubblo. 2009 kom gruppen fram till att bilda Idrottsalliansen, med stiftarna Svenska Bågskytteförbundet, Svenska Fäktförbundet, Svenska Konståkningsförbundet, Svenska Mångkampsförbundet, Svenska Taekwandoförbundet, Svenska Varpaförbundet samt Hammarby och Djurgården. Alla insåg potentialen i lotteriet och började bearbeta RF:s övriga specialförbund. 

2012 gick mediaföretaget Metro Nordic Sweden AB in som samarbetspartner, på villkoret att en stark aktör med stor kunskap om spelmarknaden fanns med. Strax därpå skrev Cherry-företagen, ledande på spel på krogar och restauranger, på som partner. 

Alla 69 specialförbunden i RF bjöds nu in till Metro huvudkontor på Ringvägen i Stockholm för att få Klubblo presenterat. 

27 av specialidrottsförbunden, förutom de som nämnts tidigare bland annat även Svenska Skidskytteförbundet, Svenska Bordtennisförbundet och Svenska Curlingförbundet såg en möjlighet till nya intäkter och gick med, liksom AIK. Tillsammans representerar de 4 400 föreningar och 870 000 medlemmar. 

Trötta på att sälja salami

Många av klubbarna och dess medlemmar är trötta på att främst ungdomar ska behöv sälja salami och tulpaner på fritiden för att stärka lag- och klubbkassan, och vill att ungdomarna utövar sin idrott istället för att springa omkring och knacka dörr och hantera pengar. 

Från och med i torsdags kan de göra så. Då öppnade nämligen spelsajten med produkter som Klubbskrapet, Superstjärnan, Raketen och Slutspel. 

Idégivaren Ingemar Nilsson kan äntligen se sin baby stå på egna ben. Han är fortfarande med som rådgivare till både den ideella Idrottsalliansen och driftbolaget som bildats för att marknadsföra och administrera Klubblo:

- Drivkraften som fått mig att orka har varit att göra något bra för idrotten, och att se hur idén kan förverkligas på egen hand med hjälp av samarbetspartners. Om jag någon gång varit på väg att ge upp? Ja, runt 2005-2006 såg det mörkt ut, men jag har kämpat på. Och det är jag glad för i dag, säger den envise entreprenören som räknat ut att han lagt ned cirka 5 000 timmar sedan han började sälja in idén om idrottens eget lotteri 1997 – vilket är ungefär tre år på heltid räknat på 1 600 arbetstimmar på ett år.

Hur stort kan Klubblo bli – och hur mycket kan det ge till idrotten?

- Kom igen om sex månader så kanske jag kan svara. Jag har egna drömmar om hur stort det kan bli, men dem behåller jag för mig själv än så länge…

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.