- Vi var tvungna att ta första plan till Melbourne

Leif Loket Olsson i all ära, den som verkligen är mr Bingolotto är en 53-åring från Trollhättan. Det är han som drar i trådarna sedan 1998. Här berättar Hans Sahlin om triumfen när Ingvar Oldsberg värvades till programmet efter en akut flygresa till Melbourne.
Hans Sahlin har hållit i Bingolotto sedan 1998 och gläds nu över uppgången för programmet.

 

Bara en sak först – sedan starten 1991 har idrotten fått 15,8 miljarder. 142 miljoner bara senaste året när programmet fortfarande var undangömt i sjuan. Alltså, ett tämligen bra påhitt med bingo.

TV4:s vobblande

Hans Sahlin med djup förankring i idrotten via sina söner och därför så väl medveten om att varje krona är välkommen och hur de i sin tur växer i betydelse både i den stora och lilla föreningen.

Han har levt med dalar och toppar, sett hur miljonerna bara flödade in, men också hur de försvann

Och hur Bingolotto hotades.

Som vd i Folkspel har han slitit för programmets överlevnad. Än värre har det känts eftersom han har vetat om hur vinnarkonceptet hela tiden ser ut.

Beroendet av TV4:s vobblande beslut har varit starkt och styrt mycket av händelseutvecklingen.

Anade det värsta

Som 2008 då TV4 tvingade Bingolotto att byta kanal och sändas i mer obemärkta Kanal 7 efter ett beslut om Folkspel inte rådde på. En kanal som många människor inte ens hade tillgång till.

- Försäljningen dök direkt och jag kunde nånstans ana det värsta, även om jag var säker på att folk inte var trötta på programmet.

- Minns att vi var med i SvT:s Debatt och diskuterade fenomenet Bingolotto, bara det, och dess betydelse. Loket var med och dundrade att förändringen skulle bli Bingolottos död. Men fyrans folk stod på sig.

Tittarsiffror och omsättningen sjönk som en sten under några mycket svåra år.

- Men utan de misstagen kanske vi inte hade gjort hemläxan och förstått att vi skulle ändra så lite som möjligt. Då hade vi inte tagit in experter och branschanalytiker som kom med koncept som höll på att stjälpa hela programmet.

- Folk vill ha det traditionella, det gäller alla åldrar. 

Uppvaktade SvT

I dag kan han också avslöja:

- När det var som värst åkte jag faktiskt till SvT på Gärdet. Jag ville höra om de hade intresse av programmet. Kunde de tänka sig att ta över?

Det här kom till dåvarande TV4-chefen Jan Schermans kännedom och han kontaktade Hans Sahlin och sa bara kort:

”En sak ska du ha jävligt klart för dig. Bingolotto är vårt program och ska så förbli.”

Men det dröjde några år innan det blev en återkomst till TV4 

- Vi har förberett oss och inväntat rätt tillfälle. De har varit lyhörda även tidigare, men varit fast i sitt målgruppstänkande.

Men de ansvariga var inte sämre än att de kunde ändra sig. TV4 vill vara en kanal för hela Sverige och sakta uppstod ett erkännande eller medvetande om att Bingolotto är idealiskt.

Två män som påverkat Bingolottos historia. En bild från 1998 när TV4-chefen Jan Scherman tillsammans med Gert Eklund, som drog i gång spelet, vid ett möte. Foto: Staffan Löwstedt, TT

 

Fyran har omvärderat människorna

I våras närmade sig Folkspel och TV4 varandra, lite avvaktande, lite positionering innan de insåg att intresset var lika stort från båda håll.

TV4 ville ha tillbaka programmet, så var det bara. Hans Sahlin berättar:

- De har tidigare bara tittat på ratingen, om rätt målgrupp tittar eller inte. Men nu har de insett att allt fler yngre gillar programmet och dessutom ökar gruppen 60+. De blir fler och fler och det är en stark grupp. 

- Fyran har omvärderat de här människorna. 

"Då skär vi igenom alla åldrar"

Fakta i dag är att gruppen 50+ är en majoritet av tittarna.

- Men vid uppesitterkvällarna då skär vi genom alla åldrar. Som inför julen, då är ungdomarna också med. Det här är fakta som vi också framhöll i förhandlingarna. Programmet har en mycket starkare potential än vad som framkom i sjuan.

- Jag föreslog att Bingolotto skulle gå kl 18-20 i storfyran med en halvtimme med nyheter och sport. Och när TV4 medgav att de ville ha något som skulle stärka nyheterna då fick vi klartecken.

Det finns ytterligare ett avgörande skäl, men det återkommer vi till. 

Anställd i åtta månader

Under de dagliga sju milen i bilen från Trollhättan till Göteborg hinner han fundera på allt som har hänt sedan 1998 då han började som marknadschef inom Nova Media och blev anställd under Gert Eklund, grundaren till Bingolotto, och hur sedan Folkspel som ideell förening tog över ansvaret.

- Men jag sa upp mig 2004 när man ville ha mer Tutti Fruitti-tv och märkligheter.

Han hann vara vd vid sim- och badanläggningen i hemstaden Trollhättan i tio månader.

- Men jag var hungrigare och det kändes oerhört svårt att vara kommunalanställd.

Leif Loket Olsson personifierade Bingolottos utveckling. Sedan han slutade programledarna kommit och gått. Till dess att den rätta kom för drygt ett år sedan...

