Eurosport och Kanal 5 i ökat samarbete

Nu är affären slutförd. Amerikanska mediebolaget Discovery Communications köper ytterligare delar och blir majoritetsägare i Eurosport. Kanal 5 som satsar målmedvetet på sport och Eurosport får samma ägare – vad det nu betyder...
Novak Djokovic avancerar i franska öppna mästerskapen i Paris, en turnering som sänds i just Eurosport som hamnar i samma bolag som Kanal 5.

 

Först tog Discovery beslutet att köpa SBS Nordic, en affär som kostade 12 miljarder kronor och därmed tog bolaget över Kanal 5.

Ökade från 20 till 51 procent

I januari köpte Discovery 20 procent av Eurosport när franska TF1 sålde. Nu kommer beskedet att Discovery har ökat sin andel till 51 procent till ett pris om drygt 8 miljarder kronor.

Redan vid första köpet framhölls att det fanns goda möjligheter för SBS att växa och hitta synenergier mellan Discovery och TLC samt Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport.

- Eurosport är en perfekt strategisk passform för att växa och stärka relationer med annonsörer, säger David Zaslav, VD och koncernchef för Discovery Communications. 

Bolagen ska jobba tillsammans

- Genom att kombinera Eurosports populära sportprogram med Discoverys globala varumärken och lokal expertis, drar vi nytta av den internationella tillväxten för betal-tv och skapa långsiktigt värde för våra aktieägare. 

Zaslav berättar också att strategiska beslut och investeringar ska stärka och utvidga Eurosports sportprogram.

- Som en del i det arbetet kommer Discovery att arbeta med Eurosports ledning och anställda på en långsiktig affärsplan som fullt optimerar Eurosport s kanaler som en del av Discoverys svit av globala nätverk.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.