Nytt hockeymagasin på webben

Hockeyentusiasterna får ytterligare ett magasin. SVT:s beslut att fortsätta med Hockeykväll men enbart på nätet utlöste handling och nu presenteras Power Play – för sportens nördar, som det heter.
Många sajter står bakom nya Powe Play, ett hockeymagasin på nätet. Foto: TT

 

Satsningen lanseras av SvenskaFans.com och FanTV tillsammans med Newsme och Hockeysverige.se.

Många sajter bakom programmet

Arbetet har pågått sedan en tid och så sent som på måndagen blev det klart med en programsponsor. Det blir premiär på onsdag och då med fokus på NHL-premiären och nästa års World Cup.

- Vi delar målgrupp och kände att det saknades ett riktigt initierat TV-format för de allra mest passionerade hockeynördarna”. Vi ska göra 20 program, berättar Mathias Resare, Digital Chef för Traveas Sports Media.

Det var i fjol som Traveas köpte Stampen Sports med varumärkena Svenska Fans.com, Fan-TV, Golfing.se och SvenskaRacefans.com för 4 miljoner kronor. Nu blir samarbetet mellan sajterna och SportSverige allt tätare. 

Programmet produceras av FanTV med gemensam redaktionell ledning från Hockeysverige.se och SvenskaFans.com och beräknas nå en samlad räckvidd om över en halv miljon unika besökare i veckan.

Tanken är också att ge utrymme att gå både djupare och bredare än andra programformat, och skapa trovärdighet i en kräsen och kunnig målgrupp. Förutom de stora ligorna kommer det bli mer fokus på svensk och utländsk juniorhockey, draften, KHL, damhockey och inte minst HockeyEttan. 

Program i tre perioder

- Vi har länge letat efter rätt koncept för att inkludera egen video i vårt erbjudande, och det här samarbetet passar perfekt för vår nisch. Våra besökare ser, läser och lever hockey dagligen och därför måste vi göra detta djupare och bättre och sätta fokus på ämnen som kanske inte heller drar ner rubriker i kvällstidningar och TV” säger Peter Sibner, VD för Newsme.

Varannan vecka spelas varje program in och ska pågå under en timme. Precis som en riktig hockeymatch är programmet fördelat över tre perioder om 20 minuter med möjlighet till både straffar och övertid.

- Första perioden ska bestå av olika diskussioner om vad som har hänt, under andra perioden blir det myckete NHL och i den sista småptt och gott från hockeyn, säger Mathias Resare, Digital Chef på Traveas Sports Media.

Programledare är Björn Johnson och gäster i studion är blivande förbundskaptenen Rickard Grönborg, Hockeysveriges Uffe Bodin och SvenskaFans hockeyredaktör Niclas Viberg. 

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna har mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i dagens bronsmatch i VM. Segern ger varje spelare 33 000 kronor. Men en seger betyder i slutändan att varje spelare får 98 000 kronor skriver Sportbladet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.