Ingen spelreklam oroar mediebolagen
Förbud mot spelreklam hotar tv-kanaler, skriver TT. Det är i spåren på den massiva reklamen i TV och på olika sajter som det nu står klart att flera svenska mediebolag är starkt beroende av intäkterna från spelbolagen. De vill absolut inte ha något förbud mot spelreklam
.Spelbolagen pumpar ut en marknadsföring som åtskilliga människor protesterar mot och som många vill slippa .
Ändå sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) att bolagen borde ta ett eget ansvar vid regleringen. En påminnelse hjälpte inte heller. Bolagens reklam fortstter att fullkomligt dränka oss via olika kanaler.
Spelförbud kan bli aktuellt
Nubhar Shekarabi meddelat att han vill skärpa reklamreglerna för spelbolagen ytterligare. En utredning har fått mandat att komma med ett förslag. En begränsning måste ske – inte minst med tanke på att den utgör en lockelse för människor som inte kan begränsa sitt spelande. Till och med ett totalförbud mot spelreklam kan bli aktuellt.
”Om utredaren gör bedömningen att det är vad som krävs har utredaren möjlighet att föreslå det”, sade Shekarabi vid pressträffen, enligt TT.
Flera miljonbolag i Sverige skulle vara de stora förlorarna. Enligt siffror från Sifo köpte de svenska spelbolagen reklam för 7,3 miljarder under 2018. 3,8 miljarder gällde tv-reklam.
Statens påhitt...
TV-bolagen fick en ny marknad när spelregleringen öppnade slussarna. Spelbolagen var mycket öppna och investeringsbenägna.
Det bakvända är att det skedde som en följd av statens vilja att förändra spelandet…
Ett spelförbud skulle förändra villkoren avsevärt för alla bolag och vara i det närmaste förödande.
– Det är främst tv-kanalerna som riskerar att förlora pengar. Tappar tv-kanalerna 3,8 miljarder i reklamintäkter är det ett betydande tapp, säger Lars Näsström, ansvarig för reklammätningar på Sifo.
– Blir det ett generellt spelreklamförbud drabbar det i längden alla medier, säger han.
Kan inte vara utan pengarna
– Då påverkas medier som har spelreklam, även utomhusföretagen tappar på det. Men i och med att hälften av reklamen köps i tv-kanaler och upp emot 25 procent i digitala medier påverkas dessa i störst utsträckning.
Jeanette Gustafsdotter, vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna anser att regeringen har handlat lite för snabbt och inte gett branschen och lagstiftningen tillräckligt med tid. Hon har svårt att se att totalförbudet skulle bli verklighet.
– Men vi kan konstatera att det är väldigt olyckligt om det blir så. Det är intäkter som försvinner, kanske främst för tv-bolag och inte i lika hög utsträckning tidningar. Men det är dock en viktig intäkt, alla intäkter för tidningarna är viktiga i dag. Dessutom har vi en kommersiell yttrandefrihet och den bör inte inskränkas, säger hon till TT.
Ett av Sveriges största kommersiella tv-hus, Discovery Networks Sweden, där kanaler som kanal 5, kanal 9 och tjänsten Dplay ingår, befarar att ett totalförbud mot spelreklam skulle få konsekvenser för bolagets framtida investeringar.
– Om möjligheterna för våra intäkter försämras oavsett bransch innebär det att vi behöver se över de investeringarna vi gör i svenska produktioner. Men jag hoppas och tror att vi inte kommer så långt, och att branschen tillsammans kommer att lösa det hela genom självreglering, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery till TT.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Halmstad gör vad många andra kommuner har svårt med - att profilera stan via en idrott. I isex år har Högskolan i Halmstad, som riksidrottsuniversitet, i samarbete med Svenska bordtennisförbundet och Halmstad bordtennisklubb, attraherat duktiga bordtennisspelare att söka sig till till Halmstad. Det sker tack vare möjligheten för elitspelare att kombinera sin idrottskarriär med högskolestudier. Nu utökas samarbetet ytterligare när spelare från Sannarpsgymnasiet och Högskolan samlas i en gemensam miljö.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar