Idrottens Spel går in i Norge

Idrottens Spel, som ägs av Västsvenska Idrottsförbundet och som sedan 1979 delat ut cirka 1,3 miljarder till det svenska föreningslivet, har blivit 7-procentig ägare i det norska spelbolaget, Gaming Solutions AS.
Mats Wallander ser synergieffekter med delägarskapet i norska spelbolaget Gaming Solutions.

 

Gaming Solutions blev nyligen kvalificerat för två, av totalt fyra, nya nationella lotterilicenser i Norge. Gaming Solutions ambition är att omsätta 600 miljoner norska kronor inom tre år.

Synergier

- Att gå in som delägare i Gaming Solutions är ett viktigt strategiskt steg för Idrottens Spel i vår fortsatta anpassning till den nya spelmarknaden där vi både nationellt och internationellt kommer att se stora förändringar i framtiden. Vi ser många betydande synergieffekter med vårt delägarskap och det framtida samarbetet, säger Matz Wallander, koncernchef på Idrottens Spel.

Gaming Solutions har en bred erfarenhet av den internationella spelbranschen, en spelbransch som är under stor förändring, både i Sverige och utomlands. I Norge har det norska spelmonopolet varit totalt tills nu då Gaming Solutions tilldelas licenser.

- Idrottens Spel har unika erfarenheter och kunskaper inom vår nisch med bland annat bingo och relationer med föreningslivet. Vi är dessutom en av de världsledande inom variabeltryck och tryck av skraplotter, säger Matz Wallander, som även kommer att sitta i Gaming Solutions styrelse.

I olympiasammanhang

Personerna bakom det norska bolaget har lång erfarenhet inom idrottsrörelsen, licensierat spel och gaming. Bolagets styrelseordförande är Risto Nieminen, som också är president i Finlands Olympiska Kommitté. Han har tidigare också varit president för Finska Nationella lotteriet samt president för WLA – World Lottery Association. Bolagets CEO, Hans Vigmostad, har varit aktiv i branschen och arbetat internationellt i många år. Han var tidigare CEO på bland annat EssNet AB och har varit involverad och drivande i flera internationella it-bolag.

- Det faktum att vi nu får spellicenser här i Norge är ett viktigt steg. Men bolaget har även stora internationella ambitioner där vi ska konkurrera på de riktigt stora marknaderna, där Tyskland är en prioriterad marknad för oss. Vår plan är att bolaget ska omsätta 600 miljoner kronor inom tre år, säger Hans Vigmostad. 

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.