Viasat köper Premier League igen

Det blir en fortsättning med alla fotbollsstjärnor i Premier League i Viasat. På fredagsmorgonen avslöjades att Viasat har köpt TV-rättigheterna till den engelska högstaligan till och med 2016. Uppgifter gör gällande att köpesumman hamnade på mellan 1,5 och 2 miljarder kronor.
Engelska ligafotboll locker många TV-tittare – och åskådare på arenorna. Nu har Visat säkrat TV-rättigheterna till och med 2016 enligt ett nytt köp. Här en bild från mötet Liverpool-Chelsea där hemmalaget Luis Suarez, till höger, kramas om efter ett mål. Foto: Jon Super, AP Photo/Scanpix

 

Viasat har sedan tidigare rättigheterna på samtliga plattformar fram till slutet av säsongen 2012/2013.

Nu är rättigheterna till engelska Barclays Premier League säkrade från starten av säsongen 2013/2014 till och med slutet av säsongen 2015/2016.

Därmed har Viasat tillgång till Barclays Premier League i tre år och det inkluderar sändningar på reklamfinansierad TV, betal-TV, mobil och webb.

Avtalet gäller samtliga 38 matchomgångar, vilket innebär 380 matcher vid nära 200 olika speltider.

- Vi är oerhört glada och stolta över att ha säkrat rätten att fortsätta sända världens mest populära fotbollsliga, säger Jonas Karlén, tf VD Viasat Sverige.

En viss inskränkning uppstod under den här säsongen när utbudet minskade på lördagar. Kl 16 är en helig tid för avspark, men Viasat fick bara sända en match vid den tidpunkten. Tidigare kunde tittarna välja på mellan tre och fem matcher. 

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.