Sportcentralen slog Vinterstudion

TV4-sporten blev helgens vinnare. Nya Sportcentralen överträffade SVT:s Vinterstudion och framför allt var det skidskyttet som lockade mer än längdskidåkningen.

Peppe Eng, Marika Eriksson och Jonathan Nordin fick en bra premiär på Sportcentralen i TV4. Som mest tittade 420 000 personer på programmet under helgen som hade en tittartidsandel på 28,6 procent i 12-59.

Handboll och skidskytte

- Vi är glada att en majoritet av den svenska tv-sportpubliken valde att följa Sportcentralen redan under premiärhelgen. Dessutom är det extra kul att tittarsiffrorna ökade från lördag till söndag, säger Hans Pekkari, sportchef TV4-Gruppen.

Sändningarna hade en toppnotering på 740 000 tittare under söndagens skidskytte från Östersund. Även premiärmatchen mellan Sverige och Argentina i handbolls-VM för damer drog storpublik i TV4 och lockade som mest 475 000 tittare.

- Tittarna är väl nyfikna på något nytt. Vi har fått höra från olika håll att vi hittar nya ingångar i sporten, gällande statistikbehandling och med inslag som "head-to-head", där vi lyfte fram några favoriter i de olika loppen. Sen är skidskyttet i sig en jäkligt bra tv-sport, förklarade Fredrik Olofsson, exekutiv producent för Sportcentralen för Sport-Expressen.

Förändra reklamavbrotten

Ändå fanns en kritik mot de återkommande reklamavbrotten:

- Vi kommer fortsätta jobba aktivt med hur vi lägger reklamavbrotten. Sen handlar det om att hitta nya och intressanta grepp i Sportcentralen. Jag är positivt överraskad att vi hade så fina siffror, men vi får inte dra för stora växlar på det här. Nu gäller det att leva upp förväntningarna.

SVT:s sportchef, Per Yng, insåg på förhand att TV4 skulle få många tittare:

- Skidskyttet har gått starkare än sprintlängd och så brukar det vara. När det alpina kommer över till Europa så blir det en översvängning till oss skulle jag tro, säger SVT:s sportchef Per Yng.

Som ett slags Sportextra

Han ser en klar skillnad på innehållet i programmem:

- De försöker göra någon typ av Sportextra fast i tv-redaktionsmiljö. Det var spännande fast det kunde bli lite rörigt bitvis. Vi går nog lite mer på djupet än de i våra sändningar och det tänker vi fortsätta göra.

På TV4 var glädjen också stor över att Ingvar Oldsberg och Björn Hellberg, också förknippade med sport, gjorde succé i premiären av Slaget om Sverige i söndags med nästan 1,5 miljoner tittare.

Dessutom, Så mycket bättre med Lalehs avsnitt lockade 1 725 000 tittare med en otrolig tittartidsandel på 50,5 procent. Där deltog dock ingen sportmedarbaetare, varken från i dag eller i går.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Som tränare hade han drömjobbet. Hans klubb fick 50 miljoner kronor från Mellby Gård för att förstärka laget. Spelare skulle handplockas och tränaren såg fantastiska möjligheter för att bygga ett lag, men i dag fick han sparken. Managern Peter Swärdh måste lämna Trelleborg. 

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.