160 miljoner kr till föreningarna

Föreningarna säljer Bingolotter och Sverigelotter som aldrig förr. Totalt för en halv miljard kronor under 2016. Och det innebär 160 miljoner tillbaka föreningarna.
Sävehof var den klubb som lyckades bäst med försäljningen. Här ser ni också hur varje distrikt sålde. Foto: TT

 

Bäst i landet sålde handbollsklubben IK Sävehof. Där gav en imponerande lottförsäljning på drygt 2,3 miljoner föreningen ett tillskott på närmare 900 000 kronor.

Folkspels produkter Sverigelotten och Bingolotto säljs av över 9 000 föreningar och klubbar. Det är nästan var fjärde förening och bland idrottsföreningarna är det så många som var tredje klubb. 

Under 2016 ökade försäljningen med sex procent jämfört med året innan. Eftersom Folkspel ägs av Sveriges föreningsliv finns det inga privata vinstintressen. Allt överskott går tillbaka till klubbarna som i många fall har blivit den största inkomstkällan. 

- Fritidsaktiviteter kostar, både för föräldrar, föreningar och lag. Vårt mål är att generera så mycket pengar som möjligt till dem. Under våra 25 år har vi delat ut över 16,1 miljarder. Och mer kommer det att bli, säger Hans Sahlin, vd för Folkspel.

Bingolotto och skraplotten Sverigelotten är populära. Av de 25 kronor som Sverigelotten kostar, får föreningen som säljer tillbaka mellan 8-11 kronor/lott beroende på hur många som säljs. För varje såld Bingolott får föreningen tillbaka 15-18 kronor.

Svenska Golfförbundet bygger om. Samtidigt anställs både en ny kommunikationschef och ny marknadschef. ”För att möta morgondagens alltmer digitala behov och dynamiska marknadsbild", som det heter. Det ska bidra till att positionera golfen ännu bättre som en av Sveriges största idrotter.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.