Dubbla framgångar för Folkspel

Det går bra för den ideella spelmarknaden! Folkspel, som bl a står bakom Bingolotto; fortsätter att öka och det gynnar föreningarna i Sverige.
Hans Sahlin, vd vid Folkspel, gläds åt att både Bingolotto och Sverigelotten säljer med stor framgång.

 

Totalt omsatte den reglerade svenska spelmarknaden närmare  4,2 miljarder efter utbetalade vinster, under årets tre första månader. Det är en sexprocentig ökning jämfört med samma period förra året. Folkspel ökade med hela 17 procent under samma period. 

Under första kvartalet i år visade Folkspel på ett plus med hela 17 procent. Varje år delar bolaget ut cirka 180 miljoner kronor till föreningslivet. 

- Folkspel fortsätter att gå emot trenden på en annars relativt stillastående spelmarknad. Vi ökar för femte kvartalet i rad och är det snabbast växande spelbolaget, säger en nöjd Hans Sahlin, VD för Folkspel.

När Lotteriinspektionen presenterade sin statistik tidigare i maj, visar den ett gott betyg för alla drygt 9 000 föreningar runt om i landet, som säljer Folkspels produkter Bingolotto och Sverigelotten.

Fotbollsklubbar, scouter, pensionärsföreningar, fiskeklubbar, allt fler blir beroende av att sälja olika produkter för att kunna dra in pengar till den egna verksamheten.

- Föreningslivet kostar, trots alla ideella insatser och visst statligt stöd. Och då känns det roligt att kunna erbjuda en lättsåld produkt som gör att klubbarna kan få råd att göra det lilla extra, säger Hans Sahlin.

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.