Vad ligger bakom affären?

TV4 köper först rättigheterna till Sveriges fotbollslandskamper. Sedan börjar man sälja den ena efter den andra matchen. Uppenbarligen för att det är mera lönsamt. ”TV4 – fotbollskanalen” räckte inte som argument längre.
Lars-Åke Lagrell gjorde upp affären med TV4 om alla A-landskamper innan han slutade. Nu när kanalen säljerr bort både den ena och andra landskampen står Lagrell frågande. I fotbollens intresse låg att antingen SVT eller TV4 skulle täcka landskamperna. Foto: Bertil Ericson, Scanpix

 

Det började med den oförglömliga 4-4-matchen mot Tyskland. Då blev det reaktion utan att TV4 tog notis. Nu kommer avslöjandet om att Kanal 5 och TV4 är överens igen. Och det gäller inte mindre än fem landskamper.

Färre kan se Kanal 5

Ett tryck till på fjärrkontrollen och man hamnar på femman. För alla tittare som har just Kanal 5. Men de är ju färre och det retar förstås många som nu missar inte mindre än fem matcher.

TV4 släpper en stor del av sitt fotbollspaket och lanseringen som ”TV4 – Fotbollskanalen” upphör.

En fotbollslandskamp genererar upp runt 1,5 miljoner tittare och reklamförsäljningen är omfattande.

Ändå säljer TV4 och Kanal 5 köper.

Utan förklaring

Vad ska vi tro? Vad är de bakomvarande förklaringarna?

Mycket klokare blir man inte av svaren:

- 2013 är ett stort sportår i TV4 med ett tiotal mästerskap, till exempel hockey-VM, friidrotts-VM, damernas fotbolls-EM. Därför har vi sålt vissa rättigheter för att fokusera på dem, säger TV4:s sportchef Hans Pekkari till Resumé.

- Vi är stolta och glada att få visa de här matcherna för svenska folket i Kanal 5. Oavsett hur det går i VM-kvalet vet vi att det blir storartad underhållning, och i förlängningen roligare tv, säger SBS kanaldirektör Calle Jansson i ett pressmeddelande.

Många förvånas och saknar svar

Men förklaringen till affären döljer båda parter.

Tittare reagerar, likaså TV4:s egna sportreportrar som påstår att de inte känner till skälen och Lars-Åke Lagrell, förre fotbollsbasen som var med och gjorde upp affären med TV4, tycker att överenskommelsen är märklg.

Han reagerade också när Tysklandsmatchen såldes.

- Med facit hand tycker jag att det var korkat att sälja i väg den landskampen., säger Lagrell som finner det lika märkligt med en försäljning om fyra matcher.

Gick inte att säga nej till 25 miljoner

Det kanske är och borde väl inte vara svårare än att TV4 inte kunde säga nej till Kanal 5:s bud, helt enkelt. Det talas om en affär runt 25 miljoner.

TV4 kunde inte säga nej till de pengarna.

Frågan är vad som händer med övriga landskamper till och med 2015 som ingår i TV4:e paket.

Fakta

Kvalmatcherna som Kanal 5 sänder:

Sverige-Irland, 22 mars

Irland-Sverige, 6 september

Kazakstan-Sverige, 10 september

Sverige-Österrike, 11 oktober

Kanalen ska också sända en träningslandskamp.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.