2 000 timmar för en kvarts miljard

OS-elden och TV-kamerorna har slocknat. MTG och Viasat gjorde suverän OS-tv från Rio. Precis som från Sotji. Fast hur i jösse namn kan de räkna hem satsningen på över 300 miljoner?
Det här såg flest svenskar, finalen Tyskland-Sverige. Målvakten Hedvig Lindahl och de svenska tjejerna föll på Maracanã. Foto: Tobias Röstlund, TT

 

De siffrorna är inte bekräftade och kommer aldrig att bli det, men från bedömare har just 300 miljoner återkommit som ett troligt belopp för hela projektet.

Det största någonsin med en svensk TV-aktör inblandad.

För 2 000 timmar

Det kostade över en kvartsmiljard. För 2 000 timmar.

För rättigheterna, för tekniken, för kommentatorer och experter som var så många att de nästan trampade varandra på hälarna. Men de gjorde det bra.

MTG har nu kommit med ett eget utlåtande om sin insats:

- I dagligt snitt tittade runt 2,5 miljoner svenskar.

- 30 procent av allt tv-tittande bland alla kanaler i Sverige, inklusive SVT, på TV3 och TV10, gällde OS. 

- Finalen Sverige-Tyskland snittade på 1 881 000 tittare, med en räckvidd på nära 2,8 miljoner tittare.  

- Fotbollen, handbollen och cyklingen var de sporter som engagerat mest

Fyrdubblade

Och sedan kommunicerar MTG även att TV3 och TV10, huvudkanaler för OS-sändningarna, fyrdubblade sin totala tittarandel.

Men det kan inte ha varit annat än det förväntade.

MTG vill också framhålla att årets OS var det hittills mest digitala eftersom tittarna kunde följa samtliga sändningar i Viaplay, där det noterades rekord i antalet startade strömmar två gånger.

Det som också betonas var de dedikerade kanalerna för golf, fotboll, tennis och ridsport.

Fortsätter locka

Anders Jensen, MTG Sveriges vd, är ytterst ansvarig. Han säger:

- Tittarsiffrorna visar att man har tagit till sig våra sändningar men också att de stora idrottsögonblicken fortsätter samla stora skaror framför TV:n, även i vår tid med förändrade tittarbeteenden.

- Tidsskillnaden har ibland inneburit en utmaning att hålla sig vaken, men vi var närmare en kvarts miljon som steg upp mitt i natten för att se Sara Sjöströms enastående guldlopp, avslutar Anders Jensen. 

Knepigt med sändningstider

Under inledningen av OS hade många tittare svårt att hålla koll på när det var sändningar och när repriser skulle komma. 

Då visade undersökningar att fler såg Sportnytt i SVT än själva sändningarna i OS hos MTG.

MMS rapporterade att totalt 5 732 000 tv-tittare sett minst tre sammanhängande minuter i TV3 eller TV10. 

När SVT sände från London för fyra år sedan var motsvarande siffror 7 449 000. 

Ha då tidsskillnaden i beaktande. 

Men åter, med 2,5 miljoner svenskar som dagligen såg fem minuter eller mer, var det värt alla pengar? Hur räknade MTG hem affären? Om man nu gjorde det?

Thomas Ejderhov

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.