"Bolagen borde ta sitt spelansvar"

Spelbolagen har en del att jobba med. Bara 44 procent av Sveriges befolkning tycker att spelbolagen tar sitt spelansvar, enligt Novus.
Om det så är fotboll, hästar eller casino tycker många svenskar att en större del av spelbolagens vinster borde gå till idrotten. Foto: Fredrik Sandberg, TT

 

På uppdrag av Lotteriinspektionen har undersökningsföretaget Novus för tredje året i rad kartlagt svenskarnas spelvanor. Trenden som vi har sett ett de senaste åren håller i sig. 

Färre svenskar spelar

Å ena sidan: något färre svenskar spelar. Å andra sidan: de som spelar gör det oftare och för mer pengar. Fem procent av befolkningen spelar i stort sett varje dag - att jämföra med tre procent både 2014 och 2013. 

Vad som är alarmerande ur individsynpunkt är att 56 procent av de svarande inte tycker att spelbolagen tar sitt spelansvar – och att åtta av tio inte har en aning om vart de ska vända sig om de upplever sitt spelande som ett problem. Fem procent uppger att de har personer i sin närhet som de anser har ett problematiskt förhållningssätt till spel om pengar. 

Fram till för några år sedan gick stora delar av överskottet från Svenska Spel (cirka 5 miljarder kronor per verksamhetsår) öronmärkt till den svenska idrottsrörelsen. Så är det inte längre – utan nu sugs nästan hela vinsten direkt in i statskassan för att sedan fördelas ut där det behövs.

"Spel i en brytningstid"

Det är möjligt att det har fått svenska folket att ändra uppfattning om vad som bör hända med spelbolagens överskott. Så sent som 2013 tyckte 25 procent att dessa pengar skulle tillfalla idrottsrörelsen. 

Två år senare har den siffran dalat till 16 procent, och förutom den 47-procentiga stora massan som på frågan om överskottets tillvaratagande har svarat ”vet ej” så är idrottsrörelsen det som svenskarna helst ser att överskottet går till – tätt följt av ”mer vinster till spelarna” (13 procent) och ”välgörenhet” (12 procent).  Den sistnämnda kategorin hade dock 22 procent så sent som 2013. 

- Den här undersökningen bekräftar att spel om pengar är i en brytningstid. Svenskar spelar för att vinna – inte för att försörja allmännytta, säger Joakim Rönngren, kommunikationschef på Lotteriinspektionen. 

Tobias Jansson

Fakta 

De svarande i undersökningen är män och kvinnor bosatta i Sverige och mellan 18 och 79 år som har spelat de senaste tolv månaderna. Totalt genomfördes 1 634 intervjuer – av dessa svarade 1 136 att de hade spelat de senaste tolv månaderna och gick därmed vidare i undersökningen. Den genomfördes 6-18 oktober och deltagarfrekvensen var 63 procent. 

Loui Eriksson skrev ett sexårskontrakt med Vancouver värt 306 miljoner kronor. För en del av pengarna investerade han 50 miljoner kronor i fyra krogar i centrala Göteborg. Det blev ingen bra affär.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Ironman i Kalmar blivit det yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

EM-veckan 2-10 augusti blev en succé i TV-sändningar världen över. 567 miljoner tittare kunde gotta sig åt tio timmars sändningar om dagen. På TV, radio och digitala plattformar. Söndagen med det sensationella stavhoppet sågs av 20 miljoner tittare. Sportsligt och ekonomiskt fick värdstäderna Glasgow och Berlin massor av gratisreklam.