"Vore att inskränka yttrandefriheten"

Tidningsutgivarna (TU) vill delvis begränsa spelbolagens annonsering. Det får Jan Scherman, affärsområdeschef på Aftonbladet TV, att se rött: ”Jag är oerhört kritisk till det”.
Vare sig spelarna kommer in butiken eller nätet så sker en omfattande marknadsföring. Något som Tidningsutgivarna nu vill begränsa. Foto: TT

 

För ett par veckor sedan kom TU ut med nya riktlinjer för vad som bör gälla vid annonsering och marknadsföring av spelbolag (se faktaruta). 

"Inskränka yttrandefriheten"

Jan Scherman, med ett förflutet på TV4 men numera ansvarig för Aftonbladets tv-sändningar, går i taket över dessa nya riktlinjer.

- Det blir en väldigt ensidig och problemorienterad debatt – i stället för att vi har ett möjlighetsperspektiv, säger han, och fortsätter:

- Att inskränka annonsörers sätt att uttrycka sig på är i mina ögon att inskränka på yttrandefriheten. Utan finansiering så kommer det snart inte att finnas ekonomiskt utrymme för medierna att bedriva undersökande och opinionsbildande journalistisk. Det behövs inkomstkällor. 

Det som framförallt stör Scherman i TU:s framställning är de punkter som rör överdrivet spelande, att annonser ska märkas tydligare och att det tydligare ska framgå vad som är sponsrat material. 

"Reklam är kultur"

- Man ska inte uppmuntra till ”överdrivet spelande” i annonseringen – men vad betyder det och vem gör den bedömningen? När politiker inte inser att reklamen är en naturlig del av vårt samhälle – ja, då har vi mina ögon ett stort problem, säger han, och utvecklar:

- I det här landet är vi väldigt bra att linda in allt i massa etiska regler. Reklam är kultur – och reklam är en del av vår yttrandefrihet. Som gammal publicist så tycker jag att vi är ute på farligt vatten om vi ska inskränka och ha synpunkter på annonsers utformning. 

På Aftonbladet har Jan Scherman nyligen tillsatt ett stort och långtgående projekt kring hur företaget ska hantera annonsering (av bland annat spelbolag) i sina tv-sändningar. 

- Svenskar tycker generellt sett allt mer illa om reklam och det finns ju nu adblocks och liknande som är en hotbild vi inte kan blunda för. Därför är det oerhört viktigt att föra fram diskussionen hur man som, i det här fallet, tv-kanal väljer att exponera reklam och sponsring så att det tilltalar tittarna. Där ligger vår utmaning – inte i massa etiska regler, säger Jan Scherman.

Tobias Jansson

 

TU:s rekommendation

A) Spelannonserna ska inte:

1) riktas mot underåriga

2) innehålla påståenden om spel som en lösning på sociala och ekonomiska problem

3) uppmana till överdrivet spelande

4) vilseleda om chanserna att vinna

5) innehålla påståenden om att spelande är riskfritt

6) innehålla könsdiskriminerande påståenden

7) framhäva enskilda vinnare utan dokumenterat underlag

B) Och spelannonserna ska:

8) vara mycket tydligt annonsmärkta,

9) mycket tydligt ange eventuell sponsorsmedverkan, till exempel i fråga om så kallad ”branded content”

10) vara mycket tydliga, begripliga, faktamässigt korrekta och till sin utformning återhållsamma, i fråga om bonus-, spin- och välkomsterbjudanden. De ska inte innehålla erbjudanden om spel mot kredit.

Spelannonser som inte uppfyller denna rekommendation bör avvisas.

De var affärskompanjoner och betraktades som ett radarpar i Göteborg. Ola Serneke och Nils Wiberg, två förmögna och framgångsrika företagare, därtill mycket idrottsintresserade personer som stod bakom förverkligandet av landets förnämsta multiarena i Kviberg.I dag räddar de två mångmiljonärerna, på var sitt sätt, IFK Göteborg från undergång.

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Krönikörerna vässar pennorna. Människor är vassa i sina kommentarer på sociala medier. Politikerna i Stockholmsalliansen har sagt bestämt nej till OS, tills nu....

Då gör Stockholms idrottsborgarråd, Karin Ernlund (C), en kovändning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Totalt får 72 idrottare Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrotts-stipendium. Förutom summan på 50 000 kronor så ingår resursstöd från Riksidrottsförbundet i idrottspsykologi, idrottsmedicin, idrottsfysiologi och idrottsnutrition. Dessutom är alla elitidrottare inbjudna till ett läger under tre dagar på Bosön. 

 ATG har slutit ett partneravtal med TVG som är USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport.. Det innebär att 45 miljoner amerikanska tv-hushåll fårmöjligheten att spela på ATG:s produkter. 

Nu är det klart att Discovery tillsammans med PGA Touren lanserar den nya streamingtjänsten GOLFTV. Med över 2000 timmar golf i världsklass varje år samlas all den bästa golfen på ett och samma ställe för alla golf-fans.

Ena dagen talas det om skulder och hot, nästa dag har klubben planer på att värva hem en av de främsta svenska proffsspelarna utomlands under senare år. Helsingborgs IF vill bygga vidare och tanken är att det ska ske med 34-åriga Alexander Farnerud.