"Vore att inskränka yttrandefriheten"

Tidningsutgivarna (TU) vill delvis begränsa spelbolagens annonsering. Det får Jan Scherman, affärsområdeschef på Aftonbladet TV, att se rött: ”Jag är oerhört kritisk till det”.
Vare sig spelarna kommer in butiken eller nätet så sker en omfattande marknadsföring. Något som Tidningsutgivarna nu vill begränsa. Foto: TT

 

För ett par veckor sedan kom TU ut med nya riktlinjer för vad som bör gälla vid annonsering och marknadsföring av spelbolag (se faktaruta). 

"Inskränka yttrandefriheten"

Jan Scherman, med ett förflutet på TV4 men numera ansvarig för Aftonbladets tv-sändningar, går i taket över dessa nya riktlinjer.

- Det blir en väldigt ensidig och problemorienterad debatt – i stället för att vi har ett möjlighetsperspektiv, säger han, och fortsätter:

- Att inskränka annonsörers sätt att uttrycka sig på är i mina ögon att inskränka på yttrandefriheten. Utan finansiering så kommer det snart inte att finnas ekonomiskt utrymme för medierna att bedriva undersökande och opinionsbildande journalistisk. Det behövs inkomstkällor. 

Det som framförallt stör Scherman i TU:s framställning är de punkter som rör överdrivet spelande, att annonser ska märkas tydligare och att det tydligare ska framgå vad som är sponsrat material. 

"Reklam är kultur"

- Man ska inte uppmuntra till ”överdrivet spelande” i annonseringen – men vad betyder det och vem gör den bedömningen? När politiker inte inser att reklamen är en naturlig del av vårt samhälle – ja, då har vi mina ögon ett stort problem, säger han, och utvecklar:

- I det här landet är vi väldigt bra att linda in allt i massa etiska regler. Reklam är kultur – och reklam är en del av vår yttrandefrihet. Som gammal publicist så tycker jag att vi är ute på farligt vatten om vi ska inskränka och ha synpunkter på annonsers utformning. 

På Aftonbladet har Jan Scherman nyligen tillsatt ett stort och långtgående projekt kring hur företaget ska hantera annonsering (av bland annat spelbolag) i sina tv-sändningar. 

- Svenskar tycker generellt sett allt mer illa om reklam och det finns ju nu adblocks och liknande som är en hotbild vi inte kan blunda för. Därför är det oerhört viktigt att föra fram diskussionen hur man som, i det här fallet, tv-kanal väljer att exponera reklam och sponsring så att det tilltalar tittarna. Där ligger vår utmaning – inte i massa etiska regler, säger Jan Scherman.

Tobias Jansson

 

TU:s rekommendation

A) Spelannonserna ska inte:

1) riktas mot underåriga

2) innehålla påståenden om spel som en lösning på sociala och ekonomiska problem

3) uppmana till överdrivet spelande

4) vilseleda om chanserna att vinna

5) innehålla påståenden om att spelande är riskfritt

6) innehålla könsdiskriminerande påståenden

7) framhäva enskilda vinnare utan dokumenterat underlag

B) Och spelannonserna ska:

8) vara mycket tydligt annonsmärkta,

9) mycket tydligt ange eventuell sponsorsmedverkan, till exempel i fråga om så kallad ”branded content”

10) vara mycket tydliga, begripliga, faktamässigt korrekta och till sin utformning återhållsamma, i fråga om bonus-, spin- och välkomsterbjudanden. De ska inte innehålla erbjudanden om spel mot kredit.

Spelannonser som inte uppfyller denna rekommendation bör avvisas.

Mikael  Ahlerups förväntan var stor, men det blev korta gästspel inom elifotbollen. I två skilda klubbar, stora, etablerade AIK och nykomlingen, uppstickaren Dalkurd. Menu har han fått nytt jobb igen. Han återvänder till nöjesindustrin. 

Mikael Ahlerup presenteras som ny koncernchef i Lundkoncernen som är en av Norges största aktörer inom äventyrsbranschen och i Sverige driver bolaget  sedan 2015 Skånes Djurpark

Åtta nya bandyhallar inom sju år – från 13 till 20. Det blir verklighet om Svenska Bandyförbundet, med plan- och miljökommitténs ordförande Seppo Vaihela i spetsen, får som man vill. 

Det som var så perfekt för STCC blev i nästa stund raka motsatsen. Först var allt, nästan som välregisserat  och gjort för vad svenskbanracing behövde. En kvinnlig segrare och därmed efterlängtad och välbehövlig PR. Mikaela Åhlin-Kottulinsky skrev historia under Kanonloppet på Gelleråsen när hon blev  den första kvinnliga STCC-segraren någonsin.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.