Senast tjänade han 150 miljoner

Coolbet låter möjligen coolt. Men hur coolt är det att dra igång ännu ett nytt spelbolag 2016? ”Vi tror stenhårt på att vi har ett koncept som ska fungera”, säger norrmannen Jan Svendsen.
Jan Svendsen ser möjligheterna och startar ett spelbolag igen. Förra gången slutade det med att han tjänade 150 miljoner kronor.

 

Svendsen är vd för bolaget som har sin bas i Estland.

För 14 år sedan såg Nordicbet dagens ljus för första gången. Jan Svendsen var den som skapade bolaget, och åtta år senare såldes det till Betsson för i runda slängar 1 miljard kronor. 

Nobbad av statliga bolaget

Jan Svendsen hade ett aktieinnehav som med utdelningar och försäljning gav honom närmare 150 miljoner kronor.

Efter att ha gästspelat i andra branscher sökte han jobb hos det norska statliga spelbolaget men ansågs inte vara ”kvalificerad nog”. Nu är det dags för nästa äventyr. 

- Jag har med mig stora delar av samma team som byggde upp Nordicbet. Vi ska, precis som innan Nordicbet såldes till Betsson, vara ett team där de anställda kan påverka sig egen och företagets situation. 

- Efter snart fem år utanför spelbranschen är jag verkligen taggad och våra marknader är Sverige, Finland, Norge och Estland till att börja med.

# Hur kommer det sig att marknaden fortfarande inte är mättad? 

- Ingen marknad är någonsin mättad. Alla marknader har plats för nya impulser och nytt blod. Det har ju varit mängder av uppköp de senaste åren och marknaden i Sverige domineras av Betsson och Unibet. Enligt vårt sätt att se det finns det massor av utrymme mellan dessa. 

- Vi siktar på att bli en stark aktör på den nordiska marknaden och i Estland där vi också har vår licens. 

Marknaden inte mättad

Att marknaden ”inte är mättad” bekräftas av att både Leo Vegas och Mr Green kommer att öppna upp en egen sportbok inom kort – som via oddsleverantören Kambi kommer att erbjuda exakt samma odds som Unibet. 

- Där skiljer vi oss. Hos oss kommer kunderna att kunna se omsättningen på matcherna och hur andra kunder spelar. Vi kommer också att ha väldigt attraktiva odds på de mest populära ligorna och lagen. Framför allt under matchdagen då 90 procent av spelen läggs och då de andra bolagen allt som oftast ger kunderna sämst betalt eftersom det vet att nöjesspelarna spelar då. 

- Vi budgeterar med en marginal på lite drygt tre procent att jämföra med bolagen på börsen som ligger mellan sju och tio procent, säger Jan Svendsen, och fortsätter:

"Svenskarna har haft det tråkigt"

- De svenska kunderna har ju haft en ganska tråkig och statisk marknad som har dominerats av Svenska Spel med sin dåliga återbetalning samt stora börsnoterade bolag som måste ta hänsyn till sina kvartalsrapporter och som därför vill ha en stark marginal, vilket missgynnar kunderna. 

- Det behövs ett bolag som rockar om marknaden lite och som gör att kunderna kommer att tjäna mer.

* Sverige går ju mot en omreglering av spelmarknaden, hur ser ni på den?

 - Vi ser det som en stor fördel för oss. Jag räknar med att det tar tre–fyra år innan Sverige, Finland och Norge har licenssystem på plats och då ska vi vara så pass stora att vi kan söka licens i alla dessa länder. Vårt mål är att bli så bra på detta, att myndigheterna studerar oss när de sätter upp sina krav.

Tobias Jansson

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.