Så hittade travet nya vinnare

"Hästen är din" har gjort succé på TV4:s fredagseftermiddagar. I programmet har en lycklig vinnare blivit ägare av en travhäst för en dag. Svensk Travsport och Kanal 75 betecknar projektet som mycket framgångsrikt.
Bli hästägare för en dag – det var ursprungsidén som utvecklades till ett TV-program och i sin tur bra marknadsföring. En konsekvens var att fler kvinnor än män såg det här programmet om trav.


I programmet har tittaren fått följa med och träffa den lycklige vinnaren, sett när personen besökt hästen i stallet och då hästen har förberetts för start i travets elitserie, V75. En annorlunda marknadsföring och ett nytt sätt att hitta nya intresserade.

Framtidstankar

Det var under ett möte på en lunchrestaurang i Sundbyberg för drygt ett halvår sedan som Markus Myron, kommunikationschef på Svensk Travsport och Pär Carlsson, exekutive producent på Kanal 75 träffades för att utbyta lite framtidstankar. En idé utmynnade i ett TV-program där en person får chansen att bli hästägare för en dag.

Konceptet är att vinnaren, som tas ut efter att man svarar på en fråga och sms:ar in en motivering, har bjudits på en Vip-resa till den aktuella V75-banan och fått tio procent av prispengarna som hästen springer in i loppet. Anledningen till att precis tio procent valdes är att man vill imitera andelsägande, som blir mer och mer populärt inom travsporten.

Värdet totalt med resor, Vip-travbanebesök och hästens insprungna prispengar har blivit upp till 30 000 kronor, beroende på hästens slutplacering i loppet.

En ny upplevelse

- Programidén är lika enkel som bra. Vi ger vinnarna i programmet en hästägarupplevelse de aldrig kommer att glömma och det har visat sig att de eventuella prispengarna som de vunnit inte är anledningen att serien blivit en sådan succé. Det är underhållande, roligt och spännande att få vara med på resan som hästägare, både för vinnarna och för oss tittare, säger Markus Myron.

Men visst har det också delats ut en del i pengar till vinnarna. Det totala beloppet är uppe i nära 180 000 kr och inte mindre än elva av vinnarna har fått känna på hur det är att vara delägare i en V75-vinnare under de 27 omgångarna som körts.

- Tipsexperten Anders Malmrot har hjälpt oss att ta ut Hästen är din-hästen inför varje omgång och har lyckats pricka in många vinnare. Det har också varit en del i vår framgång med hela konceptet, säger Markus Myron.

Blir en fortsättning

Programserien tog plats från ett tidigare travprogram som endast fokuserade på spelformen V75 och tips inför varje aktuell omgång. Beslutet blev att testa programmet Hästen är din på just den här inarbetade programtiden och tanken var att köra tio omgångar för att se reaktionerna.

Efter ett mycket bra mottagande och nöjda producenter avrundas nu serien efter två förlängningar, i alla fall för denna gång.

- Vi såg direkt att fler kvinnor än män såg det här programmet om trav. Det har aldrig någonsin hänt tidigare. Och åldersfördelningen med andelen unga tittare krossade all annan tidigare trav-tv, vilket såklart var eftertraktade effekter. Vi siktar på en comeback av serien på något sätt under 2014, säger Pär Carlsson, exekutive producent Kanal 75.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.