Sponsor öppnar landslaget

Fotbollslandslaget kallas med rätta ofta för det stängda landslaget. Men med pengar är allt möjligt. Svenska Spel och Marcus Allbäck ska inleda ett unikt samarbete. Men inte riktigt som första versionen angav.
Erik Hamrén behåller sina uppgifter som förbundskapten, med den tillgänglighet det innebär, men players manager Marcus Allbäcks öppenhet har köpts av Svenska Speli ett unikt sponsoravtal! Foto: Janerik Henriksson, TT

 

För några veckor sedan blev flitige TV4-journalisten Olof Lundh utsedd till Årets sportjournalist. Han har i flera år öppet kritiserat de allt sämre relationerna mellan mediernas representanter och fotbollslandslaget, och svårigheten med att bedriva en vettig journalistik kring Erik Hamrén, hans spelare och det förbund som står bakom dem. 

I ett blogginlägg häromveckan skrev Olof Lundh:

Ett ilsket nej

”Har själv flera gånger deltagit i diskussioner med förbundet och flera medier genom åren för att förbättra arbetsformerna. Tyvärr har det sällan gett något. 

När jag nu frågade Richt (landslagschef) om vi åtminstone kunde enas om att vi hade bättre tillgång till spelare i både tid och antal under Lagerbäcks tid så var hans ilskna nej ett tecken på att just han och jag knappast kommer att hitta fram till något.”

Medan den fria journalistiken går på knäna (inte minst ekonomiskt) så håller medielandskapet på att ritas om från grunden. 

Sponsorer får påverka

Sponsorer och partners blir allt viktigare – och får i gengäld vara med och påverka i allt högre grad. Det gäller inte minst de mäktiga spelbolagen. 

Svenska Spel är sedan Tipstjänts dagar – som verkade i en annan tid, i ett annat liv – svensk fotbolls stora sponsor. Nu har speljätten skrivit ett personligt ettårsavtal med landslagets general manager Marcus Allbäck. 

- Det här avtalet möjliggör helt andra upplevelser för våra sportintresserade kunder under fotbolls-EM till sommaren, säger Håkan Solberg, sponsringschef för Svenska Spel. 

Bolaget ska locka kunder...

Bolaget lockar med att bjuda alla sina kunder på exklusivt insidematerial direkt från landslaget under mästerskapet i Frankrike.

Det påstås att avtalet inte ska påverka Marcus Allbäcks ordinarie uppdrag som spelaransvarig i landslaget.

- Det känns inspirerande att få jobba närmare Svenska Spel. Det är ett bolag som bidrar mycket till svensk fotbolls utveckling och jag tycker att det finns förutsättningar för ett lyckat mästerskap både för landslaget och för Svenska Spel, säger Allbäck i en kommentar.

Tobias Jansson

Fotnot: på tisdagen kom ett tillrättlättaläggande: "I ett pressmeddelande utsänt den 22 december informerade Svenska Spel om att Marcus Allbäck blir ny EM-ambassadör för Svenska Spel. Denna uppgift var missvisande. Under fotbolls-EM i Frankrike nästa år ligger Marcus Allbäcks fulla fokus på arbetet som spelaransvarig för det svenska fotbollslandslaget". 

Svenska Spel vill förtydliga innebörden i avtalet och menar att Marcus Allbäck ska fungera som fotbollsambassadör för Svenska Spel under helåret 2016, på liknande sätt som Peter Forsberg är ambassadör för Svenska Spel. "Detta arbete kommer huvudsakligen utföras innan och efter EM-slutspelet. Marcus Allbäck ska vara tillgänglig för exklusiva intervjuer, events och andra marknadsaktiviteter i Svenska Spels regi, genom vilka han ska synliggöra svensk fotboll. Detta inkluderar dock ej något exklusivt material från fotbollslandslaget under EM-slutspelet 2016", meddelar spelbolaget.

 

Svenska Spel beklagar den felaktiga informationen. 

Mikael  Ahlerups förväntan var stor, men det blev korta gästspel inom elifotbollen. I två skilda klubbar, stora, etablerade AIK och nykomlingen, uppstickaren Dalkurd. Menu har han fått nytt jobb igen. Han återvänder till nöjesindustrin. 

Mikael Ahlerup presenteras som ny koncernchef i Lundkoncernen som är en av Norges största aktörer inom äventyrsbranschen och i Sverige driver bolaget  sedan 2015 Skånes Djurpark

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Det som var så perfekt för STCC blev i nästa stund raka motsatsen. Först var allt, nästan som välregisserat  och gjort för vad svenskbanracing behövde. En kvinnlig segrare och därmed efterlängtad och välbehövlig PR. Mikaela Åhlin-Kottulinsky skrev historia under Kanonloppet på Gelleråsen när hon blev  den första kvinnliga STCC-segraren någonsin.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.