Bingon ger rekordpengar

Det är fart på bingospelet i Sverige. Det ska idrottsanhängarna vara glada över. Resultat av verksamheten i Idrottens Spel generar inte mindre än 23,9 miljoner kronor till föreningarna.
Bingospelandet i Sverige ger idrotten åtskilliga miljoner. Foto: Tommy Holl

 

- 2015 var ett bra och offensivt år för Idrottens Spel där vi bland annat ökade marknadsföringen och kommunikationen vilket gav bra resultat, sammanfattar Matz Wallander koncernchef för Idrottens Spel.

Idrottens Spel, som ägs av Västsvenska Idrottsförbundet har sedan 1979 delat ut cirka 1,3 miljarder kronor till idrotten.

Starka år

2015 steg omsättningen till 596 miljoner kronor (578) och företaget ökade också sin utdelning till föreningarna med 4 miljoner kronor till 23,9 miljoner kronor (19,7).

Idrottens Spel driver Idrottens Bingo, som bedriver bingospel på 33 platser runtom i Sverige, och IDP, som är en av Europas modernaste leverantörer av skrap- och variabelprint.

- Vi kan redovisa starka år. Traditionella hallbingon visar åter styrka trots stor konkurrens från nya internetbaserade spel och trots nya regler för Svenska Spels Vegasautomater. Även vår satsning på nätbingo som vi lanserade 2014 fortsätter att öka, vilket är glädjande, säger Matz Wallander.

Under 2015 tog dotterbolaget IDP beslut om att investera cirka 25 miljoner kronor i en ny tryckpress. Den ska vara på plats under hösten och blir den första i Europa i sitt slag. Med den nya investeringen befäster Idrottens Spel och IDP sin position som ett av de ledande företagen inom tryck av säkerhetsklassade spel- och lotteriprodukter med fyrfärgsskrap.

"Idrotten som förmånstagare"

- Med ny teknik och ännu mer know how om den internationella marknaden tar IDP nu sats mot Europa. Här finns många affärer att göra, säger Matz Wallander.

Med ökad omsättning och ännu fler miljoner till det svenska föreningslivet så ser framtiden ljus ut för koncernen. Samtidigt finns det utmaningar.

- I regeringens spelutredning hoppas och tror vi att regeringen hittar undantagsregler för oss aktörer som har föreningslivet som förmånstagare. 

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Partnerskapet mellan Vasaloppet och Stadium är att av de äldsta i sponsor-Sverige. Nu blir det också en fortsättning. Det nya avtalet sträcker dig till och med 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Nästa säsong gäller ett nytt tv-avtal i ishockey. SHL-lagen kan få 45 miljoner vardera, de allsvenska klubbarna 2,3 miljoner var. Nu hotar AIK, Björklöven, Leksand, MoDo, Timrå och Södertälje att dra sig ur serien och bilda en nordisk liga, skriver Sportbladet.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.