VM-finalen lockade storpublik i SVT

Söndagskvällens VM-final i fotboll blev en folkfest även i Sverige då 2,5 miljoner människor såg Spanien spela hem guldet. När Andrés Iniesta avgjorde matchen i förlängningen tittade hela 2 785 000 människor vilket motsvarar 31 procent av befolkningen.

SVT:s sändningar från slutspelet har lockat en stadig miljonpublik. Den tidigare toppnoteringen var semifinalen mellan Spanien och Tyskland som sågs av 1,9 miljoner. Tittandet var starkt i de yngre målgrupperna då som mest cirka 32 procent av alla småbarnsföräldrar och cirka 29 procent i målgruppen unga vuxna såg matchen.

- Vi har arbetat hårt för att göra våra bästa sändningar hittills från ett stort fotbollsmästerskap och det tycker jag att vi har lyckats med. Publikens starka gensvar visar att vår kombination av en stark närvaro på plats och en heltäckande studioproduktion är precis det som går hem hos publiken, säger SVT:s sportchef Per Yng.

Cirka 50 medarbetare på hemmaplan och på plats i Sydafrika har varit involverade i SVT:s produktion, som krävt över två års förberedelser. SVT sände cirka 60 timmar studio samt 32 direktsända matcher under en månads tid. Enligt FIFA är VM i Sydafrika det mästerskap som följts av flest människor någonsin.

Vid söndagskvällens final följdes matchen av 2 225 000 tittare i första halvlek medan andra halvlek sågs av 2 615 000 med toppsiffrorna 2 785 000 under förlängningen. Noterbart är dock att finalen 2006 lockade fler tittare. Betydligt fler, ska sägas eftersom 2 930 000 tittare följde dramata när Italien besegrade Frankrike. Förklara det den som kan.

På SVT Play hade finalen cirka 78 000 unika tittare.

Det är sedan tidigare klart att rättigheterna till de två kommande fotbollsmästerskapen, EM i Polen/Ukraina 2012 och VM i Brasilien 2014, delas mellan SVT och TV4. SVT sänder ensamt OS i London 2012.

Det här samarbetet hör till de mest oväntade och udda. Om du köper biljett till basketlandskampen Sverige-Turkiet i Globen får du möjligheten att se hockeymatchen Tre Kronor-Tjeckien i Beijer Hockey Games  - på köpet. 

Idrottssverige skriker efter anläggningar av alla slag. Det går trögt på de flesta håll. Men det finns en kommun som gör något åt behoven: Nacka kommun, 8 kilometer utanför Stockholms centrum. Fram till 2035 kommer kommunen att satsa 2 miljarder kronor på olika anläggningar.

Under 2019 stod Skåne som värd för 23 procent  av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang som varje år tar fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. 

Det innebär att Skåne är främst i landet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

BAUHAUS samlar på idrotter och sponsoravtal. Nu har företaget utökat avtalet  med Svenska Skidförbundet. Under säsongen 2018/2019 var BAUHAUS partner till svensk skicross, men tar nu ytterligare ett steg och utökar samarbetet genom att bli huvudsponsor för den framgångsrika skicross-verksamheten.

Världscupen i längdskidåkning har en stor plats i svenskarnas hjärta och hälften av svenskarna (50 procent) planerar att titta på SVTs vinterstudion.

Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor tittar på vintersport. Var tredje kvinna (33 procent) har Vinterstudion på i bakgrunden medan de gör andra saker. Det gäller bara för var fjärde man (24 procent).

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.