Sponsor öppnar landslaget
För några veckor sedan blev flitige TV4-journalisten Olof Lundh utsedd till Årets sportjournalist. Han har i flera år öppet kritiserat de allt sämre relationerna mellan mediernas representanter och fotbollslandslaget, och svårigheten med att bedriva en vettig journalistik kring Erik Hamrén, hans spelare och det förbund som står bakom dem.
I ett blogginlägg häromveckan skrev Olof Lundh:
Ett ilsket nej
”Har själv flera gånger deltagit i diskussioner med förbundet och flera medier genom åren för att förbättra arbetsformerna. Tyvärr har det sällan gett något.
När jag nu frågade Richt (landslagschef) om vi åtminstone kunde enas om att vi hade bättre tillgång till spelare i både tid och antal under Lagerbäcks tid så var hans ilskna nej ett tecken på att just han och jag knappast kommer att hitta fram till något.”
Medan den fria journalistiken går på knäna (inte minst ekonomiskt) så håller medielandskapet på att ritas om från grunden.
Sponsorer får påverka
Sponsorer och partners blir allt viktigare – och får i gengäld vara med och påverka i allt högre grad. Det gäller inte minst de mäktiga spelbolagen.
Svenska Spel är sedan Tipstjänts dagar – som verkade i en annan tid, i ett annat liv – svensk fotbolls stora sponsor. Nu har speljätten skrivit ett personligt ettårsavtal med landslagets general manager Marcus Allbäck.
- Det här avtalet möjliggör helt andra upplevelser för våra sportintresserade kunder under fotbolls-EM till sommaren, säger Håkan Solberg, sponsringschef för Svenska Spel.
Bolaget ska locka kunder...
Bolaget lockar med att bjuda alla sina kunder på exklusivt insidematerial direkt från landslaget under mästerskapet i Frankrike.
Det påstås att avtalet inte ska påverka Marcus Allbäcks ordinarie uppdrag som spelaransvarig i landslaget.
- Det känns inspirerande att få jobba närmare Svenska Spel. Det är ett bolag som bidrar mycket till svensk fotbolls utveckling och jag tycker att det finns förutsättningar för ett lyckat mästerskap både för landslaget och för Svenska Spel, säger Allbäck i en kommentar.
Tobias Jansson
Fotnot: på tisdagen kom ett tillrättlättaläggande: "I ett pressmeddelande utsänt den 22 december informerade Svenska Spel om att Marcus Allbäck blir ny EM-ambassadör för Svenska Spel. Denna uppgift var missvisande. Under fotbolls-EM i Frankrike nästa år ligger Marcus Allbäcks fulla fokus på arbetet som spelaransvarig för det svenska fotbollslandslaget".
Svenska Spel vill förtydliga innebörden i avtalet och menar att Marcus Allbäck ska fungera som fotbollsambassadör för Svenska Spel under helåret 2016, på liknande sätt som Peter Forsberg är ambassadör för Svenska Spel. "Detta arbete kommer huvudsakligen utföras innan och efter EM-slutspelet. Marcus Allbäck ska vara tillgänglig för exklusiva intervjuer, events och andra marknadsaktiviteter i Svenska Spels regi, genom vilka han ska synliggöra svensk fotboll. Detta inkluderar dock ej något exklusivt material från fotbollslandslaget under EM-slutspelet 2016", meddelar spelbolaget.
Svenska Spel beklagar den felaktiga informationen.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.