Dubbla framgångar för Folkspel

Det går bra för den ideella spelmarknaden! Folkspel, som bl a står bakom Bingolotto; fortsätter att öka och det gynnar föreningarna i Sverige.
Hans Sahlin, vd vid Folkspel, gläds åt att både Bingolotto och Sverigelotten säljer med stor framgång.

 

Totalt omsatte den reglerade svenska spelmarknaden närmare  4,2 miljarder efter utbetalade vinster, under årets tre första månader. Det är en sexprocentig ökning jämfört med samma period förra året. Folkspel ökade med hela 17 procent under samma period. 

Under första kvartalet i år visade Folkspel på ett plus med hela 17 procent. Varje år delar bolaget ut cirka 180 miljoner kronor till föreningslivet. 

- Folkspel fortsätter att gå emot trenden på en annars relativt stillastående spelmarknad. Vi ökar för femte kvartalet i rad och är det snabbast växande spelbolaget, säger en nöjd Hans Sahlin, VD för Folkspel.

När Lotteriinspektionen presenterade sin statistik tidigare i maj, visar den ett gott betyg för alla drygt 9 000 föreningar runt om i landet, som säljer Folkspels produkter Bingolotto och Sverigelotten.

Fotbollsklubbar, scouter, pensionärsföreningar, fiskeklubbar, allt fler blir beroende av att sälja olika produkter för att kunna dra in pengar till den egna verksamheten.

- Föreningslivet kostar, trots alla ideella insatser och visst statligt stöd. Och då känns det roligt att kunna erbjuda en lättsåld produkt som gör att klubbarna kan få råd att göra det lilla extra, säger Hans Sahlin.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.