Svensken lockades till TV:n - och radion

Som mest tittade 2,7 miljoner personer på TV3:s sändning vid OS-finalen i ishockey. Radiosporten gjorde också succé i Sotji med 4,2 miljoner lyssnare på en och samma dag.
Många följde OS via TV, men Radiosporten hade rekordsiffror under tävlingarna i Sotji. Foto: TT

 

Om vi får lov att kalla det etermedia så är siffrorna från Sotji höga. Helgen 14-15 februari uppmättes 2 975 000 tittare som mest vid de båda stafetterna.

Genomgående höga siffror

I söndags, den 23:e, med herrarnas femmil lockades 1,5 miljoner svenskar medan hockeyfinalen sågs som mest av 2,5 miljoner personer med en peak på 2,7 miljoner.

- Med 15 svenska medaljer, ett nytt magiskt all time high för TV3, fina recensioner för produktionen och genomgående höga tittarsiffror är det svårt att vara annat än nöjd, säger Max Lagerbäck på MTG.

Även lördagen (22) hade bra siffror med 1 637 personer vid damernas tremil. Att många gillar visade sig vid stafetten som följdes av 1 313 000 personer.

Enormnt gensvar i radion

Radiosporten har många trogna vänner. I de preliminära PPM-siffrorna framkommer att fredagen den 21 februari, samma dag som Tre Kronor spelade semifinal, noterades toppsiffran 4,2 miljoner lyssnare. 

4,2 miljoner lyssnare motsvarar 54 procent av befolkningen 12-79 år. Det är 900 000 fler lyssnare än en genomsnittlig dag.

- Vi är hänförda av de höga lyssnarsiffrorna, de är på en nivå som nog saknar motstycke i ”modern tid”. Gensvaret har varit enormt också i sociala medier och i direktkontakterna med våra lyssnare, säger Radiosportens chef Jakob Sillén.

P4:s veckoräckvidd under 17-23 februari innebar också den ett nytt rekord enligt de första preliminära siffrorna: 6,1 miljoner – eller 78,9 procent av befolkningen – hörde någonting i P4 under veckan. 

Mer än bara referat

- Den svenska succén under Sotji-OS har förstås agerat ånglok för ett rusande intresse. I det flödet ställs också krav från publiken att kunna lyssna till breda, närvarande, perspektivsättande och journalistiskt drivna sändningar. 

- Min känsla är att vi har lyckats med det i OS-sändningarna: Innehållet har skiftat mellan det sportsliga och det som skett utanför strålkastarna, mellan intervjuer, referat och kultur, mellan lek och allvar, säger Jakob Sillén.

Även på de digitala plattformarna blev det rekord under OS, med 1 450 000 unika besökare på sverigesradio.se, 480 000 besökare på Sveriges Radio Play/Radiosporten Play och nya toppnivåer för direktlyssningen. 

– Det är väldigt roligt att se hur radiolyssnandet i mobilen ökar vid stora händelser av det här slaget. Mobilen är en väldigt bra radio, som komplement till det traditionella lyssnandet, säger Martin Jönsson, biträdande programdirektör och ansvarig för digital strategi på Sveriges Radio.

@sportsnackis (inte verifierad)

lör, 2014-03-01 02:06

1. Hur tänkte ni nu?

Det må vara bra siffror för MTG men faktum är ju att det är de sämsta tittarsiffrorna i ett vinter-OS någonsin. Förklaringen är enkel - det är 1,5 miljoner svenskar som inte kan se kanalerna.Två sändningar över två miljoner tittare, det är väl en 10 sämre än i Vancouver och säkert massor mer jämfört med Turin. MTG gjorde det bra, men statistiken rår man inte på!

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.