Men här tittade 2,8 miljoner

Här kommer larmrapporten som torde ge beslutsfattarna på TV-bolagen en tankeställare. Färre personer tittar på internationell fotboll på TV!
Mötet mellan Liverpool (här Philippe Coutinho med bollen) och Manchester United (Ander Herrera, närmast) i förra veckan kom upp i rekordsiffror för TV-tittande. 2,8 miljoner personer såg matchen via Sky Sports. Foto: Dave Thompson, AP Photo/TT

 

Sky Sports upplever en kraftig minskning av tittare på Premier League-sändningar. Matcher i höst har setts av 19 procent färre tittare än den föregående säsongen, skriver The Guardian.

Samtidigt rekord

Människor tycks välja med omsorg. För samtidigt noterades rekordsiffror vid matchen Liverpool-Manchester United. Här uppmättes 2,8 miljoner tittare i Storbritannien. Det är den mest sedda matchen på tre år.

Som jämförelse hade norska TV 2 Sport Premium nästan 300 000 tittare på samma match.

I Sverige har bolagen tagit för vana att varken rapportera om antalet sålda betalkort eller antalet tittare. 

Bakom de försämrade siffrorna i Storbritannien döljer sig vissa förklaringar. Användningen av mobilen för att se matcher visar plussiffror. I England har det skett en ökning med 17 procent jämfört med förra säsongen.

Dyrare och dyrare

I Guardian påpekas betonas att samtidigt som allt fler människor får sämre ställt ökar kostnaderna för betalkort. Det samma gäller för övrigt också matchbiljetter som blir dyrare och dyrare.

Och inte minst, matcherna finns ju gratis att beskåda eftersom de är tillgängliga gratis via olika flödessidor. Det är olagligt, men det hindrar inte tusentals människor att slippa kostnaden.

Det här är ett problem allmänt i TV-världen, men just i Storbritannien har de ledande bolagen köpt Premier League för rekordbelopp och varje pund i intäkt värderas högt.

Men britterna har fått sig en tankeställare – kan TV-fotbollen minska i attraktion och den till synes omättliga efterfrågan vara på nedgång?

Mikael  Ahlerups förväntan var stor, men det blev korta gästspel inom elifotbollen. I två skilda klubbar, stora, etablerade AIK och nykomlingen, uppstickaren Dalkurd. Menu har han fått nytt jobb igen. Han återvänder till nöjesindustrin. 

Mikael Ahlerup presenteras som ny koncernchef i Lundkoncernen som är en av Norges största aktörer inom äventyrsbranschen och i Sverige driver bolaget  sedan 2015 Skånes Djurpark

Åtta nya bandyhallar inom sju år – från 13 till 20. Det blir verklighet om Svenska Bandyförbundet, med plan- och miljökommitténs ordförande Seppo Vaihela i spetsen, får som man vill. 

Det som var så perfekt för STCC blev i nästa stund raka motsatsen. Först var allt, nästan som välregisserat  och gjort för vad svenskbanracing behövde. En kvinnlig segrare och därmed efterlängtad och välbehövlig PR. Mikaela Åhlin-Kottulinsky skrev historia under Kanonloppet på Gelleråsen när hon blev  den första kvinnliga STCC-segraren någonsin.

- Det känns helt underbart,

Ett antal timmar senare var allt upp och ned-vänt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsvarvet växer på alla sätt. I takt med ökad storlek blir det också lättare att hitta samarbetdpartners. Senast nya sponsorn är WaterAid som blir ny s k välgörenhetspartner till, vilket innebär att löpare kan välja att köpa sin startplats till förmån för WaterAids livsviktiga arbete för att fler människor i världen ska få rent vatten. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Vill du se Innebandy i TV,ja, då är du hänvisad till Kanal 5, Kanal 9, Eurosport och Eurosport Player. Efter en överenskommelse mellan Discovery och Svensk Innebandy ska Superligan och innebandy-VM förmedlas via Discovery.