2,2 miljoner svenskar säg EM-finalen

SVT och TV4 samarbetar numera intensivt vid sportevenemang. För rättigheterna till fotbolls-EM betalade de en bit över 225 miljoner kronor. TV4 fick sända finalen som sågs av 2,2 miljoner tittare!
EM-finalen följdes av åtskilliga miljoner i ett stort antal länder. Tiotusentals människor hade också samlats vid den stora skärmen vid Eiffeltornet. Foto: AP Phpto/TT

 

De båda TV-kanalernas affärssamarbete har utvecklats allt mera och är i dag etablerat. Det är formligen en succé och får också en fortsättning.

Tack vare en gemensam kassa blir det möjligt att svenskarna får se stora internationella tävlingar. 

Det är därför som bolagen samarbetar. Internationella rättigheter har nått sådana kostnadsnivåer att bolagen på egen hand inte mäktar med att köpa in bilderna.

En av de dyraste satsningarna

Bedömningen är att fotbolls-EM kostade drygt 225 miljoner för SVT och TV4. Till det tillkommer alla omkostnader för produktion, personal och teknik på plats. 

Här valde kanalerna olika strategi. SVT hyrde studioutrymme vid Eiffeltornet medan TV4 föredrog att bygga en studio hemma i Stockholm. 

Oavsett så tar kostnaderna rejäl fart och totalt sett är EM en av årets största satsningar i båda TV-husen och totalt slutar summan nånstans närmare 280 miljoner. 

Å andra sidan, satsningarna ger resultat, dvs många människor är trogna tittare under en hel månad och sport garanterar ofta bra tittarsiffror. Det är därför som sport också kostar att köpa in. 

Köper nya evenemang

Under EM:s slutfas avslöjade kanalerna att de tillsammans har inhandlat sändningsrättigheterna till fotbolls-EM 2020. 

Sedan tidigare är klart att de sänder dam-EM 2017 dam-VM 2019. TV4 och SVT delar också rättigheterna till herrarnas fotbolls-VM 2018 och 2022.

Den här gången fick TV4 sända finalen. Av vilka skäl vill inte parterna berätta. Enligt metoden”varann gång”, en prisfråga eller någon annat motivering? Nej, där får vi bli obesvarade.

Visar svenskarnas intresse

Nu blev EM-finalen Portugal-Frankrike en riktig tittarsuccé i TV4. Matchen sågs av 2 240 miljoner tittare med en tittarandel på 71,8 procent och en rating på 23,1 procent i målgruppen A15-64.

- Förutom de fina siffrorna för TV4 har vi på Fotbollskanalen och C More sett rekordsiffror under hela EM, säger Erik Westberg, sportchef, TV4-gruppen och C More.

TV4 visade även den helt avgörande matchen mellan Sverige och Belgien som sågs av hela 2,9 miljoner tittare och var den mest sedda matchen i Fotbolls-EM 2016 för TV4.

Siffrorna är preliminära siffror från MMS.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.