Kollekt i Borås för att värva Linderoth

Elfsborg ska ta hem Tobias Linderoth. Och klubben vet precis hur det ska gå till. Via en kollekt hos de största sponsorerna ska klubben få in uppemot en miljon kronor.

Elfsborgs sportchef, Stefan Andreasson, är övertygad och menar att ” Hela Borås vill ha Tobias Linderoth". Av kommentarerna i Borås Tidning till nyheten om att Elfsborg ska värva Linderoth tycks många supportrar högst tveksamma.

Oaktat detta har Stefan Andreassson startat ”Kampanjen säkra Linderoth”. Klubben har informerat sina sponsorer och presenterar planerna.

Klubben vill ha hjälp med att den summa det kostar att säkra den förre Elfsborgsspelaren som lämnar Galatasaray sedan klubben avslutat kontraktet efter några skadefyllda år.

I Elfsborg beräknas Linderoths signing fee uppgå till uppemot en miljon kronor och förhoppningen är att sponsorerna kan täcka den kostnaden och klubben sedan står för lönen.

- Det handlar om en punktinsats, efter ett upplägg som fungerat tidigare. Vi brukar göra det när det handlar om hemvändare, säger Stefan Andreasson till Borås Tidning.

Elfsborgs sponsorsäljare jagar nu företagare febrilt och avsikten är att få sponsorerna att skänka 5 000, 10 000 eller 25 000 kronor utöver den vanliga sponsringen. Bara under första dagen blev resultatet 110 000 kronor.- Vid köpen av Anders och Mathias Svensson fick vi in cirka 500 000 kronor, säger Sten Strinäs, en av säljarna.




Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.