Ingen spelreklam oroar mediebolagen

Förbud mot spelreklam hotar tv-kanaler, skriver TT.  Det är i spåren på den massiva reklamen i TV och på olika sajter som det nu står klart att flera svenska mediebolag är starkt beroende av  intäkterna från spelbolagen. De vill absolut inte ha något  förbud mot spelreklam

.Spelbolagen pumpar ut en marknadsföring som åtskilliga människor protesterar mot och som  många vill slippa .

Ändå sa civilminister Ardalan Shekarabi (S)  att bolagen borde ta ett eget ansvar vid regleringen. En påminnelse hjälpte inte heller. Bolagens reklam fortstter att fullkomligt dränka oss via olika kanaler.

Spelförbud kan bli aktuellt

Nubhar Shekarabi meddelat att han vill skärpa reklamreglerna för spelbolagen ytterligare. En utredning har fått mandat att komma  med ett förslag. En begränsning måste ske – inte minst med tanke på att den utgör en lockelse för människor som inte kan begränsa sitt spelande. Till och med ett totalförbud mot spelreklam kan bli aktuellt.

”Om utredaren gör bedömningen att det är vad som krävs har utredaren möjlighet att föreslå det”, sade Shekarabi vid pressträffen, enligt TT.

Flera miljonbolag i Sverige skulle vara de stora förlorarna. Enligt siffror från Sifo köpte de svenska spelbolagen reklam för 7,3 miljarder under 2018. 3,8 miljarder gällde tv-reklam.

Statens påhitt...

TV-bolagen fick en ny marknad när spelregleringen öppnade slussarna. Spelbolagen var mycket öppna och investeringsbenägna. 

Det bakvända är att det skedde  som en följd  av statens vilja att förändra spelandet…

Ett spelförbud skulle förändra villkoren avsevärt för alla bolag och vara i det närmaste förödande.  

 

– Det är främst tv-kanalerna som riskerar att förlora pengar. Tappar tv-kanalerna 3,8 miljarder i reklamintäkter är det ett betydande tapp, säger Lars Näsström, ansvarig för reklammätningar på Sifo.

– Blir det ett generellt spelreklamförbud drabbar det i längden alla medier, säger han.

Kan inte vara utan pengarna

– Då påverkas medier som har spelreklam, även utomhusföretagen tappar på det. Men i och med att hälften av reklamen köps i tv-kanaler och upp emot 25 procent i digitala medier påverkas dessa i störst utsträckning.

Jeanette Gustafsdotter, vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna anser att regeringen har handlat lite för snabbt och inte gett branschen och lagstiftningen tillräckligt med tid. Hon har svårt att se att totalförbudet skulle bli verklighet.

– Men vi kan konstatera att det är väldigt olyckligt om det blir så. Det är intäkter som försvinner, kanske främst för tv-bolag och inte i lika hög utsträckning tidningar. Men det är dock en viktig intäkt, alla intäkter för tidningarna är viktiga i dag. Dessutom har vi en kommersiell yttrandefrihet och den bör inte inskränkas, säger hon till TT.

Ett av Sveriges största kommersiella tv-hus, Discovery Networks Sweden, där kanaler som kanal 5, kanal 9 och tjänsten Dplay ingår, befarar att ett totalförbud mot spelreklam skulle få konsekvenser för bolagets framtida investeringar.

– Om möjligheterna för våra intäkter försämras oavsett bransch innebär det att vi behöver se över de investeringarna vi gör i svenska produktioner. Men jag hoppas och tror att vi inte kommer så långt, och att branschen tillsammans kommer att lösa det hela genom självreglering, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery till TT.

Fakta

2017 köpte de svenska spelbolagen reklam för 5,5 miljarder, 2018 ökade siffran till 7,3 miljarder, enligt siffror från Sifo. Av de 7,3 miljarderna läggs 3,8 miljarder på tv-reklam, skriver TT.

Siffrorna gäller för all spelreklam från lotterier av olika slag och Bingolotto. Under 2018 gick hälften av reklamen till tv, och 25 procent till digitala medier. Print, utomhus och annat delar alltså på en fjärdedel.

Cherry AB var den största annonsören av de svenska spelbolagen, och förra året spenderade bolaget totalt 1,5 miljard kronor på att köpa reklam. Den näst största annonsören var Kindred Group som spenderade ungefär 950 miljoner på reklam. (TT)

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Första dagen av British Open blev en galen dag. Alla som var på Royal Portrush kan säga i hela sina liv: ”Jag var där”! Favorittippade hemmasonen Rory McIIroy behövde åtta slag på det första hålet, par 4, 383 meter. Och David Duval, som vann The Open 2001, hade slagit 13 slag när han plockade upp bollen ur koppen på det sjunde hålet, par 5, 538 meter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Det blir till att använda fjärrkontrollen framöver. Och byta från SVT till Nent Groups kanaler.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har nämligen köpt även rättigheterna till Internationella Skridskounionens (ISU) främsta mästerskap och största tävlingar från och med hösten 2019.

Sveriges bästa spelare i dam- VM, Kosovare Asllani är klar för CD Tacón, blir ”nya Real Madrids” första värvning. Storklubben köpte nyligen Tacon i avsikt att bygga ett internationellt storlag. Asllani är första pusselbiten.