Örebro SK insåg möjligheterna

136 miljoner kronor – direkt till de svenska idrottsföreningarna. Det blev Folkspels överskott för 2015. Mycket tack vare Ingvar Oldsbergs entré som programledare.
Hans Sahlin, vd för Folkspel, är lycklig över att pengarna till idrotten ökade med 22 procent.

 

Mer än 9 000 föreningar, av vilka de allra flesta är idrottsföreningar, säljer Folkspels produkter – där Bingolotto och Sverigelotten är de mest kända. 

Örebro sålde för 5,4 miljoner

I början av 1990-talet minskades de kommunala och statliga aktivitetsstöden drastiskt, varför Bingolotto kom att bli en oerhört viktig inkomstkälla för det svenska föreningslivet. 

- För många föreningar har försäljningen av våra produkter blivit en förutsättning för att helt enkelt få ihop ekonomin, säger Hans Sahlin, vd för Folkspel. 

Örebro SK är en idrottsklubb som bäst verkligen har tagit fasta på Folkspels idé. Deras lottförsäljning uppgick till 5,4 miljoner kronor under 2015 – vilket gav ett ekonomiskt tillskott på nästan 2,2 miljoner kronor. 

- Föreningarna väljer såklart själva hur de vill använda överskottet – om det till exempel ska gå till att hålla nere medlemsavgifterna eller kanske bygga en föreningslokal, säger Hans Sahlin. 

Ökade med 22 procent

Folkspels återbetalning till de svenska idrottsföreningarna ökade med 22 procent under 2015, mycket tack vare den renässans som Bingolotto har. 

- Vi har ju inga vinstkrav från varje sig stat eller privata aktieägare, utan allt överskott går direkt tillbaka till föreningslivet. Ett fungerande och bra föreningsliv är ingenting som finns naturligt i ett samhälle, utan det kostar tid och engagemang, Och det krävs pengar. Det är där vi kommer in i bilden, säger Henrik Lindroth, marknadschef på Folkspel.

Folkspel står för ungefär 2,5 procent av nettoomsättningen på den svenska spelmarknaden, oreglerade aktörer medräknat. 

Tobias Jansson

Fotnot: Totalt gick 160 miljoner överskottskronor tillbaka till svenskt föreningsliv, men 24 av de miljonerna gick till föreningar som inte bedriver idrottsverksamhet. 

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.