"Klart att förbud borde införas"

I England har spelbolagen börjat reglera sin egen tv-reklam. Nu lägger Riksförbundet Spelkontroll (Risk) fram ett liknande förslag till spelutredningen.
"Klart att spelreklam i tv inte borde vara tillåten från 05.30 till 08 och från 17.30 till 20 tycker Risk:s ordförande Gustav Sundgren.

 

I England finns en öppen licensmarknad för spelbolag, och uppskattningsvis 95 procent av de engelska spelarna lägger sina spel hos de licensierade bolagen – vilket allmänt anses vara en mycket hög siffra. 

"Bort med reklamen vissa tider"

Nu har de engelska spelbolagen infört regler för att begränsa sin egen reklam i tv. Före klockan 21.00 är spelreklam som riktar sig mot nyrekrytering av (oftast unga) spelare bannlyst i engelsk tv. Myndigheterna har välkomnat initiativet, men fortsätter att undersöka om det behövs ytterligare åtgärder som exempelvis inskränkningar av reklambudskapen i sociala medier. 

Frågan är, bör Sverige gå samma väg?

- Unga människor fullständigt bombas med spelreklam i dag. Vi föreslår bland annat att spelreklam i tv inte borde vara tillåten från 05.30 till 08 och från 17.30 till 20. Om det här hade handlat om exempelvis alkohol skulle reklamen aldrig ha varit tillåten, säger Risk:s ordförande Gustav Sundgren. 

31 annonser anmälda

Risk, som i sitt arbete mot spelberoende främst vänder sig till unga människor, drog i december i gång kampanjen ”Släck spelreklamen”. Det ledde till att 31 annonser i svenska massmedier anmäldes eftersom de ansågs etiskt tvivelaktiga och vilseledande. Dessa anmälningar gjordes till Reklamombudsmannen, Konsumentverket, Lotteriinspektionen och Etiska nämnden för direktmarknadsföring - och i början av april får vi tidigast veta vad dessa anmälningar har lett till. 

- Vi strider också för att den här typen av anmälningar bara ska hanteras av en aktör och inte av en uppsjö av olika instanser, och att det utformas material för hur man ska gå tillväga för att anmäla spelreklam, säger Gustav Sundgren, och fortsätter:

- Vi vet att det finns ett brett stöd för frågan om att få bort spelreklam som riktar sig mot barn och ungdomar, och vi ser fram emot att få föra fram våra synpunkter till de övriga som ingår i spelutredningens referensgrupp.  

Tobias Jansson

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.