Säger tittarna ifrån nu?

Konkurrensen om de främsta TV-rättigheterna bara ökar. Bolagen vet vad tittarna vill ha men budgivningen når höjder som ingen önskar. Vem som betalar? Du, förstås.
Sändningsrättigheter, produktion, lön till anställda - TV-sport kräver stora budgetar. Vi tittare får betala och frågan är hur länge vi accepterar prishöjningarna. Foto: TT

 

Det är alltid konsumenten som står där med Svarte Petter till slut. Hur skulle det annars gå till?

De här prishöjningarna kommer med jämna mellanrum.

Inget val, bara att höja

Att Viasat Sport nu tvingas kommunicera och motivera att priset har gått upp en del var egentligen inte annat än väntat, det var bara frågan om när det sker.

Som MTG har satsat. Senast OS i Sotji med medarbetare som klev varandra på hälarna för att de var så många, alltid pågående Champions League, därtill Premier League, nu närmast sommar-OS i Brasilien och en som inte det var nog, en massa fotboll, lite hockey och annat.

Det är inte bara sändningsrättigheterna som kostar. Det ska till en produktion och vid dagens TV-sändningar är bedömningen att det ska vara medarbetare i varje hörn.

Totalt springer kostnaderna i väg och åter, nån ska betala.

Gränsen nalkas

Därmed, sportpaketet på Viaplay kommer att kosta 399 kronor i månaden mot 279 kronor tidigare. En skaplig höjning, 43 procent!

- Jag tycker att prishöjningen är rimlig om du frågar mig, om man ser till sportutbudet som vi har, säger Viasats sportchef Per Nunstedt till Expressen.

4 788 kronor om året – är saftigt. Det tidigare priset per år var 3 348 kronor per år.

Bedömare har länge befarat att snart kommer tittarna att säga ifrån. Den dagen är bra mycket närmare, i vilket fall som helst.

Thomas Ejderhov

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

2018 är valår och då passar Riksidrottsförbundet, RF, på att stärka samarbetet med Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan 5-7 mars. RF:s satsning kommer att fokusera på frågor om anläggningar och folkhälsa – och generalsekreteraren Stefan Bergh hoppas på ännu fler rikspolitiker än senast.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.