"Måste synliggöra vår sponsring"

Svenska Spels vd Lennart Käll brukar alltid lyfta fram sitt företags stora spelansvarstagande. Ändå låter sig det statliga spelbolaget marknadsföras av barn.
Svenska Spel använder ungdomslandslagen, men framför allt barn i sin reklam.

 

Den 1 oktober 2010 införde Svenska Spel åldersgräns på samtliga sina produkter – på eget bevåg. Samtidigt utbildades alla ombud att fråga om legitimation på alla som kunde misstänkas vara under 25 år. 

Inte konsekvent

Däremot är Svenska Spel inte lika konsekvent när det gäller minderåriga och reklam. För några år sedan, när begreppet Gräsroten där 50 miljoner kronor varje år fördelas ut till de största idrottsföreningarnas ungdomssektioner, använde sig Svenska Spel av åttaåringar i reklamfilmen – vilket väckte anstöt hos många.

”Vi ska aldrig sammankoppla barn med våra produkter i någon form av säljande verksamhet. Men när det gäller modervarumärket kan barn synas när man inte marknadsför spel. Det är den avgränsningen vi har”, hette det i ett utlåtande den gången. 

Nu dyker andra exempel upp.

Svenska Spel är en stor sponsor av Svenska Fotbollförbundet – och har sett till att de svenska pojk- och flicklandslagen i just fotboll bär en blaffig Svenska Spel-logotype på sina tröjor. Detta trots att många av killarna och tjejerna har minst två år kvar innan de ens själva får spela på Svenska Spels produkter. 

"Vill synliggöra sponsringen"

- Vi har endast vuxna som målgrupp för vår kommunikation. Som starkt engagerade i svensk idrott vill vi synliggöra vilket värde vårt samarbete med Svenska Fotbollförbundet har för ungdomsfotbollen. I sådana sammanhang händer det att vi i vår kommunikation visualiserar nyttan och ändamålet med filmer där minderåriga förekommer, säger Andreas Jerat, presschef på Svenska Spel, som svar på gräsrotsdiskussionen och ungdomslandslagens reklam.

Hur väl klingar detta med ert ställningstagande om att vara ett spelbolag som tar spelansvar?

- Det är viktigt att titta på i vilken kontext minderåriga förekommer i vår marknadsföring. Vi är väldigt tydliga med vår 18-årsgräns för spel. Samtidigt måste vi kunna synliggöra värdet av vår sponsring. I det sammanhanget förekommer ibland barn och ungdomar. Denna marknadsföring innehåller dock ingen uppmaning att spela och enskilda spelprodukter visas inte. Det är vuxna som är målgruppen och syftet är att berätta om hur vi bidrar till utvecklingen av idrotten, inte minst på gräsrotsnivå.

Så ni tänker fortsätta med det?

- Vi tänker fortsätta berätta att vår sponsring har en positiv effekt på bland annat ungdomsidrotten. Samtidigt inser vi att marknadsföringen kan väcka anstöt hos vissa. Det är därför en fråga som vi är observanta på och vi är noga med att följa de regler och riktlinjer som finns kring marknadsföring av spel. När det gäller exponeringen av vår logotyp på ungdomslandslagens matchställ så beslutade vi förra året att upphöra med denna. Logotypen kommer fasas ut i takt med att lagen får nya ställ. Vi håller med om att ungdomslandslagens matchställ inte är rätt ställe att exponera vårt varumärke på.

Tobias Jansson

Styrelsen i Helsingborgs IF tar ett annorlunda initiativ och deklarerar öppet  till alla anhängare och partners att en kris växer allt större. Klubben tappar intäkter i format och redogör i ett öppet brev för situation och att det bara kommer bli värre.

”Våra beräkningar pekar mot att vi skulle gå med 17,6 miljoner back 2020 om allsvenskan startar i juni”, säger klubbens ordförande Krister Azelius.

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Lidingöloppet MTB och Vårmilen integreras i TCS Lidingöloppshelgen på grund av den rådande coronaepidemin. Loppen skulle ursprungligen ha genomförts under valborgshelgen. Nu kommer de istället att köras under delvis nya former under TCS Lidingöloppshelgen i september.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Mitt i allt,positiva idrottsnyheter! Vi i Brynäs har klart med förlängt huvudpartneravtal med Länsförsäkringar Gävleborg, utropar Johan Cahling, direktör för varumärke och hållbarhet i klubben.

På bara ett par veckor omkullkastades spelvärlden.  Så mycket spel som bara gäller fotboll… Och plötsligt spelades inga matcher. Spelkupongerna blev tomma. Men hästarna springer!

ATG är vinnaren på spelmarknaden och noterar höga nivåer. Medan Svenska spel för första gången i bolagets historia tvingades ställa in Stryktipset.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.