Premier League-erbjudande kritiseras av KO

Konsumentverket, KO, menar att Canal Digital vilseleder kunderna, genom att locka med Premier League. Trots att bolaget inte har tillgång till TV-matcherna från i höst fortsätter marknadsföringen. Nu riktar KO kritik mot det Telenor-ägda bolaget.

Canal Digital har samarbetat med Canal + i flera år och fått tillgång till Premier League. Ett starkt om inte det starkaste argumentet för att attrahera konsumenter.

Men för bara en månad sedan blev det klart att Canal+ tappar den engelska ligafotbollen. Därmed måste tittarna vända sig till Viasat om de vill se Premier League i fortsättningen.

Nu anser Konsumentverket att Canal Digital vilseleder konsumenterna genom att fortsätta att locka med engelsk toppfotboll. KO har också fått flera anmälningar och granskar nu beteendet.

”Genom att Canal Digital i den aktuella marknadsföringen, av digital-TV abonnemang med bindningstid, utelämnar information om att man endast under en mycket begränsad tid framöver och långt innan bindningstiden går ut kan tillhandahålla den erbjudna tjänsten Premier League vilseleds konsumenten i sitt affärsbeslut” skriver KO och hotar Canal Digital med vite. Fram till den 23 april kan bolaget fila på ett svar i ärendet.

Alla 24 nationer som kvalificerar sig till EM 2020 får 100 miljoner kronor från Uefa. Sveriges 2-0 mot Rumänien betyder 100 miljoner till Svenska fotbollförbundet. För VM-platsen i Ryssland fick SvFF 86 miljoner.

Bandy-VM avgörs i Irkutsk vid Bajkalsjöns strand i södra Sibirien 28 mars – 5 april. Den nya hallen är en våt dröm för alla som drömmer om något liknande. Den kostar drygt 1 miljard kronor och rymmer 6 000 åskådare.

Ungas intresse för träning och hälsa ökar och fler vill vara med och påverka samhället. Samtidigt hoppar tonåringar av idrotten för att de i sin vardag upplever press och stress och inte orkar, inte har tid att idrotta. En ny undersökning visar på viktiga lärdomar.

Så här bör idrotten förändras för att ta tillvara ungas engagemang så fler kan fortsätta idrotta längre.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från och med 2021 är det slut med sponsorbidrag från Astra Zeneca till ungdomsidrotten i Södertälje!

En traditionell storsponsor, men beslutet är oåterkalleligt.

Konkurrensen om tv-rättigheter till sport är skarp. När väl kanalerna har gjort sin erövringar kommer nästa kamp – att hitta medarbetare. Sportvärlden i Sverige är inte helller så stor så konkurrensen om dugligt folk pågår alltid. Senaste nytt:. Alexander Axén lämnar, enligt Fotboll Direkt, tv-jobbet på C More för konkurrenten Discovery. Och där uppges att Jens Fjällström ska vara klar för en come-back.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.