Vad ligger bakom affären?

TV4 köper först rättigheterna till Sveriges fotbollslandskamper. Sedan börjar man sälja den ena efter den andra matchen. Uppenbarligen för att det är mera lönsamt. ”TV4 – fotbollskanalen” räckte inte som argument längre.
Lars-Åke Lagrell gjorde upp affären med TV4 om alla A-landskamper innan han slutade. Nu när kanalen säljerr bort både den ena och andra landskampen står Lagrell frågande. I fotbollens intresse låg att antingen SVT eller TV4 skulle täcka landskamperna. Foto: Bertil Ericson, Scanpix

 

Det började med den oförglömliga 4-4-matchen mot Tyskland. Då blev det reaktion utan att TV4 tog notis. Nu kommer avslöjandet om att Kanal 5 och TV4 är överens igen. Och det gäller inte mindre än fem landskamper.

Färre kan se Kanal 5

Ett tryck till på fjärrkontrollen och man hamnar på femman. För alla tittare som har just Kanal 5. Men de är ju färre och det retar förstås många som nu missar inte mindre än fem matcher.

TV4 släpper en stor del av sitt fotbollspaket och lanseringen som ”TV4 – Fotbollskanalen” upphör.

En fotbollslandskamp genererar upp runt 1,5 miljoner tittare och reklamförsäljningen är omfattande.

Ändå säljer TV4 och Kanal 5 köper.

Utan förklaring

Vad ska vi tro? Vad är de bakomvarande förklaringarna?

Mycket klokare blir man inte av svaren:

- 2013 är ett stort sportår i TV4 med ett tiotal mästerskap, till exempel hockey-VM, friidrotts-VM, damernas fotbolls-EM. Därför har vi sålt vissa rättigheter för att fokusera på dem, säger TV4:s sportchef Hans Pekkari till Resumé.

- Vi är stolta och glada att få visa de här matcherna för svenska folket i Kanal 5. Oavsett hur det går i VM-kvalet vet vi att det blir storartad underhållning, och i förlängningen roligare tv, säger SBS kanaldirektör Calle Jansson i ett pressmeddelande.

Många förvånas och saknar svar

Men förklaringen till affären döljer båda parter.

Tittare reagerar, likaså TV4:s egna sportreportrar som påstår att de inte känner till skälen och Lars-Åke Lagrell, förre fotbollsbasen som var med och gjorde upp affären med TV4, tycker att överenskommelsen är märklg.

Han reagerade också när Tysklandsmatchen såldes.

- Med facit hand tycker jag att det var korkat att sälja i väg den landskampen., säger Lagrell som finner det lika märkligt med en försäljning om fyra matcher.

Gick inte att säga nej till 25 miljoner

Det kanske är och borde väl inte vara svårare än att TV4 inte kunde säga nej till Kanal 5:s bud, helt enkelt. Det talas om en affär runt 25 miljoner.

TV4 kunde inte säga nej till de pengarna.

Frågan är vad som händer med övriga landskamper till och med 2015 som ingår i TV4:e paket.

Fakta

Kvalmatcherna som Kanal 5 sänder:

Sverige-Irland, 22 mars

Irland-Sverige, 6 september

Kazakstan-Sverige, 10 september

Sverige-Österrike, 11 oktober

Kanalen ska också sända en träningslandskamp.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.