SHl beräknas få 4 miljarder

C Mores satsning på svensk elitidrott har nått sin kulmen. Bolaget har köpt hockeybilder för sex år framåt för runt 4 miljarder. Den största affär inom livesändningar i Norden någonsin.
Snacka om fartfylld bild. Frölundas Jonathan Sigalet och Malmös Frederik Storm under premiärmatchen i årets SHL. Och i framtiden blir det mer ishockey i TV. Foto: Björn Lindgren, TT

 

- Det här symboliserar vår långsiktiga storsatsning på svensk sport, säger Manfred Aronsson, VD på C More, som nyligen skrev långa avtal med högstaligorna i handboll och innebandy och sedan tidigare visar även Allsvenskan och Superettan i fotboll, HockeyAllsvenskan och Elitserien i speedway.

Hundratals miljoner

C More äger rättigheterna till SHL redan i dag, men från säsongen 2018/19 blir det en förlängning efter att parterna har enats om ett sex-årigt avtal.

”Den största rättighetsaffären i Norden”, menar bedömare och det står klart att C More har tagit fram stora plånboken utan att någon part vill avslöja köpesumman, men det handlar om ca 4 miljarder över sex år.

TV-branschen är mitt uppe i ett teknikskifte där fler och fler konsumenter väljer att se direktsänd sport i en icke-linjär miljö. Det har gjort att nya aktörer visat intresse för framför allt premiuminnehåll. 

Rätt tidpunkt

SHL har varit lyckosamma i sitt val av tidpunkt att gå ut på marknaden när flera mediabolag ser över sina framtida strategier. Att C More till slut kunde förlänga sitt avtal med SHL tyder på att kanalen förberett sig väl inför nya utmaningar. SHL är det draglok som många mediabolag helst vill ha för att fånga konsumenternas intresse på den svenska marknaden.

SHL:s vd Jörgen Lindgren har säkrat nya miljoner att fördela bland elitklubbarna och ser också hur ishockeyn får en kraftig exponering till och med säsongen 2023/24.

- Just långsiktigheten var en viktig faktor, påtalar Lindgren.

Kommer mera...

Manfred Aronsson framhåller en speciell punkt:

- Avtalet innehåller en tydlig gemensam avsiktsförklaring att utveckla SHL-upplevelsen till internationell toppklass och få fler att ta del av den.

Han berättar också:

- Vi tänker fortsätta satsa. Just nu händer det många spännande saker inom sport-tv och inom kort kommer vi kunna berätta om fler nya satsningar.

Jonas Bergqvist, Sveriges näst meste landslagsman i ishockey genom tiderna, engagerar sig i idrotten där han bor och är deltagare i gruppen Elit och evenemang inom ramen för projektet Halmstad Idrottsstaden. 

2 750 atleter från 50 länder, 100 000 människor ute på gatorna – och en ökad turistekonomsk omsättning på drygt 40 miljoner kronor. Ironman växer i betydelse för Kalmar kommun.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Trots att Charlotte Kalla tog tre medaljer vid längd-VM i Lahtis i vintras blev hon utan bonuspengar från Svenska Skidförbundet. Orsak: Kalla valde att stå utanför landslagets träningsgrupp under försäsongen 2016.

I helgen är världens populäraste fotbollsliga tillbaka.  Mtg satsar rejält. Viasat Sport Premium HD och Viaplay blir huvudkanaler för en Premier League-satsning. Första omgången sammanfaller även med premiären av TV3:s nya eftermiddagsmagasin Sportlördag som sänder Chelseas första steg mot ett eventuellt titelförsvar.

 

Förra sommaren blev fransmannen Paul Pogba fotbollshistoriens dyraste fotbollsspelare när han såldes från Juventus till Manchester United för drygt 1 miljard kronor. Men nu överträffas övergångsrekordet, därtill med kraftig marginal,