"Vore att inskränka yttrandefriheten"

Tidningsutgivarna (TU) vill delvis begränsa spelbolagens annonsering. Det får Jan Scherman, affärsområdeschef på Aftonbladet TV, att se rött: ”Jag är oerhört kritisk till det”.
Vare sig spelarna kommer in butiken eller nätet så sker en omfattande marknadsföring. Något som Tidningsutgivarna nu vill begränsa. Foto: TT

 

För ett par veckor sedan kom TU ut med nya riktlinjer för vad som bör gälla vid annonsering och marknadsföring av spelbolag (se faktaruta). 

"Inskränka yttrandefriheten"

Jan Scherman, med ett förflutet på TV4 men numera ansvarig för Aftonbladets tv-sändningar, går i taket över dessa nya riktlinjer.

- Det blir en väldigt ensidig och problemorienterad debatt – i stället för att vi har ett möjlighetsperspektiv, säger han, och fortsätter:

- Att inskränka annonsörers sätt att uttrycka sig på är i mina ögon att inskränka på yttrandefriheten. Utan finansiering så kommer det snart inte att finnas ekonomiskt utrymme för medierna att bedriva undersökande och opinionsbildande journalistisk. Det behövs inkomstkällor. 

Det som framförallt stör Scherman i TU:s framställning är de punkter som rör överdrivet spelande, att annonser ska märkas tydligare och att det tydligare ska framgå vad som är sponsrat material. 

"Reklam är kultur"

- Man ska inte uppmuntra till ”överdrivet spelande” i annonseringen – men vad betyder det och vem gör den bedömningen? När politiker inte inser att reklamen är en naturlig del av vårt samhälle – ja, då har vi mina ögon ett stort problem, säger han, och utvecklar:

- I det här landet är vi väldigt bra att linda in allt i massa etiska regler. Reklam är kultur – och reklam är en del av vår yttrandefrihet. Som gammal publicist så tycker jag att vi är ute på farligt vatten om vi ska inskränka och ha synpunkter på annonsers utformning. 

På Aftonbladet har Jan Scherman nyligen tillsatt ett stort och långtgående projekt kring hur företaget ska hantera annonsering (av bland annat spelbolag) i sina tv-sändningar. 

- Svenskar tycker generellt sett allt mer illa om reklam och det finns ju nu adblocks och liknande som är en hotbild vi inte kan blunda för. Därför är det oerhört viktigt att föra fram diskussionen hur man som, i det här fallet, tv-kanal väljer att exponera reklam och sponsring så att det tilltalar tittarna. Där ligger vår utmaning – inte i massa etiska regler, säger Jan Scherman.

Tobias Jansson

 

TU:s rekommendation

A) Spelannonserna ska inte:

1) riktas mot underåriga

2) innehålla påståenden om spel som en lösning på sociala och ekonomiska problem

3) uppmana till överdrivet spelande

4) vilseleda om chanserna att vinna

5) innehålla påståenden om att spelande är riskfritt

6) innehålla könsdiskriminerande påståenden

7) framhäva enskilda vinnare utan dokumenterat underlag

B) Och spelannonserna ska:

8) vara mycket tydligt annonsmärkta,

9) mycket tydligt ange eventuell sponsorsmedverkan, till exempel i fråga om så kallad ”branded content”

10) vara mycket tydliga, begripliga, faktamässigt korrekta och till sin utformning återhållsamma, i fråga om bonus-, spin- och välkomsterbjudanden. De ska inte innehålla erbjudanden om spel mot kredit.

Spelannonser som inte uppfyller denna rekommendation bör avvisas.

 

Zlatan Ibrahimovic fortsätter att investera i bostäder i Sverige. Enligt Aftonbladet har han köpt en lägenhet i exklusiva Norra Tornen i Vasastan, Stockholm, något som även SportExpressen har uppgifter om.

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea har i många år haft en framträdande position inom svensk idrottssponsring. Främst har det handlat om Masters i golf respektive tennis med bl a Nordic Light Open, I år har eventmanagern Tomas Björklund i stället gett klartecken till GKSS Match Cup Sweden som är Sveriges största seglingsevent. I fjol såg 50 000 åskådare tävlingen. Nordea går in som ny huvudpartner. Och notera: arrangörerna lovar plastfritt i Marstrand vid tävlingen. 

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!