"Inget blir över till breddföreningarna"

”Idrotten är den stora förloraren i spelkriget” Det säger Kennet Arnström utan att tveka. Han utmanar regelverket och presenterar ett nytt spel, men Lotteriinspektionen har efter snart nio månader ännu inte gett svar.
Breddföreningarna får allt större problem att finansiera sin verksamhet. Därför skapade Kennet Arnström ett eget spel. Foto: TT

 

När han ännu en gång fick uppgiften att sälja strumpor för att öka intäkterna i sin förening och det slutade med att han själv fick köpa dem fick han också nog. Han konstruerade ett eget spel.

- Efter 13 000 utvecklingstimmar lämnade vi in en ansökan till Lotteriinspektionen den 20 februari men dom har fortfarande inte tagit beslut, säger Kennet Arnström.

Media utnyttjas

Han tycker att det råder en mycket paradoxal situation:

- Idag översköljs vi av reklam från spelbolag som i grunden använder just idrotten för att sälja sina produkter. Men intäkterna går oavkortat till mediaföretagen.

Han pekar på tre faktorer:

• Utländska spelbolag investerar över 2 miljarder i marknadsföring i Sverige utan att idrottsrörelsen får del av investeringar eller vinster på grund av det så kallade Främjandeförbudet. 

• Svenska Spels överskott går till statskassan. Lotteriinspektionen säger nej till enskilda föreningar att sälja lotter digitalt vilket tvingar föreningar att fortsätta sälja ’ringlotter' för småslantar.

• ”Tillstånd att anordna ett egentligt lotteri får lämnas till en ideell förening och som enligt sina stadgar har till huvudsakligt syfte att främja ett allmännyttigt ändamål inom landet”. (Utdrag från Lotterilagen). 

Tillsynsmyndigheterna hänger inte med

Kennet Arnström fortsätter:

- Det är ett stort misslyckande att idrotten inte får del av spelintäkterna såsom svensk lag har som ambition.  Milt uttryckt har myndigheter kunnat upprätthålla en sund och säker spelmarknad.

Han är stark kritisk till regelverket.

- Hur kan alla dessa spelbolag få slå mynt av idrotten utan att breddidrotten får del av vinster och intäkter?, frågar Kennet Arnström och svarar själv:

- Jo, digitaliseringen har skapat nya strukturer där tillsynsmyndigheterna inte har hängt med och inte heller idrotten.

Han tog beslutet att själv investera i en ny digital spelprodukt.

- Men jag förstod inte vilken kraft dessa strukturer skapat. Men när man väl valt en väg framåt, måste man genomföra och stå för sin idé. 

Lotteriinspektinonen ger inte svar

Han utvecklade ett digitalt 50/50-lotteri där varje förening kan lägga upp sitt eget spel för sina fans och medlemmar. 

Han ser det som enda vägen att skapa förutsättningar för att ta tillbaka initiativet. 

- Produkten är komplex men ändå extremt enkel. Förening och vinnare delar på potten sedan kostnaderna om cirka 15 procent är borträknade.

Den 13 februari lämnades en ansökan till Lotteriinspektinonen. Än i dag saknas ett beslut, men Kennet Arnström förstår att att det finns en stark invändning mot att en enskild förening skall kunna sälja lotter digitalt.

- Detta skall endast nationella intresseorganisationer ha rätt till. En synnerligen märklig praxis.

- Nu förstår jag hur det fungerar. Svenska Spel har avtal om exklusivitet med samtliga större nationella förbund och har skapat en inlåsning där en statlig myndighet säger nej till lokala föreningar samtidigt som ett statligt företag ”äger” förbunden. 

"Kan inte vara tyst längre"

Han menar att föreningarna är fast i en struktur som gör dem till förlorare.

- Nu kan jag inte vara tyst längre.

- Idrotten kan inte förhålla sig passiv och snart stå där och undra vad som egentligen gick fel och vart intäkterna tog vägen.

Kennet Arnström hävdar bestämt:

- Lotteriinspektionen är starkt negativ till utländska spelbolag men är inte mottaglig för svenska nya initiativ utan hänvisar till nuvarande lagstiftning men jag ifrågasätter starkt deras tillämpning.

- Samtidigt har Svenska Spel exklusivitet på samtliga nationella förbund med dignitet. Det får till konsekvens att exempelvis Lidingö FK, en av landets största fotbollsföreningar, får drygt 5 000 kr per år i bidrag från Svenska Spel. Det är allt och det är negligerbara intäkter.

Breddföreningarna förlorarna

- Och utländska spelbolag får inte sponsra idrottsrörelsen beroende på det s.k. Främjandeförbudet. Därifrån kommer inte heller några pengar till breddföreningarna.

- Så var ska de få hämta pengar? Om de inte ens får ha egna spel.

Historiskt har idrotten haft stora intäkter från spel och lotterier och enligt RF kommer 7 procent av intäkterna från spel och lotterier.

- Det är den lägsta siffran på många år. Om utvecklingen fortsätter riskerar idrotten att förlora hela intäkten. 

- Hur många inser det hotet?, frågar Kennet Arnström.

Thomas Ejderhov

Fakta

Hur ser marknadsföringen ut?

2013 spenderade spelbolagen på den svenska spelmarknaden drygt 3,6 miljarder kronor på marknadsföring. Svenska Spel stod för 17 procent av den totala spelmarknadens medieinvestering. De utländska aktörerna för 72 procent. Postkodlotteriet för 3 procent. ATG för 5 procent, Folkspel för 2 procent och övriga för 2 procent.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Partnerskapet mellan Vasaloppet och Stadium är att av de äldsta i sponsor-Sverige. Nu blir det också en fortsättning. Det nya avtalet sträcker dig till och med 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Nästa säsong gäller ett nytt tv-avtal i ishockey. SHL-lagen kan få 45 miljoner vardera, de allsvenska klubbarna 2,3 miljoner var. Nu hotar AIK, Björklöven, Leksand, MoDo, Timrå och Södertälje att dra sig ur serien och bilda en nordisk liga, skriver Sportbladet.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.