OS-reporterns succé som imitatör
Faktum är att varje svensk titttar på OS-tv närmare fyra timmar per dag. SVT formligen massakrerar reklamkanalerna.
Mätningarna från OS i Turin 2006 står sig dock. Då noterades 221 minuter tittande per dag, nu gäller 218,5 minuter, enligt analysbolaget Mediamätning i Skandinavien, MMS.
Högsta siffran någonsin
Förra veckan hade svt.se 2,7 miljoner unika besökare, vilket är den högsta siffran någonsin och gör SVT till näst största mediesajt i Sverige*. Även SVT Play slår rekord och förra veckan startade 1,6 miljoner unika besökare 16 miljoner program och klipp. Därmed var SVT Play största svenska webb-tv-tjänst den gångna veckan**.
En stor anledning till de fina siffrorna är vinter-OS i Vancouver, som blivit en riktig nätsuccé för SVT. Sammanlagt åtta sändningar går att se parallellt varav två är de ordinarie huvudsändningarna som även visas i tv, de övriga sex är exklusiva webbsändningar där tittarna kan följa just sin favoritsport.
Under OS har SVT även sänt det webbexklusiva OS-magasinet ”Uppvärmningen” varje dag kl 18.00, där tittarna har kunnat följa förberedelserna inför dagens tv-sändningar i Olympiska vinterstudion.
Ejeborgs succé som imitiatör
Bland annat har reportern Johan Ejeborgs imitationer av Ingemar Stenmark, Björn Borg och Stefan Edberg blivit riktiga tittarfavoriter. Men när någon kopierade filmerna och la ut dem på You Tube stoppades det av SVT med hänvisning till att bolaget har ensamrätten.
Även SVT:s satsning på Vinterstudiobloggen och sociala medier har blivit en succé, och till exempel har SVT Sport nu över 36 000 fans på Facebook.
- Publikens stora gensvar visar att vår satsning ligger helt rätt i tiden. Webbexklusiva program, stark närvaro i sociala medier och flera direktsändningar än någonsin på webben är något som publiken uppskattar, säger Kjell Andersson, tf chef för SVT Sport.
Fotnot: * SVT är näst största mediesajt vecka 7 av de som redovisas i KIA-index. ** Räknat på antalet starter av videoklipp och program på SVT Play.
Faktaruta
2,7 miljoner unika besökare på svt.se under v 7
1,6 miljoner unika besökare som sett sammanlagt 16 miljoner program på SVT Play under v 7
200.000 unika besökare per dag på svt.se/os (under perioden 12/-22/2)
890 000 unika besökare på svt.se/os som sett sammanlagt 6,1 miljoner videoklipp
755.000 videoklipp har setts per dag (under perioden 12/-22/2)
68 000 tittare har som mest sett direktsändningen av webb-tv programmet ”Uppvärmningen” 36 000 fans på SVT Sports Facebooksida
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld, kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.