”Ingen vill ha en Evenemangslista”

SVT:s vd Eva Hamilton reagerade och fördömde den så kallad Evenemangslistan. Nu protesterar också TV4:s kommunikationsdirektör Åsa Jamal och menar ”Trots att vi på TV4 precis som SVT skulle kunna gynnas av en lista är vi starkt emot den”.
TV-tittarna vill gärna se det mesta och bästa, men protesterna mot en så kallade Evenemangslista blir allt större. Både SVT och TV protesterar mot regeringens försök att skapa en sådan här lista. Foto: TT Nyheter


Viljan att skapa en lista tycks vara isolerad till politikerna som i via kulturdepartementet gav Myndigheten för radio och tv uppgiften att utreda en s k evenemangslista för TV.

Många protester

Nu kommer också en reaktion från TV4.

- En evenemangslista missgynnar både idrotten och tv-tittarna, tycker Åsa Jamal på TV4:s medieblogg.

- SVT har agerat kraftfullt för att få en evenemangslista till stånd. Och har nu också kritiserat det förslag som myndigheten kommit med. Men trots att vi på TV4 precis som SVT skulle kunna gynnas av en lista är vi starkt emot den, precis som de flesta andra aktörerna inom idrottsvärlden – både idrottsförbund, rättighetsinnehavare och tv-bolag.

Önskar också stor publik

Åsa Jamal fortsätter:

- Anledningen är att den helt enkelt inte behövs. Idrottsvärlden och tv-branschen hanterar redan i dag de här frågorna på ett ansvarsfullt och väl fungerande sätt.

Det betyder att både SVT och TV4 tar avstånd från listan.

- Idrottsförbundens, tv-publikens och tv-bolagens intresse av att så många som möjligt ska kunna titta på de aktuella evenemangen sammanfaller nämligen, framhåller Åsa Jamal.

Regleras vid försäljning

- Idrottsförbunden vill både ha bra betalt för sina rättigheter och att så många som möjligt ska kunna titta på dem. Och tv-bolagen vill att så många som möjligt ska titta på evenemanget för att få reklamintäkter.

Hon anser att frågor om täckning och tillgänglighet regleras redan vid försäljningen av rättigheter.

- Sportutbudet i tv är större än någonsin och idrottsrörelsen får mer pengar att återinvestera i idrottsverksamhet. Mediemarknaden och tv-branschen står inför många viktiga utmaningar framöver, men hur populära sportevenemang ska nå en bred publik är inte ett av dem.

Ingen effekt för publiken

Efter att förslaget hade presenterats protesterade också SVT:s vd Eva Hamilton

- Förslaget har ingen effekt för publiken över huvud taget, menar hon.

I utredningen påtalas att evenemang av nationellt intresse ska kunna ses av minst 80 procent av befolkningen. Å andra sidan skulle nära 2 miljoner  svenskar utestängas.

Lägre intresse för idrott?

Myndigheten betonar att betal-TV-abonnemang kan likställas med fri TV eftersom det är en allmänt förekommande finansieringskälla för TV.

- Myndigheten föreslår även att evenemangen ska kunna läggas i betal-tv-kanaler. Det innebär att tittarna måste teckna upp sig på abonnemang för att ta del av till exempel OS.

- Det är tydligt att myndigheten haft konkurrensperspektivet och inte publiknyttan som främsta fokus. En utveckling där allt mindre idrott sänds i fria kanaler riskerar att leda till lägre intresse för idrott, anser Eva Hamilton.

"Idrotten drabbas ju"

Eva Hamilton anser också att idrotten kommer i kläm:

- Få saker förenar så mycket som möjligheten att delta i idrott och att heja på samma lag och samma idrottsmän och idrottskvinnor. Hela svenska folket är med och finansierar stora delar av svensk idrott via skattsedeln.

- Ledare och föräldrar lägger hundratusentals timmar för att träna, skjutsa och på annat sätt stödja ungdomars idrottande. När en liten del av våra ungdomar når sina drömmars mål att tävla i de allra största mästerskapen så utestängs 20 procent av svenska folket från möjligheten att följa tävlingarna i tv.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.