2,8 miljoner svenskar såg VM-finalen

Fotboll-VM är över. Tillvaron kan bli normal igen. I en månad har mästerskapet med alla dess konsekvenser präglat dagplaneringen för människor världen över via TV:n.
Kapitalets och tysk fotbolls ledande män på samma segerfest, den som tyska fotbollsförbundet, DFB, höll på söndagskvällen i Rio de Janeiro. Från vänster, Wolfgang Niersbach, DFB-presidenten, Reinhard Rauball, chef för tyska Bundesliga , och Daimlers vd Dieter Zetsche och hans dotter Nora. Foto: Markus Gilliar, AP Photo/TT

 

Bara det att 2,8 miljoner svenskar såg söndagskvällens VM-final.  Det motsvarar en andel på 76,7 procent.

Det är siffror som visar hur fotbollen fångar fler människor än mycket annat.

Skaffar nya favoritlag

Att Sverige inte deltog har mindre betydelse. Fotboll-VM är ett skådespel som räcker ändå och många får ett favoritlag bland de deltagande nationerna.

I Sverige delade SVT och TV4 på sändningsrättigheterna. Det innebar att SVT sände premiären och TV4 finalen enligt ett vedertaget mönster.

Öppningsmatchen hade 1,5 miljoner tittare medan söndagens avgörande match noterade 2,8 miljoner.

Twitter och nätet

De avgörande matcherna i slutskedet av turneringen lockade i övrigt flest tittare, som Holland-Argentina med 1,72 miljoner tittare i TV4 och bronsmatchen Brasilien-Holland, 1,57 miljoner.

Noterbart – VM-finalen 2010, Holland-Spanien, lockade 2,6 miljoner svenskar.  Och 3 miljoner såg Italien-Frankrike 2006.

Men bevis på intresset för VM:

  • 618 725 användare kommenterade finalen och det innebar nytt tweet-rekord, enligt Twitter Data.
  • TV4:s Fotbollskanalen.se redovisar sin bästa månad någonsin efter en massiv satsning och ett stort antal medarbetare i tjänst. Under förra veckan hade Fotbollskanalen.se hela 548 190 unika besökare.

Fakta

Bästa tittarsiffrorna

Final, Tyskland mot Argentina, TV4, 2,8 miljoner

Semifinalen, Holland mot Argentina, SVT, 1,75 miljoner

Semifinalen, Brasilien mot Tyskland, TV4, 1,72 miljoner

Match om tredjepris, Brasilien mot Nederländerna, SVT, 1,57 miljoner

Källa: Siffror från MMS. Avser alla 3-99 år då annat ej anges

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

I veckan la Innsbruck efter en folkomröstning planerna för att kandidera för OS 2026 på is. OS har blivit allt dyrare att arrangera och kandidaterna har därför blivit allt färre. Därför har nu IOK genomfört ett reformprogram för att underlätta att stå värd för ett olympiskt spel. Kampanjchefen Richard Brisius har nytt hopp för ett svenskt OS i Stockholm.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.