 

Ett kapitel TV-historia

2016 firar Bingolotto 25-årsjubileum. Den 19 oktober 1991 greppade Leif "Loket" Olsson mikrofonen och blev ett riksbegrepp och det var också inledningen på ett stort kapitel TV-historia.

- Minns hur jag själv satt med äldsta sonen som liten i knäet och såg programmet. Snacka om att tiden går... Vi konkurrerade med program som Dallas.

Ja, vem har inte tittat på Bingolotto eller köpt en lott...

Programledare har kommit och gått i jakten på fler tittare och fler spelare. 

- I fjol betalade Bingolotto ut 142 miljoner till föreningarna, men vi var tvungna att ta av bolagets eget kapital för att kunna dela ut tillräckligt med pengar, medger Hans Sahlin.

En ofattbar kärlek från tittarna

Bingolotto sänder 45 veckor per år och det finns en nästan ofattbar kärlek till programmet.

- Det är så många som hör av sig på olika sätt och vill visa sin uppskattning.

Hans Sahlin har betonat vikten av att korrespondera med tittarna, som han uttrycker det. 

- Konceptet är och har egentligen varit det samma sedan starten. Bingolotto är mycket av det folk vill se – det är live, det är icke förutsägbart, det handlar om sport och underhållning.

Och då kommer han till vändningen, den plötsliga chansen, det som fick vinden att vända helt och hållet.  

- Jag kan det här. Man har suttit med i några varv. Men oavsett, det handlar om vem som är programledare. Den personen är nyckelfiguren och betyder oerhört mycket.

"Oldsberg fenomenal"

Ingvar Oldsbergs entré hösten 2013 kan inte nog värderas, enligt Hans Sahlin.

- Olsberg är nyckeln till att vi är tillbaka. Tack vare honom fick vi 22 procent fler tittare bara under första kvartalet och vi sålde 24 procent fler lotter.

- Nu finns det en prognos om en uppgång med ytterligare 29 procent. Jo, så optimistiska är vi.

Ingvar Oldsberg har varit på väg in tidigare. Gert Eklund gjorde upp med honom som ersättare till Leif Loket Olsson. Men TV4 stoppade det.

Så gick värvningen till

- Jag har aldrig tidigare jobbat med Ingvar, och inte ens träffat honom, men jag var övertygad om att han var rätt person, säger Hans Sahlin och berättar om hur rekryteringen gick till:

”Vid ett tillfälle satt jag i ett möte med Jens Mikkelsen, vår produktansvarige för Bingolotto, och då säger han ”Jag kan få in Ingvar i programmet”. Så Oldsberg gjorde ett inhopp vid en uppesittarkväll. Vilket genomslag! Hade man inte varit övertygad tidigare så blev man det i samma stund.

Vi måste bara ha in honom som fast programledare, sa jag till Jens.

Det visade sig att Ingvar var på semester och av alla ställen befann han sig i Melbourne och han skulle bli kvar där en tid. Det var inget att förlora, vi kastade oss ombord på första bästa flygplan. Vi var där i tre dagar, diskuterade igenom allt och slutligen sa han ”det här ska bli kul”.

Vi enades om ett två-årsavtal som förlängdes i våras då han förklarade att han gärna fortsätter med programmet”.

Nya miljoner till föreningarna

- Vi, Ingvar och TV4 var lika måna om en uppgörelse. Att han är 70 år har ingen betydelse.

Hans Sahlin tystnar lite och ler sedan med hela ansiktet:

- De besvärliga åren är över. Med Ingvar har vi nu ett program av typ Letterman-format kryddat med spel. Det kan inte bli bättre. Det kommer att gå mycket bra när vi nu drar igång.

- Ingvars sätt att prata med människor är fenomenalt, det är så naturligt och det går hem hos alla. 

Bingolotto är tillbaka för att stanna. Och, just det, föreningarna tjänar många nya miljoner.

Thomas Ejderhov

"Han är fenomenal på att ta folk. Det är till stor del Ingvar Oldsbergs förtjänst att vi är tillbaka", säger Folkspels och Bingolottos vd, Hans Sahlin. Foto: Johan Carlén

Fakta

Bingolotto var som störst åren 1994, 1995 och 1996 och sålde 3,5 miljoner lotter i veckan.

- Vi hade en årsomsättning förra året om ca 700 miljoner kronor, för Bingolotto, och vi genererade 140 miljoner till föreningarna.

Det är kopiösa pengar, inflikar Hans Sahlin.

Senaste säsongen handlade det om 320 00 sålda lotter i veckan i snitt.

I dag säljs 35 procent ut via föreningarna.

30 procent via butiker.

35 procent via tittare/spelare som prenumererar på lotter.

18 kr per lott går till föreningslivet i Sverige enligt fördelningen att 38 procent utbetalas i vinster till spelarna, överskottet ligger på 36 procent och det är vad föreningarna får, 10 procent är marknadsåtgärder i form av reklam och säljkampanjer och resterande 16 procent är tv-produktion och lotteriadministration.

Folkspel har inga egna vinstintressen, eller privata ägare, utan är en ideell organisation bestående av 70 olika riksorganisationer. 

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

När bandy-VM avgjordes i Vänersborg 2013 blev det en hejdundrande succé. VM-general och ordförande i IFK Vänersborg var då Stig Bertilsson, en gång idrottsminister (M) i den borgerliga regeringen. Stig skötte sina uppgifter så bra att han valdes till ordförande i Svenska Bandyförbundet året efter. Göran Söderlund berättar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.