Facit – köp för 25 miljarder

Silly season är över. Spelare, ledare och fans pustar ut. Det var en gastkramning, oavsett hur det slutade för favoritklubben. Totalt har det spenderats runt 25 miljarder kronor och mest på en 24-årig walesare.
Och så den vanliga bilden, nyförvärvet (Bale) med en stolt klubbpresident, Real Madrids Florentino Perez. Foto: Scanpix


Fifa synade alla spelaraffärer från i fjol och då blev motsvarande siffra 17,6 miljarder kronor. Alltså, den sammanlagda summan som världens klubbar köpte spelare för.

Även Blatter tveksam

Alla diskussioner och förslag om begränsning av fotbollsaffärer har ingen som helst effekt. 

Det inser även Fifas ordförande Sepp Blatter som inte ser någon möjlighet att stoppa penningrullningen.

Som Gareth Bales övergång till Real Madrid för runt 900 miljoner kronor.

- Jag kan inte stoppa det och inte vet jag om han är värd det.

- Det mest märkliga är att man alltid hittar pengar i fotbollen, sa Blatter efter att han hade tagit intryck av alla fotbollstransfers.

Vinnare och förlorare

Vad är då mest anmärkningsvärda:

Att Real Madrid gjorde största affären igen.

Att Monaco köpte nära ett helt nytt lag.

Att ryska Anzhi Makhachkala sålde ett flertal spelare

Att Malaga också sålde spelare och parti och minut.

Att Arsenal och managern Wenger genomförde ett jätteköp (Mesut Özil ) till slut.

Att Chelsea hade stor omsättning.

Att Manchester City i år tog det lugnare och värvade lite smartare.

Att Tottenham fick loss pengar via Bale och kunde handplocka några spelare.

Att Liverpool och Everton har agerat slugt.

Klubbarna som spenderade mest

1. Monaco: 1 491 615 000
2. Real Madrid: 1 491 615 000
3. Tottenham: 1 080 135 000
4. Manchester City: 1 028 700 000
5. Paris SG: 1 002 982 500
6. Napoli: 771 525 000
7. Chelsea: 704 659 500
8. Barcelona: 632 650 500
9. Dinamo Moskva: 617 220 000
10. Sjaktar Donetsk: 606 933 000

Klubbarna som sålde mest

1. Anzhi Makhackala: 1 234 440 000 kr
2. Tottenham: 1 131 570 000
3. Real Madrid: 1 028 700 000
4. Roma: 951 547 500
5. Sevilla: 817 816 500
6. Atlético Madrid: 704 659 500
7. Porto: 673 798 500
8. Santos: 637 794 000
9. Napoli: 612 076 500
10. Sjaktar Donetsk: 612076500

Jämfört med i fjol

Och förresten, Fifa gjorde en sammanställning ”Global Transfer Market 2012” i fjol och kom bl a fram till att:

70 procent av övergångarna var ”Bosmanfall”, spelare utan kontrakt.

11 552 spelartransaktioner gjordes, en procent mer än året innan.

13 procent av spelarna kom från Brasilien.

145 spelare bytte Portugal mot Brasilien, särklassigt mest mellan två länder. 

35 procent av spelarna var mittfältare. Och just 35 procent gäller också andelen forwards. Varpå 25 procent gäller försvarare och 5 procent målvakter.

Och, vilket är synnerligen anmärkningsvärt, då tjänade svenska klubbar 73,6 miljoner på spelaraffärer. I år blir nog den siffran mindre.

Ligorna som investerade mest

Ligorna som investerade mest i kronor, topp tio:

1. Premier League
Kostnader: 6 840 000 000
Intäkter: 2 358 119 459
Mellanskillnad: Minus 4 481 880 541

2. La Liga
Kostnader: 3 457 625 292
Intäkter: 4 449 966 919
Mellanskillnad: Plus 992 341 627

3. Serie A
Kostnader: 3 443 458 035
Intäkter: 3 555 664 516
Mellanskillnad: Plus 112 206 481

4. Ligue 1
Kostnader: 3 429 562 356
Intäkter: 2 073 941 496
Mellanskillnad: Minus 1 355 620 860

5. Bundesliga
Kostnader: 2 383 131 682
Intäkter: 1 848 578 014
Mellanskillnad: Minus 534 553 670

6. Premier Liga Ukraina
Kostnader: 1 204 895 736
Intäkter: 682 563 024
Mellanskillnad: Minus 522 332 712

7. Süper Lig Turkiet
Kostnader: 664 385 802
Intäkter: 265 303 375
Mellanskillnad: Minus: 399 082 426

8. Primeira Liga Portugal
Kostnader: 652 101 159
Intäkter: 1 212 364 098
Mellanskillnad: Plus 560 262 938

9. The Championship
Kostnader: 374 142 304
Intäkter: 617 203 540
Mellanskillnad: Plus 243 061 236

10. Eredivisie
Kostnader: 310 276 494
Intäkter: 1 318 052 736
Mellanskillnad: 1 007 776 242

41. Allsvenskan
Kostnader: 9 052 560
Intäkter: 59 294 268
Mellanskillnad: 50 241 708

Källa: tyska Transfermarkt.

2002 startade skidstjärnan Emil Jönsson en sommarskidskola i blygsamt format. 2018 har annaoemil Sportscamp vuxit tack vare ett färskt sponsorkontrakt med BAUHAUS. Just nu pågår lägret på Frösön utanför Östersund.

- Vi hade 130 platser. De tog slut på två tre minuter, berättar Emil på telefon från Frösön där paret bor i det ståtliga huset Villa Anna & Emil.

Nu sätter ledningeb hos anrika Sirius, bildad 1907, ned båda fötterna och ber Dalkurd, klubben utan land, bildad 2004, liksom kommunen att fara åt h… Så drastiskt uttrycker sig inte ordföranden Ove Sjöblom och klubbchefen Michael Lundgren på hemsidan men budskapet går inte att missförstå.

Ironman i Kalmar ärdet yttersta beviset på hur idrottsturism skapas.  Nu har ett nytt avtal  precis blivit klart  och det innebär att det  populära evenemanget blir kvar i regionen i ytterligare fem år.

Varje tävlande i Kalmar har i genomsnitt med sig 4 medföljare och de stannar i genomsnitt 4,7 nätter. Den turistekonomiska effekten i samband med evenemanget beräknas till ca 41 miljoner kronor, enligt en dokumentation.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

(TT) Konsumenterna är både vinnarna och förlorarna när fler utländska fotbollsligor strömmas på nätet. Till helgen lanseras ännu en tjänst – Strive. "Det är ett maxat utbud, frågan är om det verkligen finns en marknad på sikt", säger Thomas Ejderhov, chefredaktör på Idrottens Affärer.