Svensken älskar idrott på TV

TV, surfplattan eller mobilen – nej, framtiden är ännu inte här i den utsträckningen, närmare varannan svensk väljer TV när de ska titta på sport. Och vi älskar det.
TV-sport är en ett av de mest uppskattade inslagen bland svenskar, visar undersökningen. Foto: TT

 

I C Mores sportbarometer baserad på en undersökning gjord av Novus framkommer att män i högre utsträckning än kvinnor vill se på sport live på arenan eller hemma själva. 

En av fyra av sport-tittare brukar också titta på sport på plats på arenor minst en gång per kvartal, medan en tredjedel av männen gör det.

Populäraste sporterna

Fotboll, ishockey, skidsport och friidrott är de sporter som svenska folket både ser oftast på och är mest intresserade av att titta på i TV.

Undersökningen om våra TV-vanor visar inte på några exceptionella upptäckter.

Männen dominerar och ytterst handlar det om de i åldern 50-79 år. 

Vill slippa reklam

TV:n vinner i jämförelse med annat och det är försvinnande få som föredrar surfplatta eller mobil.

Reklam är inte uppskattat. Nästan 60 procent tycker att reklamfria sändningar är en av de viktigaste faktorerna för en bra sportsändning.

Och vI vill helst se fotboll, ishockey, skidsport och friidrott . 

Kommentatorn viktig

Den största andelen sport-tittare föredrar att se på sport hemma med familjen, följt av live på arenan och hemma själv.

Fler än hälften av sport-tittarna i Sverige, 54 procent, tittar på sport åtminstone varje vecka på TV eller annan digital enhet. Närmare nio av tio av sport-tittarna ser oftast sport på TV. 

Bland kvinnorna är det 91 procent och bland åldersgruppen 50-64 år är det hela 94 procent. I åldersgruppen 18-29 år ser 16 procent oftast på sport via datorn medan 7 procent av Sveriges befolkning väljer dito. Endast 3 procent ser oftast via surfplattan och en procent via mobilen.

De viktigaste faktorerna för en bra sportsändning enligt svenska sporttittare är duktiga kommentatorer under matcherna/evenemanget (70 procent), reklamfritt (59 procent) och bra ljud- och bildkvalitet (53 procent). Män och unga, 18-29 år, som tittar på sport tycker i högre utsträckning att det är viktigt med bra ljud- och bildkvalitet och HD-kvalitet. Omkring en av tre sport-tittare tycker att det är mycket eller ganska viktigt att kunna streama sändningen. Föga överraskande är det särskilt viktigt för unga, 18-29 åringar. 

Göteborg dubelt i topp

Av svenska sporttittare följer omkring två tredjedelar någon eller några ligor. SHL och Allsvenskan är de mest populära ligorna som följs av ca en tredjedel av de svenska sporttittarna. Äldre (65-79 år) följer i högre utsträckning svenska ligor medan yngre (18-29 år) är överrepresenterade bland de som följer utländska ligor som La Liga och Bundesliga.

Men hör och häpna, Frölunda HC är det mest populära laget i SHL. IFK Göteborg toppar i Allsvenskan. Och sportintresset är högre i Västsverige jämfört med Stockholm.

C Mores sportbarometer är genomförd av Novus som har tagit reda på vilken sport, vilka lag och ligor svenska folket tittar på och följer. 

Fakta

Från CMores sportbarometer:

• Intresset för sport är större bland män än kvinnor. Bland Sveriges befolkning uppger närmare 60 procent av männen att de är intresserade av sport medan hälften, det vill säga cirka 30 procent av kvinnorna uppger att de är intresserade av sport.

• Den största andel sport-tittare föredrar att se på sport hemma med familjen, följt av live på arenan och hemma själv. För de kvinnor som tittar på är sport, är sport i högre grad en familjesysselsättning jämfört med män. 

• Kvinnor svarar exempelvis i högre utsträckning att de ser på sport för att familjen gör det och en större andel kvinnor, hela 57 procent, uppger att de helst ser på sport hemma med familjen.

• Män uppger i högre utsträckning att de vill se på sport live på arenan eller hemma själva (40 procent respektive 39 procent).

• En av fyra av sport-tittare brukar titta på sport på plats på arenor minst en gång per kvartal, medan en tredjedel av männen gör det.

• Topp-5-sporter som kvinnor i Sverige är mest intresserad av att titta på är skidsport, ishockey, friidrott, fotboll och hästsport. Topp 5 bland sporter som män i Sverige är mest intresserade av att titta på är fotboll, ishockey, skidsport, friidrott och motorsport.

Ola Serneke tar sats igen. Entreprenören bakom jättearenan i Kviberg i Göteborg vill nu komplettera anläggningen med en enorm skidhall för utförsåkning samt en unik multisportarena. Och lite till...

Sirius har startat fotbollsallsvenskan över förväntan. Laget nosar på förstaplatsen. När det gäller en annan sak är Sirius etta. Klubben är först i landet med ”Crowd Investing”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anders Friman är mannen bakom succén Bandyhjärtats Miniallsvenska. På två år har han genom sajten bandyhjärtat.se samlat in 300 000 kronor tack vare sponsorer och medlemsavgifter.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Ge er till tåls, ”Parneviks” återkommer. Golfstjärnan Jesper Parnevik blev TV-stjärnan som släpper in kända svenskar i familjens fashionabla villa i Florida.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.