Nytt hockeymagasin på webben

Hockeyentusiasterna får ytterligare ett magasin. SVT:s beslut att fortsätta med Hockeykväll men enbart på nätet utlöste handling och nu presenteras Power Play – för sportens nördar, som det heter.
Många sajter står bakom nya Powe Play, ett hockeymagasin på nätet. Foto: TT

 

Satsningen lanseras av SvenskaFans.com och FanTV tillsammans med Newsme och Hockeysverige.se.

Många sajter bakom programmet

Arbetet har pågått sedan en tid och så sent som på måndagen blev det klart med en programsponsor. Det blir premiär på onsdag och då med fokus på NHL-premiären och nästa års World Cup.

- Vi delar målgrupp och kände att det saknades ett riktigt initierat TV-format för de allra mest passionerade hockeynördarna”. Vi ska göra 20 program, berättar Mathias Resare, Digital Chef för Traveas Sports Media.

Det var i fjol som Traveas köpte Stampen Sports med varumärkena Svenska Fans.com, Fan-TV, Golfing.se och SvenskaRacefans.com för 4 miljoner kronor. Nu blir samarbetet mellan sajterna och SportSverige allt tätare. 

Programmet produceras av FanTV med gemensam redaktionell ledning från Hockeysverige.se och SvenskaFans.com och beräknas nå en samlad räckvidd om över en halv miljon unika besökare i veckan.

Tanken är också att ge utrymme att gå både djupare och bredare än andra programformat, och skapa trovärdighet i en kräsen och kunnig målgrupp. Förutom de stora ligorna kommer det bli mer fokus på svensk och utländsk juniorhockey, draften, KHL, damhockey och inte minst HockeyEttan. 

Program i tre perioder

- Vi har länge letat efter rätt koncept för att inkludera egen video i vårt erbjudande, och det här samarbetet passar perfekt för vår nisch. Våra besökare ser, läser och lever hockey dagligen och därför måste vi göra detta djupare och bättre och sätta fokus på ämnen som kanske inte heller drar ner rubriker i kvällstidningar och TV” säger Peter Sibner, VD för Newsme.

Varannan vecka spelas varje program in och ska pågå under en timme. Precis som en riktig hockeymatch är programmet fördelat över tre perioder om 20 minuter med möjlighet till både straffar och övertid.

- Första perioden ska bestå av olika diskussioner om vad som har hänt, under andra perioden blir det myckete NHL och i den sista småptt och gott från hockeyn, säger Mathias Resare, Digital Chef på Traveas Sports Media.

Programledare är Björn Johnson och gäster i studion är blivande förbundskaptenen Rickard Grönborg, Hockeysveriges Uffe Bodin och SvenskaFans hockeyredaktör Niclas Viberg. 

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Artisten Håkan Hellström slog igenom 2000 med låten ”Känn ingen sorg för mig Göteborg”.  Nu hoppas ledarna i Gimonäs UIF:s damlag att Håkan ska känna lite sorg för dem och skicka 20 000 kronor till klubben.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.