Men här tittade 2,8 miljoner

Här kommer larmrapporten som torde ge beslutsfattarna på TV-bolagen en tankeställare. Färre personer tittar på internationell fotboll på TV!
Mötet mellan Liverpool (här Philippe Coutinho med bollen) och Manchester United (Ander Herrera, närmast) i förra veckan kom upp i rekordsiffror för TV-tittande. 2,8 miljoner personer såg matchen via Sky Sports. Foto: Dave Thompson, AP Photo/TT

 

Sky Sports upplever en kraftig minskning av tittare på Premier League-sändningar. Matcher i höst har setts av 19 procent färre tittare än den föregående säsongen, skriver The Guardian.

Samtidigt rekord

Människor tycks välja med omsorg. För samtidigt noterades rekordsiffror vid matchen Liverpool-Manchester United. Här uppmättes 2,8 miljoner tittare i Storbritannien. Det är den mest sedda matchen på tre år.

Som jämförelse hade norska TV 2 Sport Premium nästan 300 000 tittare på samma match.

I Sverige har bolagen tagit för vana att varken rapportera om antalet sålda betalkort eller antalet tittare. 

Bakom de försämrade siffrorna i Storbritannien döljer sig vissa förklaringar. Användningen av mobilen för att se matcher visar plussiffror. I England har det skett en ökning med 17 procent jämfört med förra säsongen.

Dyrare och dyrare

I Guardian påpekas betonas att samtidigt som allt fler människor får sämre ställt ökar kostnaderna för betalkort. Det samma gäller för övrigt också matchbiljetter som blir dyrare och dyrare.

Och inte minst, matcherna finns ju gratis att beskåda eftersom de är tillgängliga gratis via olika flödessidor. Det är olagligt, men det hindrar inte tusentals människor att slippa kostnaden.

Det här är ett problem allmänt i TV-världen, men just i Storbritannien har de ledande bolagen köpt Premier League för rekordbelopp och varje pund i intäkt värderas högt.

Men britterna har fått sig en tankeställare – kan TV-fotbollen minska i attraktion och den till synes omättliga efterfrågan vara på nedgång?

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

I veckan la Innsbruck efter en folkomröstning planerna för att kandidera för OS 2026 på is. OS har blivit allt dyrare att arrangera och kandidaterna har därför blivit allt färre. Därför har nu IOK genomfört ett reformprogram för att underlätta att stå värd för ett olympiskt spel. Kampanjchefen Richard Brisius har nytt hopp för ett svenskt OS i Stockholm.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.