2,2 miljoner svenskar säg EM-finalen

SVT och TV4 samarbetar numera intensivt vid sportevenemang. För rättigheterna till fotbolls-EM betalade de en bit över 225 miljoner kronor. TV4 fick sända finalen som sågs av 2,2 miljoner tittare!
EM-finalen följdes av åtskilliga miljoner i ett stort antal länder. Tiotusentals människor hade också samlats vid den stora skärmen vid Eiffeltornet. Foto: AP Phpto/TT

 

De båda TV-kanalernas affärssamarbete har utvecklats allt mera och är i dag etablerat. Det är formligen en succé och får också en fortsättning.

Tack vare en gemensam kassa blir det möjligt att svenskarna får se stora internationella tävlingar. 

Det är därför som bolagen samarbetar. Internationella rättigheter har nått sådana kostnadsnivåer att bolagen på egen hand inte mäktar med att köpa in bilderna.

En av de dyraste satsningarna

Bedömningen är att fotbolls-EM kostade drygt 225 miljoner för SVT och TV4. Till det tillkommer alla omkostnader för produktion, personal och teknik på plats. 

Här valde kanalerna olika strategi. SVT hyrde studioutrymme vid Eiffeltornet medan TV4 föredrog att bygga en studio hemma i Stockholm. 

Oavsett så tar kostnaderna rejäl fart och totalt sett är EM en av årets största satsningar i båda TV-husen och totalt slutar summan nånstans närmare 280 miljoner. 

Å andra sidan, satsningarna ger resultat, dvs många människor är trogna tittare under en hel månad och sport garanterar ofta bra tittarsiffror. Det är därför som sport också kostar att köpa in. 

Köper nya evenemang

Under EM:s slutfas avslöjade kanalerna att de tillsammans har inhandlat sändningsrättigheterna till fotbolls-EM 2020. 

Sedan tidigare är klart att de sänder dam-EM 2017 dam-VM 2019. TV4 och SVT delar också rättigheterna till herrarnas fotbolls-VM 2018 och 2022.

Den här gången fick TV4 sända finalen. Av vilka skäl vill inte parterna berätta. Enligt metoden”varann gång”, en prisfråga eller någon annat motivering? Nej, där får vi bli obesvarade.

Visar svenskarnas intresse

Nu blev EM-finalen Portugal-Frankrike en riktig tittarsuccé i TV4. Matchen sågs av 2 240 miljoner tittare med en tittarandel på 71,8 procent och en rating på 23,1 procent i målgruppen A15-64.

- Förutom de fina siffrorna för TV4 har vi på Fotbollskanalen och C More sett rekordsiffror under hela EM, säger Erik Westberg, sportchef, TV4-gruppen och C More.

TV4 visade även den helt avgörande matchen mellan Sverige och Belgien som sågs av hela 2,9 miljoner tittare och var den mest sedda matchen i Fotbolls-EM 2016 för TV4.

Siffrorna är preliminära siffror från MMS.

Ola Serneke tar sats igen. Entreprenören bakom jättearenan i Kviberg i Göteborg vill nu komplettera anläggningen med en enorm skidhall för utförsåkning samt en unik multisportarena. Och lite till...

Sirius har startat fotbollsallsvenskan över förväntan. Laget nosar på förstaplatsen. När det gäller en annan sak är Sirius etta. Klubben är först i landet med ”Crowd Investing”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anders Friman är mannen bakom succén Bandyhjärtats Miniallsvenska. På två år har han genom sajten bandyhjärtat.se samlat in 300 000 kronor tack vare sponsorer och medlemsavgifter.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Ge er till tåls, ”Parneviks” återkommer. Golfstjärnan Jesper Parnevik blev TV-stjärnan som släpper in kända svenskar i familjens fashionabla villa i Florida.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.