OS-reporterns succé som imitatör

Vinter-OS har fått rekordmånga att följa tv-bilderna oavsett om de befinner sig vid tv-apparaten, datorn eller mobiltelefonen. SVT travar tittarrekord och inte minst gör sportens egen imitatör succé.

Faktum är att varje svensk titttar på OS-tv närmare fyra timmar per dag. SVT formligen massakrerar reklamkanalerna.

Mätningarna från OS i Turin 2006 står sig dock. Då noterades 221 minuter tittande per dag, nu gäller 218,5 minuter, enligt analysbolaget Mediamätning i Skandinavien, MMS.

Högsta siffran någonsin

Förra veckan hade svt.se 2,7 miljoner unika besökare, vilket är den högsta siffran någonsin och gör SVT till näst största mediesajt i Sverige*. Även SVT Play slår rekord och förra veckan startade 1,6 miljoner unika besökare 16 miljoner program och klipp. Därmed var SVT Play största svenska webb-tv-tjänst den gångna veckan**.

En stor anledning till de fina siffrorna är vinter-OS i Vancouver, som blivit en riktig nätsuccé för SVT. Sammanlagt åtta sändningar går att se parallellt varav två är de ordinarie huvudsändningarna som även visas i tv, de övriga sex är exklusiva webbsändningar där tittarna kan följa just sin favoritsport.

Under OS har SVT även sänt det webbexklusiva OS-magasinet ”Uppvärmningen” varje dag kl 18.00, där tittarna har kunnat följa förberedelserna inför dagens tv-sändningar i Olympiska vinterstudion.

Ejeborgs succé som imitiatör

Bland annat har reportern Johan Ejeborgs imitationer av Ingemar Stenmark, Björn Borg och Stefan Edberg blivit riktiga tittarfavoriter. Men när någon kopierade filmerna och la ut dem på You Tube stoppades det av SVT med hänvisning till att bolaget har ensamrätten.

Även SVT:s satsning på Vinterstudiobloggen och sociala medier har blivit en succé, och till exempel har SVT Sport nu över 36 000 fans på Facebook.

- Publikens stora gensvar visar att vår satsning ligger helt rätt i tiden. Webbexklusiva program, stark närvaro i sociala medier och flera direktsändningar än någonsin på webben är något som publiken uppskattar, säger Kjell Andersson, tf chef för SVT Sport.

Fotnot: * SVT är näst största mediesajt vecka 7 av de som redovisas i KIA-index. ** Räknat på antalet starter av videoklipp och program på SVT Play.

Faktaruta

2,7 miljoner unika besökare på svt.se under v 7
1,6 miljoner unika besökare som sett sammanlagt 16 miljoner program på SVT Play under v 7
200.000 unika besökare per dag på svt.se/os (under perioden 12/-22/2)
890 000 unika besökare på svt.se/os som sett sammanlagt 6,1 miljoner videoklipp
755.000 videoklipp har setts per dag (under perioden 12/-22/2)
68 000 tittare har som mest sett direktsändningen av webb-tv programmet ”Uppvärmningen”  36 000 fans på SVT Sports Facebooksida

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.