Unikt TV-avtal för ungdomsfotboll
St Erikscupen, som är seriespelet för ca 5,000 ungdomsfotbollslag i Stockholm, har spelats sedan 1957 och inför årets säsong tar den anrika turneringen steget in i den moderna mediavärlden.
Erbjuder direktsändningar
Under 2015 ska nära 200 seriematcher direktsändas på sportway.se och på St Erikscupens egen sajt www.sterikscupen.se. Matcherna blir tillgängliga via mobiler, datorer och smart TV‐enheter.
Bakom initiativet står Sportway, som grundades av bland andra Otto Sjöberg (fd. Expressen, Aftonbladet och TV4) och FIFA-domaren Jonas Eriksson, startade sin verksamhet under 2014 och har bevakat ett hundratal evenemang sedan starten med direktsändningar, redaktionellt innehåll och bilder tagna av professionella fotografer.
Samarbetet med St Erikscupen är bolagets största engagemang hittills och bildar basen för fortsatt tillväxt.
"Attraktiv som partner"
‐ Utvecklingen på mediamarknaden går mot ökad konsumtion inom det absoluta premiumsegmentet och därefter blir det lokala unika innehållet allt viktigare. Vi har hittat ett effektivt sätt att leverera innehåll som bevakar det som ligger oss allra närmast, våra ungdomar, säger Jonas Persson, styrelseordförande i Sportway och långväga inom sport TV.
Björn Eriksson, förbundschef för Stockholms Fotbollsförbund, är tacksam över att möjligheten uppstod:
‐ Det blir en fantastisk service för alla de tusentals spelare, ledare och föräldrar som är engagerade i Stockholmsfotbollen.
- Dessutom, vi kommer att bli en mycket mer attraktiv partner för framtida kommersiella samarbetspartners.
Sportway expanderar
Sportways VD Staffan Dahl, som jobbar med ett stort nätverk av produktionsbolag och proffsfotografer, betraktar uppgörelsen som ett genombrott för företaget.
‐ Samarbetet med Stockholms Fotbollsförbund ger Sportway en helt unik position som mediepartner för ungdomsfotbollen i hela Stockholmsområdet. Sändningarna kommer att nå uppskattningsvis 200 000 personer och den stora räckvidden i kombination med att vi från början valt att satsa på hög kvalitet i produktionerna skapar en attraktiv kommunikationsplattform för partners som vill förknippas med ungdomsidrott.
Det här är bara början till expansion för Sportway. Under 2015 ska Sportway komplettera sin bevakning med en ny tjänst för liverapportering av händelser och resultat i matcher och cuper. Sportway har sänt direkt ifrån SALK Open i tennis, DN Galan Youth, Ungdomsfinnkampen, USM i handboll, junior‐EM i jujutsu och mycket annat under sitt första verksamhetsår.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.