Först SHL, nu finskt avtal

Först Sverige och nu Finland. Commercial Sports Media (CSM) har framgång och nu erövrat ett nytt stort kontrakt och även denna gång gäller det ishockey.
CSM har tagit hem kontraktet även för finsk elithockey. Foto: TT

 

CSM har fått i uppdrag att vara exklusiv rådgivare åt Liiga i den kommande förhandlingen om nytt mediaavtal för den finska högstadivision i ishockey.

Det nya uppdraget kommer bara några veckor efter att CSM varit rådgivare åt SHL i samband med försäljningen av ligans mediarättigheter till CMore.

-  Det är väldigt roligt att få fortsätta jobba med ishockey, som är den dominerande inhemska lagidrotten i både Sverige och Finland, säger Jonas Persson, VD på Commercial Sports Media.

- Att inneha rättigheterna till Liiga innebär en stor strategisk möjlighet på den finska mediamarknaden.

Det nya avtalet för Liiga ska förhandlas med start säsongen 2018/19. Nuvarande  rättighetsinnehavare i Finland är Nelonen som producerar och sänder drygt 500 matcher varje säsong. De finska lagen matchar till och med flitigare än de svenska.

- Ishockey är överlägset den mest populära sporten i Finland och vi är övertygade att CSM kommer att kunna hjälpa Liiga att hitta rätt strategiska samarbetspartner och addera värde i våra mediaförhandlingar, säger Riku Kalllioniemi, vd på Liiga.

Liiga och CSM kom överens om att inleda ett samarbete tidigare den här veckan i Helsingfors.

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna har mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i dagens bronsmatch i VM. Segern ger varje spelare 33 000 kronor. Men en seger betyder i slutändan att varje spelare får 98 000 kronor skriver Sportbladet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.