Nytt hockeymagasin på webben

Hockeyentusiasterna får ytterligare ett magasin. SVT:s beslut att fortsätta med Hockeykväll men enbart på nätet utlöste handling och nu presenteras Power Play – för sportens nördar, som det heter.
Många sajter står bakom nya Powe Play, ett hockeymagasin på nätet. Foto: TT

 

Satsningen lanseras av SvenskaFans.com och FanTV tillsammans med Newsme och Hockeysverige.se.

Många sajter bakom programmet

Arbetet har pågått sedan en tid och så sent som på måndagen blev det klart med en programsponsor. Det blir premiär på onsdag och då med fokus på NHL-premiären och nästa års World Cup.

- Vi delar målgrupp och kände att det saknades ett riktigt initierat TV-format för de allra mest passionerade hockeynördarna”. Vi ska göra 20 program, berättar Mathias Resare, Digital Chef för Traveas Sports Media.

Det var i fjol som Traveas köpte Stampen Sports med varumärkena Svenska Fans.com, Fan-TV, Golfing.se och SvenskaRacefans.com för 4 miljoner kronor. Nu blir samarbetet mellan sajterna och SportSverige allt tätare. 

Programmet produceras av FanTV med gemensam redaktionell ledning från Hockeysverige.se och SvenskaFans.com och beräknas nå en samlad räckvidd om över en halv miljon unika besökare i veckan.

Tanken är också att ge utrymme att gå både djupare och bredare än andra programformat, och skapa trovärdighet i en kräsen och kunnig målgrupp. Förutom de stora ligorna kommer det bli mer fokus på svensk och utländsk juniorhockey, draften, KHL, damhockey och inte minst HockeyEttan. 

Program i tre perioder

- Vi har länge letat efter rätt koncept för att inkludera egen video i vårt erbjudande, och det här samarbetet passar perfekt för vår nisch. Våra besökare ser, läser och lever hockey dagligen och därför måste vi göra detta djupare och bättre och sätta fokus på ämnen som kanske inte heller drar ner rubriker i kvällstidningar och TV” säger Peter Sibner, VD för Newsme.

Varannan vecka spelas varje program in och ska pågå under en timme. Precis som en riktig hockeymatch är programmet fördelat över tre perioder om 20 minuter med möjlighet till både straffar och övertid.

- Första perioden ska bestå av olika diskussioner om vad som har hänt, under andra perioden blir det myckete NHL och i den sista småptt och gott från hockeyn, säger Mathias Resare, Digital Chef på Traveas Sports Media.

Programledare är Björn Johnson och gäster i studion är blivande förbundskaptenen Rickard Grönborg, Hockeysveriges Uffe Bodin och SvenskaFans hockeyredaktör Niclas Viberg. 

Jonas Bergqvist, Sveriges näst meste landslagsman i ishockey genom tiderna, engagerar sig i idrotten där han bor och är deltagare i gruppen Elit och evenemang inom ramen för projektet Halmstad Idrottsstaden. 

2 750 atleter från 50 länder, 100 000 människor ute på gatorna – och en ökad turistekonomsk omsättning på drygt 40 miljoner kronor. Ironman växer i betydelse för Kalmar kommun.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Trots att Charlotte Kalla tog tre medaljer vid längd-VM i Lahtis i vintras blev hon utan bonuspengar från Svenska Skidförbundet. Orsak: Kalla valde att stå utanför landslagets träningsgrupp under försäsongen 2016.

I helgen är världens populäraste fotbollsliga tillbaka.  Mtg satsar rejält. Viasat Sport Premium HD och Viaplay blir huvudkanaler för en Premier League-satsning. Första omgången sammanfaller även med premiären av TV3:s nya eftermiddagsmagasin Sportlördag som sänder Chelseas första steg mot ett eventuellt titelförsvar.

 

Förra sommaren blev fransmannen Paul Pogba fotbollshistoriens dyraste fotbollsspelare när han såldes från Juventus till Manchester United för drygt 1 miljard kronor. Men nu överträffas övergångsrekordet, därtill med kraftig marginal,