2 000 timmar för en kvarts miljard

OS-elden och TV-kamerorna har slocknat. MTG och Viasat gjorde suverän OS-tv från Rio. Precis som från Sotji. Fast hur i jösse namn kan de räkna hem satsningen på över 300 miljoner?
Det här såg flest svenskar, finalen Tyskland-Sverige. Målvakten Hedvig Lindahl och de svenska tjejerna föll på Maracanã. Foto: Tobias Röstlund, TT

 

De siffrorna är inte bekräftade och kommer aldrig att bli det, men från bedömare har just 300 miljoner återkommit som ett troligt belopp för hela projektet.

Det största någonsin med en svensk TV-aktör inblandad.

För 2 000 timmar

Det kostade över en kvartsmiljard. För 2 000 timmar.

För rättigheterna, för tekniken, för kommentatorer och experter som var så många att de nästan trampade varandra på hälarna. Men de gjorde det bra.

MTG har nu kommit med ett eget utlåtande om sin insats:

- I dagligt snitt tittade runt 2,5 miljoner svenskar.

- 30 procent av allt tv-tittande bland alla kanaler i Sverige, inklusive SVT, på TV3 och TV10, gällde OS. 

- Finalen Sverige-Tyskland snittade på 1 881 000 tittare, med en räckvidd på nära 2,8 miljoner tittare.  

- Fotbollen, handbollen och cyklingen var de sporter som engagerat mest

Fyrdubblade

Och sedan kommunicerar MTG även att TV3 och TV10, huvudkanaler för OS-sändningarna, fyrdubblade sin totala tittarandel.

Men det kan inte ha varit annat än det förväntade.

MTG vill också framhålla att årets OS var det hittills mest digitala eftersom tittarna kunde följa samtliga sändningar i Viaplay, där det noterades rekord i antalet startade strömmar två gånger.

Det som också betonas var de dedikerade kanalerna för golf, fotboll, tennis och ridsport.

Fortsätter locka

Anders Jensen, MTG Sveriges vd, är ytterst ansvarig. Han säger:

- Tittarsiffrorna visar att man har tagit till sig våra sändningar men också att de stora idrottsögonblicken fortsätter samla stora skaror framför TV:n, även i vår tid med förändrade tittarbeteenden.

- Tidsskillnaden har ibland inneburit en utmaning att hålla sig vaken, men vi var närmare en kvarts miljon som steg upp mitt i natten för att se Sara Sjöströms enastående guldlopp, avslutar Anders Jensen. 

Knepigt med sändningstider

Under inledningen av OS hade många tittare svårt att hålla koll på när det var sändningar och när repriser skulle komma. 

Då visade undersökningar att fler såg Sportnytt i SVT än själva sändningarna i OS hos MTG.

MMS rapporterade att totalt 5 732 000 tv-tittare sett minst tre sammanhängande minuter i TV3 eller TV10. 

När SVT sände från London för fyra år sedan var motsvarande siffror 7 449 000. 

Ha då tidsskillnaden i beaktande. 

Men åter, med 2,5 miljoner svenskar som dagligen såg fem minuter eller mer, var det värt alla pengar? Hur räknade MTG hem affären? Om man nu gjorde det?

Thomas Ejderhov

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.