Så hittade travet nya vinnare

"Hästen är din" har gjort succé på TV4:s fredagseftermiddagar. I programmet har en lycklig vinnare blivit ägare av en travhäst för en dag. Svensk Travsport och Kanal 75 betecknar projektet som mycket framgångsrikt.
Bli hästägare för en dag – det var ursprungsidén som utvecklades till ett TV-program och i sin tur bra marknadsföring. En konsekvens var att fler kvinnor än män såg det här programmet om trav.


I programmet har tittaren fått följa med och träffa den lycklige vinnaren, sett när personen besökt hästen i stallet och då hästen har förberetts för start i travets elitserie, V75. En annorlunda marknadsföring och ett nytt sätt att hitta nya intresserade.

Framtidstankar

Det var under ett möte på en lunchrestaurang i Sundbyberg för drygt ett halvår sedan som Markus Myron, kommunikationschef på Svensk Travsport och Pär Carlsson, exekutive producent på Kanal 75 träffades för att utbyta lite framtidstankar. En idé utmynnade i ett TV-program där en person får chansen att bli hästägare för en dag.

Konceptet är att vinnaren, som tas ut efter att man svarar på en fråga och sms:ar in en motivering, har bjudits på en Vip-resa till den aktuella V75-banan och fått tio procent av prispengarna som hästen springer in i loppet. Anledningen till att precis tio procent valdes är att man vill imitera andelsägande, som blir mer och mer populärt inom travsporten.

Värdet totalt med resor, Vip-travbanebesök och hästens insprungna prispengar har blivit upp till 30 000 kronor, beroende på hästens slutplacering i loppet.

En ny upplevelse

- Programidén är lika enkel som bra. Vi ger vinnarna i programmet en hästägarupplevelse de aldrig kommer att glömma och det har visat sig att de eventuella prispengarna som de vunnit inte är anledningen att serien blivit en sådan succé. Det är underhållande, roligt och spännande att få vara med på resan som hästägare, både för vinnarna och för oss tittare, säger Markus Myron.

Men visst har det också delats ut en del i pengar till vinnarna. Det totala beloppet är uppe i nära 180 000 kr och inte mindre än elva av vinnarna har fått känna på hur det är att vara delägare i en V75-vinnare under de 27 omgångarna som körts.

- Tipsexperten Anders Malmrot har hjälpt oss att ta ut Hästen är din-hästen inför varje omgång och har lyckats pricka in många vinnare. Det har också varit en del i vår framgång med hela konceptet, säger Markus Myron.

Blir en fortsättning

Programserien tog plats från ett tidigare travprogram som endast fokuserade på spelformen V75 och tips inför varje aktuell omgång. Beslutet blev att testa programmet Hästen är din på just den här inarbetade programtiden och tanken var att köra tio omgångar för att se reaktionerna.

Efter ett mycket bra mottagande och nöjda producenter avrundas nu serien efter två förlängningar, i alla fall för denna gång.

- Vi såg direkt att fler kvinnor än män såg det här programmet om trav. Det har aldrig någonsin hänt tidigare. Och åldersfördelningen med andelen unga tittare krossade all annan tidigare trav-tv, vilket såklart var eftertraktade effekter. Vi siktar på en comeback av serien på något sätt under 2014, säger Pär Carlsson, exekutive producent Kanal 75.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.