Klubblo tvingades slå stopp

I september presenterades planerna, lotteriet Klubblo skulle bli idrottens nya finansiella källa. Nu är satsningen stoppad. På hemsidan bekräftas uppgifterna.
Klubblo skulle ge idrotten större pengar och ökade resurser. Nu är lotteriet nedlagt. Foto: TT

 

Cherryföretagen backat ur tidigt och utan andra investerare upphörde verksamheten. Det fanns helt enkelt inte pengar att driva lotteriet vidare. 

Besked på hemsidan

”Tack alla härliga klubbar, förbund och kunder för att ni varit med att göra Klubblos första halvår helt fantastiskt! Tyvärr tvingas vi nu att ta en paus på obestämd tid.

Vi hoppas att Klubblo återuppstår i framtiden och fortsätter göra alla härliga klubbar och supportrar till hjältar i idrottens eget lotteri”.

Det är vad som står att läsa på Klubblos hemsida.

"Idrottens eget lotteri..."

Det beskrevs som idrottens eget lotteri och anordnat av den ideella föreningen Idrottsalliansen. 

”Idén med Klubblo är att erbjuda Sveriges alla idrottsföreningar och specialidrottsförbund ett smartare sätt att finansiera sin verksamhet. På Klubblo.se kan du som medlem på ett enkelt, säkert och underhållande sätt stödja ditt lag eller din favoritklubb genom att spela på marknadens roligaste lotter”. 

Hela överskottet, en fast andel av lottpriset, skulle gå direkt till idrotten och 90 procent av överskott skulle gynna de de klubbar eller lag som lottköparen själv valt att stödja, resten till specialidrottsförbunden.

Större resurser

Med parollen ”Mer pengar till fler talanger och på sikt fler framgångar för Sverige” drog SOK igång Medaljlotteriet i januari. Med stöd av Svenska PostkodFöreningen och Svenska Medaljlotteriet kunde inte den satsningen ha fått en bättre uppbackning.

Medaljlotteriet ska i första hand gynna SOK, Svenska Seglarförbundet och Svenska Skidförbundet, men satsningen innebar ytterligare ett hinder för Klubblo.

När också Svensk Postkodlotteriets vd Niclas Kjellström-Matseke menade att ”ganska många miljoner” skulle nå idrotten redan det första året då blev konkurrensen övermäktig.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Partnerskapet mellan Vasaloppet och Stadium är att av de äldsta i sponsor-Sverige. Nu blir det också en fortsättning. Det nya avtalet sträcker dig till och med 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Nästa säsong gäller ett nytt tv-avtal i ishockey. SHL-lagen kan få 45 miljoner vardera, de allsvenska klubbarna 2,3 miljoner var. Nu hotar AIK, Björklöven, Leksand, MoDo, Timrå och Södertälje att dra sig ur serien och bilda en nordisk liga, skriver Sportbladet.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.