Toppklubbar vill flytta transferfönstret

Helsingborg, Malmö FF och Örebro är eniga - för att nå bättre internationell kraft krävs att fotbollens transferfönstret flyttas från juli till augusti. Det skriver elitklubbarna i ett brev till Svenska Fotbollsförbundet.

Efter ett telefonmöte, på initiativ från SEF (Svensk Elitfotboll), enades de främsta klubbarna om att försöka åstadkomma en förändring i transfersystemet. Nu har förbundet fått skrivelsen och förhoppningen är att frågan ska behandlas när representantskapsmötet har möte den 3 december.

Hoppas på stöd

Från 2008 har det svenska transferfönstret varit öppet i juli. Tidigare hade klubbarna köp- och säljrätt i både juli och augusti. Den långa transferperioden mellan säsongerna varar i tolv veckor från januari till mars.

Helsingborg, Malmö FF och Örebro står bakom skrivelsen.

- Om mötet gillar förslaget så blir det så. Fifa kan bara bestämma längden på transferfönstret. Vi bestämmer själva under vilken period vi lägger det, säger HIF:s klubbdirektör, Paul Myllenberg, till Helsingborgs Dagblad.

- Att ändra från juli till augusti innebär att vi anpassar oss till Europa. Det är ett måste.

Osäkerhet i spelartruppen

Övriga europeiska ligor har motsvarande period för spelarövergångar en månad senare, i augusti.

- Det innebär att vi inte vet om vi förlorar spelare efter det att vi själva värvat färdigt i juli.

Vid representantskapet ligger beslutet hos distriktsförbunden och i de båda elitföreningarna SEF (herrar) och EFD (damer).

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.