"Vore att inskränka yttrandefriheten"

Tidningsutgivarna (TU) vill delvis begränsa spelbolagens annonsering. Det får Jan Scherman, affärsområdeschef på Aftonbladet TV, att se rött: ”Jag är oerhört kritisk till det”.
Vare sig spelarna kommer in butiken eller nätet så sker en omfattande marknadsföring. Något som Tidningsutgivarna nu vill begränsa. Foto: TT

 

För ett par veckor sedan kom TU ut med nya riktlinjer för vad som bör gälla vid annonsering och marknadsföring av spelbolag (se faktaruta). 

"Inskränka yttrandefriheten"

Jan Scherman, med ett förflutet på TV4 men numera ansvarig för Aftonbladets tv-sändningar, går i taket över dessa nya riktlinjer.

- Det blir en väldigt ensidig och problemorienterad debatt – i stället för att vi har ett möjlighetsperspektiv, säger han, och fortsätter:

- Att inskränka annonsörers sätt att uttrycka sig på är i mina ögon att inskränka på yttrandefriheten. Utan finansiering så kommer det snart inte att finnas ekonomiskt utrymme för medierna att bedriva undersökande och opinionsbildande journalistisk. Det behövs inkomstkällor. 

Det som framförallt stör Scherman i TU:s framställning är de punkter som rör överdrivet spelande, att annonser ska märkas tydligare och att det tydligare ska framgå vad som är sponsrat material. 

"Reklam är kultur"

- Man ska inte uppmuntra till ”överdrivet spelande” i annonseringen – men vad betyder det och vem gör den bedömningen? När politiker inte inser att reklamen är en naturlig del av vårt samhälle – ja, då har vi mina ögon ett stort problem, säger han, och utvecklar:

- I det här landet är vi väldigt bra att linda in allt i massa etiska regler. Reklam är kultur – och reklam är en del av vår yttrandefrihet. Som gammal publicist så tycker jag att vi är ute på farligt vatten om vi ska inskränka och ha synpunkter på annonsers utformning. 

På Aftonbladet har Jan Scherman nyligen tillsatt ett stort och långtgående projekt kring hur företaget ska hantera annonsering (av bland annat spelbolag) i sina tv-sändningar. 

- Svenskar tycker generellt sett allt mer illa om reklam och det finns ju nu adblocks och liknande som är en hotbild vi inte kan blunda för. Därför är det oerhört viktigt att föra fram diskussionen hur man som, i det här fallet, tv-kanal väljer att exponera reklam och sponsring så att det tilltalar tittarna. Där ligger vår utmaning – inte i massa etiska regler, säger Jan Scherman.

Tobias Jansson

 

TU:s rekommendation

A) Spelannonserna ska inte:

1) riktas mot underåriga

2) innehålla påståenden om spel som en lösning på sociala och ekonomiska problem

3) uppmana till överdrivet spelande

4) vilseleda om chanserna att vinna

5) innehålla påståenden om att spelande är riskfritt

6) innehålla könsdiskriminerande påståenden

7) framhäva enskilda vinnare utan dokumenterat underlag

B) Och spelannonserna ska:

8) vara mycket tydligt annonsmärkta,

9) mycket tydligt ange eventuell sponsorsmedverkan, till exempel i fråga om så kallad ”branded content”

10) vara mycket tydliga, begripliga, faktamässigt korrekta och till sin utformning återhållsamma, i fråga om bonus-, spin- och välkomsterbjudanden. De ska inte innehålla erbjudanden om spel mot kredit.

Spelannonser som inte uppfyller denna rekommendation bör avvisas.

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

På bara sex månader har var fjärde spelbolag brutit mot den svenska spellagen. Nätkasinon och vadhållningsbolag har totalt tvingats betala 98 miljoner kronor i sanktionsavgifter. 

Det blir till att använda fjärrkontrollen framöver. Och byta från SVT till Nent Groups kanaler.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har nämligen köpt även rättigheterna till Internationella Skridskounionens (ISU) främsta mästerskap och största tävlingar från och med hösten 2019.

Hedvig Lindahl, 36, gjorde succé i VM. Det stora skyltfönstret i Frankrike har gett Hedvig ett ettårskontrakt med den tyska storklubben Wolfsburg. ”Jag känner mig hedrad”, säger svenskan till klubbens hemsida.