Eurosport mot en spännande framtid

MTG satsar på OS jämte Premier League och Champions League, TV4 lägger resurser på fotbollslandslaget, CMore prioriterar allsvensk fotboll och SHL – och så kommer uppstickarna, Kanal5 och Eurosport. Med samma ägare...
Dennis Andersson är nordisk vd och tror på fortsatta framgångar för Eurosport. Foto: Malin Sydne


Kanal5 har valt en väg där köp av landslagsfotboll från TV4 har gett uppmärksamhet. Eurosport då?

40 procent live

Nordiske vd:n, Dennis Andersson svarar:

- Vi sänder mest i Europa. Vi fokuserar på live och drygt 40 procent av allt är just live. Och vi satsar inte bara på de stora sporterna.

Eurosport bevakade exempelvis fäktnings-VM under flera dagar trots vetskapen om att tittarintresset är begränsat, men behållningen är att tittarna ser ett mångfacetterat utbud.

Dennis Andersson framhåller att Eurosport bevakar 150 olika sporter i två kanaler.

- 134 miljoner människor har tillgång till oss.

Så stort är Eurosport

De värdesätter framför allt tre av fyra Grand Slam i tennis, vintersport som bl a längdskidor, skidskytte, backhoppning, alpint och att Eurosport som enda TV-kanal i Norden följde Solheim Cup från första till sista slag.

Då är vi där, hur många svenskar uppskattar Eurosport? Vi tog hjälp av MMS.

2012 var det 1,7 procent av befolkningen som hade sett minst fem sammanhängande minuter på Eurosport under en genomsnittlig dag. Mot 1,4 procent 2013.

Det går också att jämföra antalet tittare på primetime (kl 19-23) och då framkommer att det är 11 000 för 2012 mot 9 000 hittills i år.

Bundesliga värdefull

Men Eurosport har vässat utbudet och där ger rättigheterna till Bundesliga framgång.

- Det är högklassig fotboll och vi är stolta över att kunna erbjuda tittarna de här matcherna. Tysk fotboll är fantastisk med fullsatta arenor och en underbar stämning, säger Dennis Andersson.

- De rättigheterna har vi haft sedan 2009 och vi har säkrat dem fram till och med 2014-15.

Han nämner också afrikanska mästerskapen, dam-EM och U 20-VM från en omfattande fotbollsbevakning.

- Men det är Bundesliga som lockar flest tittare jämte alla cykellopp.

40-talet cykeltävlingar

Eurosports direktsändningar från Tour de France, Giro de Italia, Spanien Runt är klassiska.

- Här satsar vi stora resurser med åtskilliga kameror som sänder från helikoptrar, bilar och motorcyklar. Det är till stor del också ett reseprogram och vi får stor uppskattning.

Det rör sig om mer än 40 cykeltävlingar och lika mycket programledare som ciceron är Roberto Vacchi som är tittarnas favorit, gammal cyklist som han själv är.

Inledningen på varje år är också stark när Eurosport sänder australiska öppna i tennis och Dakarrallyt som garanterar många tittare.

Eget ansvar i Norden

Mycket av verksamheten styrs från huvudkontoret i Paris där strategier utformas och rättigheter köps in.

- Men här i Norden har vi stor kontroll över programstrategi och redaktionell inriktning. Ett exempel är när vi lyfte över Bundesligamatcher från Eurosport 2 till

Eurosport för att ge fler tittare chansen att se tysk fotboll.

- Även marknadsföring och kommunikation sköter vi till stor del självständigt på respektive marknad.

"Hårresande priser"

Nordenbasen är placerade i Sundbyberg med ett 30-tal anställda, men det finns också teknik och personal i de andra länderna.

Vd:n Dennis Andersson och kommunikationsansvarige Per Boström nickar samtidigt när prisutvecklingen för TV-rättigheter kommer på tal.

- Det är hårresande priser, där Eurosport delvis har stått vid sidan om de senaste åren.

Det är i synnerhet i hockey och fotboll som rättigheterna når allt högre belopp. 

- Det är ju delvis ett tjuv- och rackarspel.

Eurosport avstår oftast från att delta i förhandlingarna om de dyraste sporterna och arrangemangen.

Samma ägare numera

Men frågan är vad som sker i framtiden. Eurosport och Kanal 5 har numera samma ägare till vis del. Ett faktum som vd:n Dennis Andersson inte vill spekulera runt.

Förändringen består av att franska TF1 har sålt 20 procent till Discovery Channel som har en option för att bli majoritetsägare. Samma Discovery som vid årsskiftet köpte SBS Nordic för 12 miljarder kronor och därmed styr Kanal 5.

Vid övertagandet anslogs att det finns goda möjligheter för SBS att växa och hitta synenergier mellan Discovery och TLC samt Kanal5, Kanal9 och Eurosport.

För ett år sedan var nedskärningar aktuella för Eurosport.se, den sajt som backar upp alla sändningar. Det slutade med att Stampen Sports Media blev en samarbetspartner från 1 januari 2013 och sajten har ungefär samma omfång som tidigare.

Fusioner och ägarbyten

I juli presenterade Eurosport en halvårsrapport med tittarsiffror på rekordnivåer. Framför allt registrerades 17,1 miljoner unika tittare från inledningen av den 100:e upplagan av Tour de France, vilket var lika med en 50-procentig ökning jämfört med 2012.

Eurosport  grundades 1989 och kanalerna är i dag tillgängliga i 59 länder och sänder på 20 olika språk, men det har varit en speciell resa dit.

Bolaget har en historia av fusioner, ägarbyten och med- och motgång. 2008 tappade bolaget en mycket stor del av sin analoga distribution då Com Hem valde att byta kanalen mot nystartade TV4 Sport efter mycket uppmärksammade former.

Ideliga spekulationer

- Det är klart att förlusten av Comhem har påverkat oss. Comhem har länge haft en sk gatekeeper-roll till den svenska TV-marknaden genom sin volym av analoga hushåll, säger Dennis Andersson och Per Boström.

- Men vi ser ju att både TeliaSonera och Telenor har markerat tydligt att dom vill göra ett ordentligt fotavtryck på marknaden och då kommer innehållet vara centralt för alla operatörer som tänker vara med i konkurrensen.

De ständiga förändringarna i TV-världen innebär också ideliga spekulationer.

Frågan är vad som står på tur för Eurosport. Kanal5 är nu en systerkanal som har satsat målmedvetet på främst fotboll. Kanske inte så länge till eftersom Discovery tyckte att det var värt att investera i  en sportkanal.

Thomas Ejderhov

En återkommande syn i Eurosport - Bundesligafotboll. Här Dortmunds Pierre-Emerick Aubameyang i kamp med en motståndare.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.